Gå til hovedindhold
 

Det indeholder pakken

Modem

Modem

*Dit modem kan se anderledes ud end det illustrerede

Strømforsyning

Strømforsyning

Netværkskabel

Netværkskabel

Antennekabel

Antennekabel

NB: Husk at fjerne de hvide beskyttelseshætter, inden du monterer kablet.

Signalfordeler

Signalfordeler

NB: Signalfordeleren skal kun bruges, hvis dit kabel-tv-stik har to udgange. Har dit kabel-tv-stik tre udgange, skal du ikke montere signalfordeleren på stikket 

 

Sådan tilslutter du dit modem

Det er vigtigt, at du venter med at tænde for strøm og computer, indtil alle kabler er tilsluttet. Dit modem er trådløst, men vi anbefaler, at du under installationen forbinder dit modem og din computer med netværkskablet. Efterfølgende kan du fjerne kablet og bruge det trådløse internet.

  1. Start med at montere antennekablet. Fjern først de hvide beskyttelseshætter fra kablet. Skru den ene ende i modemmet og skru den anden ende i dataudgangen på kabel-tv-stikket.

    NB: Hvis dit kabel-tv-stik kun har to udgange, skal du tilslutte antennekablet via signalfordeleren. Monter signalfordeleren på kabel-tv-stikket og skru antennekablet i signalfordeleren.
     
  2. Forbind modemmet med din computer. Sæt netværkskablet i modemmet i én af de fire gule porte markeret med ”LAN” og tilslut kablet til din computer. Har du ikke en computer, du kan kable, kan du tilslutte din enhed trådløst ved hjælp af netværksoplysningerne, som står i bunden af dit modem eller på den vedlagte seddel ”Koder til dit modem”.
     
  3. Tilslut modemmet til en stikkontakt via strømforsyningen og tænd for strømmen.

 

BEMÆRK at der kan gå op til 45 minutter, før modemmet har forbindelse til internettet. Du kan se, at det har forbindelse, når lyset i ”Internet” lyser konstant. Herefter kan du aktivere dit bredbånd via mitwifi.dk.

*Dit modem kan se anderledes ud end det illustrerede

Oversigt over din tilslutning
 

Sådan aktiverer du dit bredbånd

Tænd din computer, tablet eller mobil

1.
Tænd din computer, tablet eller mobil.

Login oplysninger

2.
Åbn din internetbrowser – Internet Explorer, Firefox, Safari eller Google Chrome.

Nu bør følgende skærmbillede åbne. Kommer du ikke automatisk til dette skærmbillede, skal du skrive mitwifi.dk i browseren. Følg instruktionerne.

Netværksnavn

3.
Du skal bruge det brugernavn og den adgangskode, der står i din ordrebekræftelse i afsnittet ”Aktivering af modem”.

BEMÆRK at under aktiveringen får du vist ovenstående billede med dit netværksnavn og din netværksnøgle til dit trådløse netværk. Du kan vælge at beholde dem eller at ændre dem til noget personligt.

 

Sådan tilslutter du det trådløse netværk

  1. Åbn menuen for trådløse netværk og oversigten over tilgængelige netværk på din computer, tablet eller smartphone.
     
  2. Vælg dit netværk (netværksnavn/SSID).
    Du har fået oplyst dit netværksnavn og din netværksnøgle i forbindelse med aktiveringen af dit bredbånd.
     
  3. Skriv den udleverede netværksnøgle i feltet ”Netværksnøgle”.
    Du er nu online.

BEMÆRK Gem dine koder, så du altid kan finde dem igen. Vil du online med andre enheder, har du brug for både netværksnavn og netværksnøgle.

TIPS

Du kan altid finde dit netværksnavn og din netværksnøgle ved at logge på mitwifi.dk. Her kan du også ændre netværksnøglen til noget, du selv har valgt.

Sådan tilslutter du det trådløse netværk
 

Koder til det trådløse netværk

Har du glemt koderne til dit trådløse netværk, eller ønsker du at ændre dem, skal du:

  1. Tilslutte din computer til internettet.
     
  2. Gå ind på mitwifi.dk
    Log ind med det brugernavn og den adgangskode, som stod i din ordrebekræftelse under afsnittet ”Aktivering af modem”. Du kan ikke bruge dit Stofa MitLogin.
     
  3. Klik på linket ”Trådløst netværk” under ”Mit Bredbånd”.

  1. Klik på ”Næste” og aflæs dit netværksnavn og netværksnøgle.
     
  2. Ønsker du at ændre disse, skal du klikke på linket ”Rediger”. Indtast dit nye netværksnavn (SSID) og netværksnøgle (adgangskode).

    Hvis du ændrer dit netværksnavn og netværksnøgle, skal du være opmærksom på, at du skal bruge det nye netværksnavn og netværksnøgle på de andre enheder, som du bruger trådløst i hjemmet.

    BEMÆRK: Hvis du ikke ændrede de forudindstillede navne og koder under installationen, kan du også finde dem i bunden af dit modem eller på den vedlagte seddel ”Koder til dit modem”.
 

Sådan får du den bedste trådløse forbindelse

Placering af modemmet er vigtigt
Gemmer du for eksempel modemmet i kælderen, bliver signalet på 2. sal svagere. Det skyldes den store afstand, etageadskillelsen eller tykke vægge.

Andre kilder kan påvirke signalet
Der kan også være forstyrrelser på signalet, hvis der kommer indstrålinger fra andre kilder som for eksempel babyalarmer, mikrobølgeovne eller mobiltelefoner.

Kend din hastighed
Du får altid den bedste hastighed, når du forbinder modem og computer med et kabel. Der vil altid gå hastighed tabt med den trådløse forbindelse.

Placering af modemmet
 

Få hjælp til tabt forbindelse

Har du problemer med at komme på nettet, så følg denne guide.

  1. Genstart dit modem
    Da vi løbende opdaterer netværket, kan det være nødvendigt at genstarte dit modem ved at slukke for det og tænde det igen efter fire sekunder.
     
  2. Tjek om der er forbindelse via kabel
    Kan din computer gå på internettet via et kabel, er problemet sandsynligvis tilknyttet den trådløse forbindelse.

    Kan din computer ikke få forbindelse via et kabel, så kontakt Teknisk Support på 88 30 30 30.
     
  3. Virker den trådløse forbindelse på andre enheder?
    Tjek flere enheder i husstanden. Virker forbindelsen her, er der nok problemer med den enhed, du ikke kan komme på internettet med.
     
  4. Er du på dit eget netværk?
    I tæt bebyggede områder kan du let komme til at logge på et andet netværk. Find dit eget netværk og log på.

 

Kan du stadig ikke få trådløs forbindelse, så kontakt Teknisk Support på 88 30 30 30

 

Værd at vide

  1. Backup
    Inden du installerer dit bredbånd, anbefaler vi, at du tager backup af dine data. Så er du sikret mod at miste vigtige data, hvis der skulle opstå problemer under installationen.
     
  2. Support
    Support er inkluderet i dit abonnement og ydes på MAC OS X, Windows 7 og 8 eller nyere samt på netværksudstyr fra Stofa. Vi yder ikke installationshjælp og support på øvrige styresystemer, netværk eller netkort. Er dit modem udstyret med en USB-port, ydes der ikke support på tilslutning af eksternt udstyr herunder printere og harddiske.
     
  3. Sikkerhed
    Du er selv ansvarlig for at beskytte din computer ved hjælp af firewall, antivirusprogram og lignende. Bemærk at vi tilbyder en sikkerhedspakke, som kan beskytte din computer. Læs mere på stofa.dk/safesurf
     
  4. Adgang til modemmet
    Tast ”192.168.0.1” i din browser. Bemærk at brugernavnet altid er “admin”. Din adgangskode står på bunden af modemmet og på den vedlagte seddel ”Koder til dit modem”.