Godt signal

Indstråling - for "dummies"

En simpel forklaring på dårligt signal

 

Hvad er indstråling?

Forestil dig at du sidder og hører musik i din stue. Alle nuancer af musikken høres klart og tydeligt.

Nu tænder naboen i nabolejligheden for sit stereoanlæg og skruer op. Du kan ikke længere opfange alle nuancerne i den musik du selv sidder og lytter til, fordi lydisoleringen ikke er særlig god mellem jeres lejligheder.

Naboen skruer nu meget højt op for sit anlæg, og du kan knap nok høre din egen musik.

Sådan fungerer indstråling, kort fortalt. Hvis ikke "lydisoleringen", dvs. "afskærmningen" er god nok, kan det signal du modtager gennem dit antennekabel blive "overdøvet" af signaler fra naboen, men også fra andre trådløse kilder, som f.eks. de master der bruges til trådøst højhastighedsinternet via 4G. Der er mange trådløse signaler omkring os - de bruges til trådløst internet, telefon, flytrafik, politiets radioer og meget andet. 

Det er vigtigt at bemærke, at der af og til kommer nye støjkilder til - for eksempel som resultat af den lovgivning der skal udbrede 4G mobildata. Hvis ikke dine kabler er godt skærmet af, vil du opleve indstråling. 

Hvad kan du gøre for at undgå at dit signal "overdøves" ?

Har du ikke selv forstand på antennekabler, forstærkere og samlinger, kan du bestille et servicetjek fra Stofa - Læs mere her, eller ring til vores kundeservice på telefon 88 30 30 30.

Indstråling - for de tekniske

Den mest almindelige kilde til fejl på dit tv-signal

 

Stofas kundeservice får mange spørgsmål om støj / fejl på tv-billedet - og den mest almindelige kilde til støj, er det man med et fagord kalder "indstråling". Herunder følger en kort forklaring af hvad det egentlig er, hvad det skyldes, og hvordan man kan undgå det. 

Som Stofa tv-kunde får du dit tv-signal leveret via kabel, i modsætning til via antenne. Kabel-tv kaldes i fagsproget DVB-C (Digital Video Broadcasting - Cable). DVB-C er en europæisk standard for transmission af digitalt tv gennem et kabel - det vil sige, at man i Europa er blevet enige om hvordan kabel-tv udbydere som Stofa eller YouSee må sende tv-signaler ud (og internet, for den sags skyld). Herunder vises en oversigt over DVB-C frekvenser - hver lyserød kasse repræsenterer en kanal / et frekvensspektrum.

 

 

Hvorfor er ovenstående relevant information? Fordi der findes mere end den ene standard for udsendelse af tv end den man bruger hos kabeludbydere. Modtager du dit signal via antenne, dvs. gennem luften, anvendes DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial). Et eksempel på en dansk tv-udbyder der sender via DVB-T er Boxer. Herunder ser du en frekvensoversigt over DVB-T frekvenser. De lyserøde kasser repræsenterer her både tv-kanaler og andre formål - afhængigt af hvor i frekvensspektret de findes. Bemærk den store blå blok der er reserveret til 4G, som bruges til trådløst bredbånd og smartphone dataoverførsel.

 

Hvad betyder det for mig?

Når du ser på de to frekvensoversigter, fremgår det nok at der er en del forskel. DVB-C (kabel) standarden bruges kun til tv og bredbånd - og er derfor meget mere simpel end DVB-T (den luftbårne standard), der også bruges til erhverv, militær og politi, radio, flytrafik, og trådløse netværk som 3G og 4G. Men det er jo de samme elektromagnetiske frekvenser man taler om, nemlig spektret fra 5 MHz til 862 MHz. 

Heri ligger kilden til indstråling: hvis ikke dine kabler og andet udstyr er skærmet godt af, kan de luftbårne signaler gå ind og forstyrre det signal du modtager via dit kabel. Se figuren herunder for et eksempel på hvordan trådløs og ikke-trådløs tv-udsendelse overlapper. De blå pile symboliserer indstråling, og hver af de røde streger er en tv-kanal.

BEMÆRK: I 2013 rulles 4G ud - det vil betyde en meget mere aggressiv indstråling fra luftbårne signaler!

Selv om du ikke har haft problemer tidligere, kan du opleve dårligt signal efter nytår pga. det nye trådløse 4G internet. Få derfor tjekket din installation nu - ring til kundeservice på 88 30 30 30 og hør mere om et servicetjek fra en Stofa tekniker. 

 

 

Hvad kan jeg gøre?

Der er stor forskel på udstyr, og det er ikke sikkert dine kabler, forstærkere eller fordelere er af god kvalitet, selv om de er nye. Du bør derfor se dig ekstra for når du køber udstyr, og sørge for at det er af god kvalitet. Kig efter "Class-A" eller "Stofa Approved" mærket på udstyret.

Hjemmelavede installationer er ofte fulde af fejl fordi afskærmningen ikke er god nok. Gammel elektronik lider af samme problem, hvilket betyder, at en VHS-maskine fra 1986 formentlig ikke er brugbar længere, fordi teknologi fra den periode ikke tog højde for de problemer der er ved den moderne tv-teknologi. Du kan læse mere om kabler, forstærkere osv. her på siden, og er du usikker på om din hjemmeinstallation er god, kan du booke en tekniker til et serviceeftersyn. Ring til vores kundeservice på 88 30 30 30, eller læs mere her!

 

Korrekt installation

Undgå typiske fejlkilder med en god installation


For at få mest glæde af din kabel-tv pakke fra Stofa, kræver det at du har en korrekt udført antenneinstallation i huset. Det vigtigste i en antenneinstallation, er at den er sikret mod forstyrrelser udefra. 

Forstyrrelser på tv-signalet skyldes i langt de fleste tilfælde dårlige eller defekte kabler, fordelere og installationer i huset. 

Nedenfor er vist typiske fejlkilder - disse beskytter ikke nok imod forstyrrende signaler og bør skiftes ud. 

Du skal undgå nedenstående: 

Antennekabler

Sådan sikrer du gode kabler

For at garantere et ordentligt signal, og dermed billedkvalitet, er det vigtigt at bruge et kabel der er sikret godt mod forstyrrelser udefra. 

Både antennekabel og antennestik skal være af godkendt kvalitet. Køb derfor altid kabler der er Stofa Approved eller Class A godkendt. Kig efter nedenstående mærker, når du køber kabler andre steder end hos Stofa. 



Gode kabler koster lidt mere end de helt billige kabler, men pengene er givet rigtigt godt ud! 

De gamle antennestik med en plastikkappe der kan tages af og på duer IKKE i en antenneinstallation da de er meget modtagelige overfor forstyrrelser. 

Godkendte antennekabler har enten færdigstøbte stik, men man kan også samle sit eget kabel med afskærmede stik. 


 

Undgå at bøje kablet for hårdt om hjørner og lignende. Det kan skade kablets evner til at videreføre signalet optimalt. Der må selvfølgelig heller ikke være synlige brud eller samlinger (se eksempler herpå øverst). 

Gode råd hvis du vil lave din kabler selv

På www.homeconnect.me kan du finde vejledninger i hvordan du selv samler stik og kabler korrekt. Kig efter antennekabler og antennestik der er Stofa Approved eller Class A godkendt.

Antennedåser og -fordelere

Vi anbefaler Stofa Approved eller Class-A godkendte produkter

Antennedåser og -fordelere bruges til at fordele signalet, enten fra der hvor signalet kommer ind i huset og ud til flere antennedåser, eller til at tilslutte to fjersyn til én antennedåse, hvis der f.eks. ikke er mulighed for at montere en ekstra antennedåse. Nedenfor ses eksempler på Class A godkendte fordelere.



Nedenfor ses et eksempel på en fordeler, der anvendes til at tilslutte to fjernsyn til én antennedåse. Der findes mange varianter af denne fordeler. Kvaliteten af dem er desværre også meget svingende



Det er altid en god idé at teste kvaliteten af en fordeler i din installation, ved at tilslutte dit TV direkte til antennedåsen udenom fordeleren. 

Bemærk: at for hver gang du sætter en fordeler på dit signal, taber signalet styrke. Har du mere end to fjernsyn tilsluttet i huset, vil det ofte være nødvendigt at montere en antenneforstærker.

Antenneforstærkere

Bruges til mange antennedåser i hjemmet.

Antenneforstærkere bruges i stedet for en fordeler, hvis signalet skal fordeles til mange antennedåser i hjemmet. På www.homeconnect.me kan du finde eksempler på forstærkere. 

Nedenfor er vist eksempler på forstærkere med henholdsvis 4 og 8 udgange 



Hvis du vil vide mere om hvordan du laver en korrekt antenneinstallation kan du finde videovejledninger og gode råd på www.homeconnect.me.

Fejlsøgning

Oplever du fejl på dit billede?

 

Fejl vil typisk optræde på en af følgende måder: Udfald af signal på én eller flere kanaler, pixelering af billedet eller grynet signal. 



Oplever du en af disse fejl kan du evt. prøve en eller flere af nedenstående:

 
Tjek detteForklaring
Tjek at dit tv er indstillet på den rigtige indgangEt tv kan indstilles til at modtage signal fra forskellige kilder. Oplever du sort skærm på et enkelt af husstandens tv-apparater, skal du tjekke at dit tv er indstillet til at modtage enten det analoge signal eller det digitale signal DVB-C.
Tjek alle kabler, fra første stik/antennedåse i huset og frem til dit tvEt dårligt, løst eller beskadiget kabel kan give manglende signal eller støj i billedet. Modtager du digitalt signal kan du opleve pixeleringer hvor billedet brydes op i små blokke.
Sæt tv-apparatet direkte til første antennedåseFor at minimimere fejlkilder i stik, kabler eller fordelere kan du med fordel tilslutte et tv til den første antennedåse i installationen. Forsvinder fejlen når du gør dette, skal fejlkilden findes i resten af din installation.
Er dette ikke muligt pga. afstand, skal du sørge for i det mindste at tjekke tv-signalet uden andet udstyr tilsluttet (DVD-afspillere, hardiskoptagere o.lign.)
Tjek evt. antenneforstærkereEn antenneforstærker kan, hvis den er defekt, give manglende signal. Ligeledes vil forstærkeren give manglende signal såfremt den ikke er sat til 230v strøm.
Vær opmærksom på at nogle antenneforstærkere har indstillinger der bør foretages af en Stofa-tekniker.
Genstart dit tv-udstyrHar du udstyr tilsluttet dit tv, som f.eks. en Stofa boks eller andre digitalere modtagere, kan du prøve at genstarte disse (fjern strømmen og tilslut derefter igen)
Tjek andre tv i husstandenHvis du kun oplever dårligt signal på et enkelt apparat, skyldes fejlen formentlig et dårligt stik, et dårligt kabel eller en dårlig samling i din interne installation.
Opleves fejlen på alle apparater i husstanden, skal du tjekke fra første stik / antennedåse, og du skal tjekke om evt. antenneforstærkere ER tilsluttet 230v strøm.
Spørg naboen, om vedkommende også har problemerDet er en stor hjælp for Stofa, hvis du spørger din nærmeste naboer om de oplever de samme problemer som dig. Hvis de gør, er der stor sandsynlighed for at fejlen ikke ligger i din egen installation, og en Stofa-tekniker skal tilkaldes.
Bemærk: såfremt fejlen findes i din egen husinstallation, vil du blive faktureret for et teknikerbesøg. Du bør derfor tjekke din installation før du tilkalder en tekniker.
Kontakt Stofa for teknisk assistanceHvis du har tjekket din installation og fortsat oplever fejl, kan du kontakte Stofa på telefon 88 30 30 30 og rekvirere en tekniker. Vær opmærksom på, at du vil blive faktureret for et teknikerbesøg, såfremt fejlen findes i din egen installation.