Gå til hovedindhold
Stofa er en del af Norlys
 

1. Indholdet i din modempakke

Tilslut modem

Modem - Technicolor

Strømforsyning Technicolor modem

Strømforsyning

Kabel A til Technicolor modem

Kabel A

Kabel B til Technicolor modem

Kabel B

Kun til dig med Stofa Telefoni

Kabel C til Technicolor modem

Kabel C

Telefonistik til Technicolor modem

Stik

 

2. Placer dit modem rigtigt - og få bedre wifi

Du vil altid miste lidt hastighed, når du bruger wifi fremfor en kablet internet-forbindelse.

Men du skal selvfølgelig ikke leve med et dårligt wifi-signal. Derfor har vi samlet nogle gode råd her, der kan give dig bedre wifi.

Vi anbefaler, at dit modem står:

  • Centralt – Placér dit modem i et så centralt rum som muligt og undgå gerne, at signalet skal bevæge sig igennem mange vægge og etager
     
  • Højt i rummet – Placér dit modem så højt, som kabel A kan nå. Gerne i en reol eller på et skab og gerne 120-140 centimeter over gulvet
     
  • Ikke bag store, massive ting – Dit modem skal placeres så frit som muligt, så signalet ikke blokeres. Undgå at stille det ind i et skab, et teknikrum eller bag ved fx en dør eller et skrivebord
     
  • På afstand af elektronisk ”støj” – Placér dit modem væk fra metalgenstande og elektronik - fx bluetooth-udstyr, højtalere, spejle og mikroovne – da det kan støje og forstyrre wifi-signalet
Tips til wifi
 

3. Sådan tilslutter du dit modem

  1. Start med at forbinde dit modem til antennestikdåsen med kabel A. Skru den ene ende i antennestikket med gevind og skru den anden ende i modemmet - sørg for at spænde det godt til med fingerne.
     
  2. Slut modemmet til en stikkontakt ved hjælp af strømforsyningen og tænd for både modem og stikkontakt.

    VIGTIGT: Du skal altid bruge den medfølgende strømforsyning.
     
  3. Modemmet skal bruge op til 30 minutter, inden det er klar til at gå på internettet første gang. Når modemmet er klar til brug, vil ”Power” og ”Online” lyse grønt konstant.
     
  4. Du kan også forbinde modemmet med din computer. Sæt kabel B i en af de fire gule porte på dit modem. Den anden ende sættes i din computers netværksport.
     
  5. Har du Stofa Telefoni, forbinder du din(e) telefon(er) med kabel C. Du må ikke forbinde modemmet til dit gamle telefonstik i væggen.
Sådan kan antennestik se ud

VIGTIGT:Er der mere end ét antennestik i dit hjem?
Der kan være flere antennestik i dit hjem, men du skal i mange tilfælde sætte dit modem i hoved-antennestikket, fordi det er her, internettet kommer ind i huset.
Desværre kan du ikke se, hvilket antennestik der er hovedstikket, så du er nødt til at prøve dig frem.

Tre gode råd er, at:

  • hovedstikket tit er det, der er placeret tættest på vejen
  • hovedstikket ofte er tæt på dit teknikskab/rum, hvis du har sådan et
  • hovedstikket som regel er på stueetagen, hvis du har flere etager

Billedet er eksempler på antennestik - dit kan godt se anderledes ud

 

4. Tilslut dit udstyr til dit modem

Tilslut kabler og ledninger til dit modem i den viste rækkefølge.

TIP: Du kan finde en video med opsætning af modem på stofa.dk/opsaet-modem

Tilslut udstyr til Technicolor modem
 

5. Log på dit wifi

  1. Åbn oversigten over wifi (trådløse netværk) på din computer, tablet eller smartphone – ofte finder du oversigten ved at trykke på wifi-ikonet
     
  2. Vælg dit netværksnavn og skriv din wifi-kode – du kan altid se netværksnavn og wifi-kode på Mine Sider eller i din ordrebekræftelse
     
  3. Nu er du online

TIP: Du kan finde en video med opsætning af modem på stofa.dk/opsaet-modem

Kan du ikke få forbindelse til dit wifi?
Hvis du ikke kan oprette forbindelse til dit wifi, så er problemet måske, at du:

  • bruger et forkert netværksnavn eller -kode: Du finder navn og kode til dit wifi på Mine Sider. Bare log ind, vælg ”Indstillinger” og ”Router opsætning”, og så kan du se navn og kode
  • har ændret din wifi-kode: Når du ændrer wifi-kode, skal du ”slette” netværket fra dine enheder og logge på dit wifi igen med din nye kode

TIP: Du kan finde en video med opsætning af wifi på stofa.dk/opsaet-wifi

 

6. Bliver dit wifi pludselig langsomt?

Et wifi-signal vil altid være langsommere end kablet internet. Derfor er der nogle situationer, hvor det er bedre at bruge kablet internet end wifi. Vi anbefaler, at du bruger kablet internet til:

  • Spillekonsoller – fx Nintendo, Xbox og PlayStation
  • Din Stofa Tv-boks
  • Dit Apple TV
  • Din gaming PC
  • Dit tv med adgang til internet (et Smart Tv)

TIP: Er I flere, der streamer, gamer og surfer samtidig, er dit internet måske for langsomt. Det kan også være, at du har brug for at forstærke dit wifi. Stofa kan tilbyde SuperWifi - læs mere på stofa.dk/superwifi.

 
Hent Stofa WifiScanneren

7. Scan dit wifi og få gode råd med Stofa WifiScanneren

Med Stofa WifiScanneren kan du selv måle kvaliteten af dit wifi i alle hjørner af dit hjem og se, om det er godt eller dårligt.

WifiScanneren er en app, der analyserer dit internet, og efter scanningen får du en vurdering af dit wifi og nogle gode råd til, hvordan lige præcist dit wifi kan blive bedre.

Du finder appen i App Store eller på Google Play.
 

Hvordan bruger du Stofa WifiScanneren?

  • Hent og åbn app’en på din smartphone og giv den en rundvisning i dit hjem
  • Markér undervejs, hvilket rum du er i, så du får et overblik over din rute
  • Appen scanner og analyserer hele tiden dit wifi
  • Når du er færdig med at scanne dit hjem, får du en illustration og en samlet vurdering af dit wifi og en række gode råd til, hvordan det kan blive bedre
 

8. Mine Sider

Mine Sider får du et overblik over dit abonnement, og du kan ændre indstillinger, skifte hastighed og meget andet.

For at benytte Mine Sider skal du oprette et Stofa MitLogin. Du skal bruge dit kundenummer og din aktiveringskode til MitLogin. Det finder du i din ordrebekræftelse. Vi anbefaler, at du opretter dig med det samme.

Det kan du på Mine Sider:

  • Se informationer om dit abonnement
  • Ændre dine wifi-indstillinger
  • Ændre netværksnavn og wifi-kode
  • Se dine regninger
  • Ændre din hastighed
  • Se dit forbrug på Stofa Telefoni
Mine Sider
 

Har du brug for hjælp?

Kundeservice & Teknisk support

Telefon: 88 30 30 30
Åbningstiderne kan du finde her.