Om Stofa

Om Stofa

I Stofa kæmper vi hver dag for endnu bedre digitale oplevelser til gavn for mennesker og virksomheder i Danmark.
 

Sådan startede det hele

Med et ønske om at blive leverandør af fællesantennesystemer til antenne-, bolig- og grundejerforeninger etablerede Anton Petersen i 1959 den virksomhed, der i dag er Stofa. Navnet er en forkortelse af Store Fællesantenneanlæg

Op gennem 1960'erne, 1970'erne og 1980'erne skød antenneforeninger op over hele landet i forlængelse af at danskerne fik smag for mere tv, og med teleliberaliseringen gik udviklingen stærkt.
 

Godt gearet til fremtiden

I dag leverer Stofa tv, bredbånd og telefoni på en fremtidssikret teknologisk platform baseret på både fiber og coax-kabel. Derfor kan vi tilbyde vores 480.000 kunder hurtigt og stabilt bredbånd, godt tv-indhold, digitale SmartTv-tjenester og telefoni til konkurrencedygtige priser.
 

Vi er på kundernes side

Med en succesfuld strategi og en fremtidssikret platform har Stofa skabt en markant position på det danske telemarked. Som Danmarks næststørste leverandør af tv, bredbånd og telefoni er vi udfordreren, der stiller sig på kundernes side i kampen for bedre kundeoplevelser, stærkere produkter og konkurrencedygtige priser.
 

I Stofa kæmper vi hver dag for at sænke vores strømforbrug

I takt med at danskernes dataforbrug stiger, stiger energiforbruget hos os, der skal sørge for at transportere data. Det er vi meget opmærksomme på i Stofa, hvor vi hver dag arbejder på at finde løsninger, der sænker energiforbruget.

Det gør vi blandt andet i vores datacentre, hvor vi har samlet vores servere, så vi har færre, men større serverparker, der selvfølgelig er indkøbt med fokus på strømforbruget. Vi bruger frikølere og IN-Row køling af udstyret i datacentrene. Normalt vil strøm-køling udgøre ca. 35 pct. af den strøm som bruges til udstyr i datacenter, hver dag, hele året. Med frikølere kan vi reducere forbruget til køling ned til ca. 8 pct. i ca. 320 dage om året. De dage hvor udendørs temperaturen er over 23 grader, anvender vi dog normal nedkøling.

Vores nødstrøm (UPS) har en meget høj virkningsgrad, med så lidt energitab som muligt. Vores fokus på nyt udstyr og teknologi kan faktisk sænke forbruget fra 350.400 kWh til 100.000 kWh. pr. år hvilket svarer til det årlige energiforbrug i 50 husstande.

I Stofa er vi desuden ved at ombygge vores antenneanlæg til nyeste standard og teknologi, der tilbyder en helt ny måde at drive antenneanlæggene på.  Det vil betyde en drastisk reduktion af strømforbruget til anlæggene. Således regner vi med inden for de næste 2 år at reducere forbruget med ca. 41 pct., fra ca. 12 mio. kWh til ca. 7 mio. kWh. 

I Stofa laver desuden vi løbende samarbejdsaftaler med vores leverandører, baseret på vores Code of Conduct i overensstemmelse med UN Global Compact’s principper. Vi indkøber løbende en stor mængde varer og tjenesteydelser til den daglige drift, eksempelvis el-kabler og tv-bokse, som sikrer kunderne strøm og signal, men også alt fra kontorartikler, diesel og madvarer til intern brug. Leverancen af alle disse ting skal leve op til det niveau af socialt- og miljømæssigt ansvar, som vi selv efterstræber. I løbet af 2016 har vi i SE koncernen, som Stofa er en del af, højnet niveauet fra 38,3 pct. af vores indkøbsvolumen til 72 pct., så vi er godt på vej mod målet på mindst 90 pct.

I Stofa arbejder vi hver dag med at finde fornuftige energiløsninger, der kan give værdi for både miljøet, vores kunder og for os som virksomhed. Vi mener nemlig at it og data en forudsætning for, at der kan skabes flere og nye løsninger, der kan spare på energien. Energismarte bygninger, intelligente køleskabe og varmestyring og meget mere er drevet af, at virksomheder, private og det offentlige bliver bedre til at anvende it og data til endnu mere. Derfor skal dataforbrug ikke alene ses som noget, der kræver energi, det skal også ses som en forudsætning for at kunne spare energi på nye og smarte måder i fremtiden.
 

Vores ejerforhold og værdigrundlag

Stofa er en del af energi- og telekoncernen SE. SE investerer massivt i digital infrastruktur og har som mål at gøre Danmark til en digital vindernation.

I SE-koncernen arbejder vi efter syv leveregler, som forpligter hele koncernen til at arbejde i samme retning, og fire kundeløfter, som løbende skal styrke og forbedre kundeoplevelsen hos os.

På det grundlag vil vi nå SE-koncernens 2025-vision:

  • Vi kæmper hver dag for mere bæredygtig energi og bedre digital kommunikation ved at udfordre vanetænkning og sætte nye standarder til gavn for mennesker og virksomheder i Danmark. 
  • Vi vil udleve vores leveregler og kundeløfter og gennem en unik virksomhedskultur sikre os afgørende konkurrencekraft.
  • Vi vil videreudvikle andelsmodellen sammen med kunder og ejere, og derigennem fremtidssikre det samfund, vi er en del af.

Læs mere om SE’s strategi, værdier, leveregler og ledelsesværktøjer.
 

Administration 

For henvendelser til Stofas hovedkontor benyttes nedenstående adresse:

Stofa a/s
Uraniavej 6
8700 Horsens 
E-mail adresse: info@stofa.dk
CVR nummer: 42405310