Gå til hovedindhold
 

Det indeholder modempakken

Modem

Modem Technicolor

Strømforsyning

Strømforsyning

Antennestik - kabel A

Netværkskabel kabel B

Kun til dig med Stofa Telefoni

Telefonikabel - kabel C

Stik

Stik

 

Placer dit modem rigtigt - og få bedre wifi

Du vil altid miste lidt hastighed, når du bruger wifi fremfor en kablet internet-forbindelse. Men du skal selvfølgelig ikke leve med et dårligt wifi-signal. Derfor har vi samlet nogle gode råd her, der kan give dig bedre wifi.

Vi anbefaler, at dit modem står:

  • Centralt – Placér dit modem i et så centralt rum som muligt og undgå gerne, at signalet skal bevæge sig igennem mange vægge og etager
     
  • Højt i rummet – Placér dit modem så højt, som kabel A kan nå. Gerne i en reol eller på et skab og gerne 120-140 centimeter over gulvet
     
  • Ikke bag store, massive ting – Dit modem skal placeres så frit som muligt, så signalet ikke blokeres. Undgå at stille det ind i et skab, et teknikrum eller bag ved fx en dør eller et skrivebord
     
  • På afstand af elektronisk ”støj” – Placér dit modem væk fra metalgenstande og elektronik - fx bluetooth-udstyr, højtalere, spejle og mikroovne – da det kan støje og forstyrre wifi-signalet
Tips wifi
 

Tilslut dit udstyr til dit modem

Tilslut kabler og ledninger til dit modem i den viste rækkefølge. Vær opmærksom på, at dit modem kan se anderledes ud end det på billedet.

  1. Start med at forbinde dit modem til antennestikdåsen med kabel A. Skru den ene ende i antennestikket med gevind og skru den anden ende i modemmet - sørg for at spænde det godt til med fingerne.
     
  2. Slut modemmet til en stikkontakt ved hjælp af strømforsyningen og tænd for både modem og stikkontakt.

    VIGTIGT: Du skal altid bruge den medfølgende strømforsyning.
     
  3. Modemmet skal bruge op til 30 minutter, inden det er klar til at gå på internettet første gang. Når modemmet er klar til brug, vil ”Power” og ”Online” lyse grønt konstant.
     
  4. Du kan også forbinde modemmet med din computer. Sæt kabel B i en af de fire gule porte på dit modem. Den anden ende sættes i din computers netværksport.
     
  5. Har du Stofa Telefoni, forbinder du din(e) telefon(er) med kabel C. Du må ikke forbinde modemmet til dit gamle telefonstik i væggen.

 

Tips: Du kan finde en video med opsætning af modem her

Tilslut modem

VIGTIGT:Er der mere end ét antennestik i dit hjem?
Der kan være flere antennestik i dit hjem, men du skal i mange tilfælde sætte dit modem i hoved-antennestikket, fordi det er her, internettet kommer ind i huset.
Desværre kan du ikke se, hvilket antennestik der er hovedstikket, så du er nødt til at prøve dig frem.

Tre gode råd er, at:

  • hovedstikket tit er det, der er placeret tættest på vejen
  • hovedstikket ofte er tæt på dit teknikskab/rum, hvis du har sådan et
  • hovedstikket som regel er på stueetagen, hvis du har flere etager

Billedet er eksempler på antennestik - dit kan godt se anderledes ud

Eksempler på antennestik - dit kan godt se anderledes ud
 

Log på dit wifi

  1. Åbn oversigten over wifi (trådløse netværk) på din computer, tablet eller smartphone – ofte finder du oversigten ved at trykke på ikonet
     
  2. Vælg dit netværksnavn og skriv din wifi-kode – du kan altid se netværksnavn og wifi-kode på ”Mine Sider” eller i din ordrebekræftelse
     
  3. Nu er du online

Tips: Vidste du, at du kan ændre både netværksnavn og wifi-kode på Mine Sider?

Kan du ikke få forbindelse til dit wifi?
Hvis du ikke kan oprette forbindelse til dit wifi, så er problemet måske, at du:

  • bruger et forkert netværksnavn eller -kode: Du finder navn og kode til dit wifi på minesider.stofa.dk. Bare log ind, vælg ”Indstillinger” og ”Router opsætning”, og så kan du se navn og kode
  • har ændret din wifi-kode: Når du ændrer wifi-kode, skal du ”slette” netværket fra dine enheder og logge på dit wifi igen med din nye kode

Tips: Du kan finde en video med opsætning af wifi her.

 

Bliver dit wifi pludselig langsomt?

Et wifi-signal vil altid være langsommere end kablet internet. Derfor er der nogle situationer, hvor det er bedre at bruge kablet internet end wifi. Vi anbefaler, at du bruger kablet internet til:

  • Spillekonsoller – fx Nintendo, Xbox og PlayStation
  • Din Stofa Tv-boks
  • Dit Apple TV
  • Din gaming PC
  • Dit tv med adgang til internet (et Smart Tv)

Tips: Er I flere, der streamer, gamer og surfer samtidig, er dit internet måske for langsomt. Prøv Bredbåndsguiden og se, om din hastighed stadig passer til dit behov.

 
wifiscanner

Scan dit wifi og få gode råd med Stofa WifiScanneren

Med Stofa WifiScanneren kan du selv måle kvaliteten af dit wifi i alle hjørner af dit hjem og se, om det er godt eller dårligt.

WifiScanneren er en app, der analyserer dit internet, og efter scanningen får du en vurdering af dit wifi og nogle gode råd til, hvordan lige præcist dit wifi kan blive bedre.

Du finder appen i App Store eller på Google Play, når du søger efter ”WifiScanneren”.
 

Hvordan bruger du Stofa WifiScanneren?

  • Hent og åbn app’en på din smartphone og giv den en rundvisning i dit hjem
  • Markér undervejs, hvilket rum du er i, så du får et overblik over din rute
  • Appen scanner og analyserer hele tiden dit wifi
  • Når du er færdig med at scanne dit hjem, får du en illustration og en samlet vurdering af dit wifi og en række gode råd til, hvordan det kan blive bedre
 
Mine Sider

Mine Sider

Mine Sider får du et overblik over dit abonnement, og du kan ændre indstillinger, skifte hastighed og meget andet.

For at benytte Mine Sider skal du oprette et Stofa MitLogin. Du skal bruge dit kundenummer og din aktiveringskode til MitLogin. Det finder du i din ordrebekræftelse. Vi anbefaler, at du opretter dig med det samme.

Det kan du på Mine Sider:

  • Se informationer om dit abonnement
  • Ændre dine wifi-indstillinger
  • Se dine regninger
  • Ændre din hastighed
  • Administrere SafeSurf (din sikkerhedspakke)
  • Se dit forbrug på Stofa Telefoni
 

Har du brug for hjælp?

Kundeservice & Teknisk support

Telefon: 88 30 30 30
Åbningstiderne kan du finde her.