Gå til hovedindhold

Kom godt i gang med dit Stofa FiberBredbånd med Tilgin router

 

Indholdet i din pakke

Tilgin forfra

Router - Tilgin

Tilgin set bagfra

Strømforsyning

Strømforsyning

Netværkskabel

Netværkskabel

Kun til dig med Stofa Telefoni

Kabel til telefoni

Kabel til telefoni

Stik

Stik

 

Placér din router rigtigt – og få bedre wifi

Du vil altid miste lidt hastighed, når du bruger wifi fremfor en kablet internet-forbindelse. Men du skal selvfølgelig ikke leve med et dårligt wifi-signal. Derfor har vi samlet nogle gode råd her, der kan give dig bedre wifi.

Vi anbefaler, at din router står:

  • Centralt – Placér din router i et så centralt rum som muligt og undgå gerne, at signalet skal bevæge sig igennem mange vægge og etager. Det kan være, at du skal bruge et længere kabel end det, der ligger i kassen
  • Højt i rummet – Placér din router så højt, som kabel A kan nå. Gerne i en reol eller på et skab og gerne 120-140 centimeter over gulvet
  • Ikke bag store, massive ting – Din router skal placeres så frit som muligt, så signalet ikke blokeres. Undgå at stille det ind i et skab, et teknikrum eller bag ved fx en dør eller et skrivebord
  • På afstand af elektronisk ”støj” – Placér din router væk fra metalgenstande og elektronik - fx bluetooth-udstyr, højtalere, spejle og mikroovne – da det kan støje og forstyrre wifi-signalet
Bedre wifi
 

Sådan tilslutter du din router

1. I din bolig er der allerede en fiberboks (også kaldet mediekonverter), som kan være af mærket Tilgin. Først skal du fjerne frontcoveret fra fiberboksen, så du kan sætte kabler i.

Start nu med at forbinde din router til fiberboksen med netværkskablet. Netværkskablet sættes først i port 1 i fiberboksen og dernæst i routerens WAN-port

Fiberboks

 2. Sæt routeren i en stikkontakt ved hjælp af strømforsyningen og tænd for både router og stikkontakt. Fiberboksen skal også være tilsluttet en stikkontakt og tændt.

VIGTIGT: Du skal altid bruge den medfølgende strømforsyning. Nu er der grønt lys i alle 3 dioder på fiberboksen (den øverste er strøm, midterste er fiberforbindelse, og nederste er forbindelse til routeren). Dioderne slukker igen efter kort tid.

3. Nu kan du forbinde din computer, din Stofa Tv-boks og andre enheder direkte til routeren. Du skal bare sætte netværkskabler i de gule LAN-porte på routeren og forbinde med fx din computer eller Stofa Tv-boks. Du kan også tilslutte din smartphone og andre enheder via wifi.

4. Har du Stofa Telefoni? Så forbinder du din(e) telefon(er) med telefonkablet til din router. Du må ikke forbinde routeren med dit gamle telefonstik i væggen.
 

Tilslut din router
 
wifi

Log på dit wifi

  1. Åbn oversigten over wifi (trådløse netværk) på din computer, tablet eller smartphone – ofte finder du oversigten ved at trykke på ikonet
  2. Vælg dit netværksnavn og skriv din wifi-kode – du kan altid se netværksnavn og wifi-kode på ”Mine Sider” eller i din ordrebekræftelse
  3. Nu er du online


Kan du ikke få forbindelse til dit wifi?
Hvis du ikke kan oprette forbindelse til dit wifi, så er problemet måske, at du bruger et forkert netværksnavn eller -kode. Du finder navn og kode til dit wifi på minesider.stofa.dk. Bare log ind, vælg ”Indstillinger” og ”Router opsætning”, og så kan du se navn og kode.
Det kan også være, at du har ændret din wifi-kode. Når du ændrer wifi-kode, skal du logge på dit wifi igen med din nye kode.

 

Bliver dit wifi pludselig langsomt?

Et wifi-signal vil altid være langsommere end kablet internet. Derfor er der nogle situationer, hvor det er bedre at bruge kablet internet end wifi. Vi anbefaler, at du bruger kablet internet til:

  • Spillekonsoller – fx Nintendo, Xbox og PlayStation
  • Din Stofa Tv-boks
  • Dit Apple TV
  • Din gaming PC
  • Dit tv med adgang til internet (et Smart Tv)

Du kan selv måle kvaliteten af dit wifi og få gode råd med Stofa WifiScanneren.

Wifi hastighed
 
Mine sider

Mine Sider

På Mine Sider får du et overblik over dit abonnement, og du kan ændre indstillinger, skifte hastighed og meget andet.
For at benytte Mine Sider skal du oprette et Stofa MitLogin. Du skal bruge dit kundenummer og din aktiveringskode til MitLogin. Det finder du i din ordrebekræftelse.

Vi anbefaler, at du opretter dig med det samme. Det kan du på Mine Sider:

  • Se informationer om dit abonnement
  • Ændre dine wifi-indstillinger
  • Se dine regninger
  • Ændre din hastighed
  • Administrere SafeSurf (din sikkerhedspakke)
  • Se dit forbrug på Stofa Telefoni
 

Har du brug for hjælp?

Kundeservice & Teknisk support

Telefon: 88 30 30 30
Åbningstiderne kan du finde her.