Gå til hovedindhold

Problemer med dit tv-signal?

Har du problemer med dit tv-signal, kan det skyldes indstråling. Indstråling betyder, at det signal du modtager gennem dit antennekabel, bliver overdøvet af signaler fra for eksempel naboen og andre trådløse kilder. Det kan blandt andet være de master, der bruges til internet via 4G. Problemet kan dog også skyldes fejl i din installation, dårlige kabler eller en generel fejl i tv-signalet.

Hvis dit tv-signal er dårligt, vil du blandt andet opleve, at der er udfald på én eller flere kanaler, pixelering af billedet eller grynet signal. Inden du starter med at gå din installation i gennem, kan du prøve følgende:

  • Tjek at dit tv er indstillet på den rigtige indgang. Et tv kan indstilles til at modtage signal fra forskellige kilder. Oplever du sort skærm på et af husstandens tv, kan du tjekke, at dit tv er indstillet til at modtage enten det analoge signal eller det digitale signal DVB-C.
  • Genstart dit udstyr. Har du for eksempel en Stofa-boks eller andre digitale modtagere, kan du prøve at genstarte disse ved at fjerne strømmen og sætte den til igen.
  • Tjek andre tv i husstanden. Hvis du kun oplever dårligt signal på ét tv, skyldes fejlen formentlig et dårligt stik, et dårligt kabel eller en dårlig samling i din tv-installation. Er fejlen på alle tv i dit hjem, skal du tjekke alle kabler, stik og eventuelle fordele/forstærkere.
Sådan tjekker du dine kabler, stik og fordelere/forstærkere

Sådan tjekker du dine kabler, stik og fordelere/forstærkere

  • Tilslut først dit tv til den første antennedåse. Du kan hurtigt udelukke, eller bekræfte, om fejlen ligger i stik, kabler eller fordelere ved at tilslutte tv’et den første antennedåse i din installation. Hvis fejlen forsvinder, når du gør dette, fungerer selve din tv-forbindelse fint, men der er noget galt med dine stik, kabler eller fordelere.

  • Tjek dine kabler. Det er vigtigt at bruge kabler, der er sikret godt mod forstyrrelser udefra. Hvis dit kabel er dårligt, løst eller beskadiget, kan det give et dårligt tv-signal. Vi anbefaler, du bruger Stofa Approved antennekabler. Så er du sikker på, de er testet og godkendt til kabel-tv.

  • Tjek dit antennestik. De gamle antennestik, der har en plastikkappe, der kan tages af og på, anbefaler vi ikke, da de er meget modtagelige over for forstyrrelser. Godkendte antennekabler har færdigstøbt stik eller afskærmede stik, og de giver en bedre tv-oplevelse.

  • Har du mange antennefordelere på dit signal? For hver gang du sætter en fordeler på dit signal, taber det styrke, fordi det skal fordele samme signal ud på flere tv. Har du mere end to fjernsyn tilsluttet, vil det ofte være nødvendigt at montere en antenneforstærker i stedet.

  • Tjek din antenneforstærker. Hvis du har en defekt antenneforstærker, påvirker den dit tv-signal negativt. Det samme sker, hvis den ikke er sat til 230v strøm. Du kan se, om din antenneforstærker er defekt ved at tjekke, om dioden lyser, når den er sat til strøm. Vær opmærksom på, at nogle antenneforstærkere har indstillinger, der bør foretages af en tekniker fra Stofa.

Vi anbefaler, at du altid køber antenneudstyr, der er Stofa Approved eller Class-A-godkendt.

Problemer med tv-signal
Problemer med dit tv-signal?

Har naboen også problemer?

Hvis du stadig ikke kan få et ordentligt tv-signal efter at have kigget din installation i gennem, og dine nærmeste naboer oplever de samme problemer som dig, er der sandsynlighed for, at der er en generel fejl, og der er brug for en tekniker fra Stofa.

Hvis det alligevel viser sig, fejlen er i din egen installation, bliver du faktureret for et teknikerbesøg.