Kom godt i gang med dit Stofa Internet med Tilgin router
Du kan hente vejledningen som pdf her eller følge vejledningen herunder:
1. Indholdet i din pakke

Router

Strømforsyning

Netværkskabel
Kun til dig med Stofa Telefoni

Kabel til telefoni (RJ11)

Stik
2. Placér din router rigtigt – og få bedre wifi
Du vil altid miste lidt hastighed, når du bruger wifi fremfor en kablet internet-forbindelse. Men du skal selvfølgelig ikke leve med et dårligt wifi-signal. Derfor har vi samlet nogle gode råd her, der kan give dig bedre wifi.
Vi anbefaler, at din router står:
- Centralt – Placér din router i et så centralt rum som muligt og undgå gerne, at signalet skal bevæge sig igennem mange vægge og etager. Det kan være, at du skal bruge et længere kabel end det, der ligger i kassen
- Højt i rummet – Placér din router så højt, som kabel A kan nå. Gerne i en reol eller på et skab og gerne 120-140 centimeter over gulvet
- Ikke bag store, massive ting – Din router skal placeres så frit som muligt, så signalet ikke blokeres. Undgå at stille det ind i et skab, et teknikrum eller bag ved fx en dør eller et skrivebord
- På afstand af elektronisk ”støj” – Placér din router væk fra metalgenstande og elektronik - fx bluetooth-udstyr, højtalere, spejle og mikroovne – da det kan støje og forstyrre wifi-signalet


3. Sådan tilslutter du din router
1. I din bolig er der allerede en fiberboks (også kaldet mediekonverter), som kan være af mærket Tilgin. Først skal du fjerne frontcoveret fra fiberboksen, så du kan sætte kabler i.
Start nu med at forbinde din router til fiberboksen med netværkskablet. Netværkskablet sættes først i port 1 i fiberboksen og dernæst i routerens WAN-port
2. Sæt routeren i en stikkontakt ved hjælp af strømforsyningen og tænd for både router og stikkontakt. Fiberboksen skal også være tilsluttet en stikkontakt og tændt.
VIGTIGT: Du skal altid bruge den medfølgende strømforsyning. Nu er der grønt lys i alle 3 dioder på fiberboksen (den øverste er strøm, midterste er fiberforbindelse, og nederste er forbindelse til routeren). Dioderne slukker igen efter kort tid.
3. Nu kan du forbinde din computer, din Stofa Tv-boks og andre enheder direkte til routeren. Du skal bare sætte netværkskabler i de gule LAN-porte på routeren og forbinde med fx din computer eller Stofa Tv-boks. Du kan også tilslutte din smartphone og andre enheder via wifi.
4. Har du Stofa Telefoni? Så forbinder du din(e) telefon(er) med telefonkablet (RJ11) til din router. Du må ikke forbinde routeren med dit gamle telefonstik i væggen.
4. Tilslut dit udstyr til din router
Tilslut kabler og ledninger til din router i den viste rækkefølge.


5. Log på dit wifi
- Åbn oversigten over wifi (trådløse netværk) på din computer, tablet eller smartphone – ofte finder du oversigten ved at trykke på wifi-ikonet
- Vælg dit netværksnavn og skriv din wifi-kode – du kan altid se netværksnavn og wifi-kode på ”Mine Sider” eller i din ordrebekræftelse
- Nu er du online
Tip:
Vidste du, at du kan ændre både netværksnavn og wifi-kode på Mine Sider?
Kan du ikke få forbindelse til dit wifi?
Hvis du ikke kan oprette forbindelse til dit wifi, så er problemet måske, at du :
- bruger et forkert netværksnavn eller -kode. Du finder navn og kode til dit wifi på minesider.stofa.dk. Bare log ind, vælg ”Indstillinger” og ”Router opsætning”, og så kan du se navn og kode.
- har ændret din wifi-kode. Når du ændrer wifi-kode, skal du logge på dit wifi igen med din nye kode.
Tip:
Du kan finde en video med opsætning af wifi på stofa.dk/opsaet-wifi
6. Bliver dit wifi pludselig langsomt?
Et wifi-signal vil altid være langsommere end kablet internet. Derfor er der nogle situationer, hvor det er bedre at bruge kablet internet end wifi. Vi anbefaler, at du bruger kablet internet til:
- Spillekonsoller – fx Nintendo, Xbox og PlayStation
- Din Stofa Tv-boks
- Dit Apple TV
- Din gaming PC
- Dit tv med adgang til internet (et Smart Tv)
Tip:
Er I flere, der streamer, gamer og surfer samtidig, er dit internet måske for langsomt. Det kan også være, at du har brug for at forstærke dit wifi. Stofa kan tilbyde SuperWifi – læs mere på stofa.dk/superwifi


7. Scan dit wifi og få gode råd med Stofa WifiScanneren
Med Stofa WifiScanneren kan du selv måle kvaliteten af dit wifi i alle hjørner af dit hjem og se, om det er godt eller dårligt.
WifiScanneren er en app, der analyserer dit internet, og efter scanningen får du en vurdering af dit wifi og nogle gode råd til, hvordan lige præcist dit wifi kan blive bedre.
Du finder appen i App Store eller på Google Play, når du søger efter ”WifiScanneren”.
Hvordan bruger du Stofa WifiScanneren?
- Hent og åbn app’en på din smartphone og giv den en rundvisning i dit hjem
- Markér undervejs, hvilket rum du er i, så du får et overblik over din rute
- Appen scanner og analyserer hele tiden dit wifi
- Når du er færdig med at scanne dit hjem, får du en illustration og en samlet vurdering af dit wifi og en række gode råd til, hvordan det kan blive bedre
8. Mine Sider
På Mine Sider får du et overblik over dit abonnement, og du kan ændre indstillinger, skifte hastighed og meget andet.
For at benytte Mine Sider skal du oprette et Stofa MitLogin. Du skal bruge dit kundenummer og din aktiveringskode til MitLogin. Det finder du i din ordrebekræftelse.
Vi anbefaler, at du opretter dig med det samme. Det kan du på Mine Sider:
- Se informationer om dit abonnement
- Ændre dine wifi-indstillinger
- Se dine regninger
- Ændre din hastighed
- Administrere SafeSurf (din sikkerhedspakke)
- Se dit forbrug på Stofa Telefoni

9. Har du brug for hjælp?
Kundeservice & Teknisk support
Telefon: 88 30 30 30
Åbningstiderne kan du finde her.