Gå til hovedindhold
 

1. Sådan tilslutter du fiberboksen

  1. Sæt strømkablet til fiberboksen, sæt i stikkontakten og tænd.

    Fiberboksen skal bruge op til 30 minutter, inden den er klar til at gå på internettet første gang. Når fiberboksen er klar til brug, vil ”Power” og/eller ”Online” konstant lyse grønt. 

    VIGTIGT: Du skal altid bruge den strømforsyning, der følger med fiberboksen.
     
  2. Se i afsnit 3, hvordan du logger på dit wifi.
     
  3. Vil du sætte din computer direkte til fiberboksen, kan du se den port på fiberboksen, som du skal sætte kablet i, på illustrationen.
     
  4. Hvis du skal tilslutte Stofa Tv-boks, kan du tilslutte i de viste porte på illustrationen.
     
  5. VIGTIGT ved kabel-tv: Skal du tilslutte Stofa Tv som kabel-tv, kan du enten forbinde dit tv direkte til fiberboksen eller forbinde antennestikkene i boligen til fiberboksen.
     
  6. Har du bestilt Stofa Telefoni, skal du bruge et kabel (RJ11), som er vist på illustrationen. Du må ikke forbinde fiberboksen til dit gamle telefonstik i væggen. Der kan kun tilsluttes én fastnettelefon til fiberboksen.
 

2. Forbind dit udstyr til fiberboksen

Tilslut kabler og ledninger til din fiberboks i den viste rækkefølge:

Vejledning Stofa internet og telefoni
 

3. Log på dit wifi

  1. Åbn oversigten over wifi (trådløse netværk) på din computer, tablet eller smartphone – ofte finder du oversigten ved at trykke på ikonet wifi-ikon
     
  2. Vælg dit netværksnavn og skriv din wifi-kode. Du kan se netværksnavn og wifi-kode på Mine Sider, i din ordrebekræftelse eller i den sms, du har fået dagen før aktivering af dit internet.
     
  3. Tryk ”Opret forbindelse” og så er du online.

TIP: Vidste du, at du kan ændre både netværksnavn og wifi-kode på Mine Sider?

Kan du ikke få forbindelse til dit wifi?
Hvis du ikke kan oprette forbindelse til dit wifi, er problemet måske, at du:

  • Bruger forkert netværksnavn eller wifi-kode: Du har fået en sms med dit netværksnavn og wifi-kode. Hvis den har fejlet, kan du også finde oplysningerne på minesider.stofa.dk. Log ind og vælg ”Indstillinger” og ”Router opsætning”, og så kan du se netværksnavn og wifi-kode
  • Har ændret din wifi-kode: Når du ændrer din wifi-kode, skal du huske at logge på wifi igen med din nye kode

TIP: Du kan finde en video med hjælp til opsætning af wifi.

 

4. Bliver dit wifi pludselig langsomt?

Et wifi-signal vil altid være langsommere end kablet internet. Derfor er der nogle situationer, hvor det er bedre at bruge kablet internet end wifi. Vi anbefaler, at du bruger kablet internet til:

  • Spillekonsoller – fx Nintendo, Xbox og PlayStation
  • Din Stofa Tv-boks
  • Dit Apple TV
  • Din gaming PC
  • Dit tv med adgang til internet (et Smart Tv)


Andre ting kan påvirke signalet
Der kan opstå forstyrrelser fra anden elektronik – fx bluetooth-udstyr, højtalere og mikroovne - fordi de kan påvirke wifi-signalet. Vi anbefaler derfor, at du ikke placerer anden elektronik tæt på fiberboksen.

TIP: Er I flere, der streamer, gamer og surfer samtidig, er dit internet måske for langsomt. Det kan også være, at du har brug for at forstærke dit wifi. Stofa kan tilbyde SuperWifi - læs mere på stofa.dk/superwifi.

Få den bedste trådløse forbindelse
 

5. Scan dit wifi og få gode råd med Stofa WifiScanneren

Med Stofa WifiScanneren kan du selv måle kvaliteten af dit wifi i alle hjørner af dit hjem og se, om det er godt eller dårligt.

WifiScanneren er en app, der analyserer dit internet, og efter scanningen får du en vurdering af dit wifi og nogle gode råd til, hvordan lige præcist dit wifi kan blive bedre.

Du finder appen i App Store eller på Google Play.

Hvordan bruger du Stofa WifiScanneren?

  • Hent og åbn app’en på din smartphone og giv den en rundvisning i dit hjem
  • Markér undervejs, hvilket rum du er i, så du får et overblik over din rute
  • Appen scanner og analyserer hele tiden dit wifi
  • Når du er færdig med at scanne dit hjem, får du en illustration og en samlet vurdering af dit wifi og en række gode råd til, hvordan det kan blive bedre
Hent Stofa WifiScanneren
 

6. Hjælp til tabt forbindelse

  1. Genstart din fiberboks: Genstart fiberboksen ved at tage strømforsyningen ud af stikkontakten, vent et minut og sæt den i igen. I løbet af fem minutter vil forbindelsen være genetableret.
     
  2. Tjek om der er forbindelse via kabel: Hvis din computer kan gå på internettet via et kabel, er problemet sandsynligvis dit wifi.

    Har du en router tilsluttet din fiberboks, skal du afbryde strømmen og forbindelsen til routeren. Herefter afbryder du strømmen til fiberboksen. Træk kablet direkte fra fiberboksen til din computer. Når alle lamper er gået ud, kan du igen sætte strøm til fiberboksen. Hvis du nu har forbindelse til internettet, tyder det på, at det er din router, der har en fejl. Hvis dette ikke hjælper, skal du prøve trin 1 igen.
     
  3. Virker wifi på andre enheder? Tjek flere enheder (fx mobiltelefoner og tablets) i husstanden. Virker forbindelsen her, er der problemer med den enhed, du ikke kan komme på internettet med.
     
  4. Er du på dit eget netværk? Bor du i et tæt bebygget område, kan der være mange wifi-netværk. Vær sikker på, at det er dit eget netværk, du prøver at logge på.

Kan du stadig ikke få forbindelse?
Kontakt os på 88 30 30 30

 

7. Mine Sider

Mine Sider får du et overblik over dit abonnement, og du kan ændre indstillinger, skifte hastighed og meget andet. For at bruge Mine Sider skal du oprette et Stofa MitLogin. Du skal bruge dit kundenummer og din aktiveringskode til MitLogin. Det finder du i din ordrebekræftelse.

Vi anbefaler, at du opretter dig med det samme.

Det kan du på Mine Sider:

  • Se informationer om dit abonnement
  • Ændre dine wifi-indstillinger
  • Ændre netværksnavn og wifi-kode
  • Se dine regninger
Mine Sider
 

8. Vær særlig forsigtig med fiberkabler

Kommer du til at grave dit fiberkabel over eller ødelægge det på anden måde, må du aldrig kigge ind i enderne af kablet, fordi laserlyset i fiberkablet er meget skadeligt for øjnene.

Sørg for at dække kabel-enderne til og meld skaden til os på 88 30 30 30.

Særligt ved fiberkabel
 

9. Har du brug for hjælp?

Kundeservice & Teknisk support

Telefon: 88 30 30 30

Åbningstiderne kan du finde her.