Gå til hovedindhold

Ofte stillede spørgsmål om tv

Bestilling

Hvordan bestiller jeg tv?

Hvis du vil bestille en tv-pakke eller MitTv, kan du gøre det på stofa.dk. Hvis du vil bestille VælgSelv eller SmartTv, skal du kontakte kundeservice.

SmartTv

Hvad er SmartTv?

Med SmartTv kan du se tv, når det passer dig. Du kan blandt andet starte programmer forfra i op til 7 dage tilbage, sætte dem på pause eller spole tilbage og leje mere end 5000 film direkte fra sofaen. Desuden får du nemt adgang til tv- og filmarkiver direkte på tv’et - heriblandt DR’s tv-arkiv.

For at få SmartTv skal du leje en Stofa-boks - enten med eller uden harddisk. Det koster 75 kr./md. at leje boksen uden harddisk og 99 kr./md. med harddisk.  

Du kan købe SmartTv sammen med alle vores tv-produkter. I MitTv er det dog inkluderet.

Læs mere om SmartTv

Skal jeg have bredbånd fra Stofa for at få SmartTv?

Nej, ikke nødvendigvis. Har du ikke bredbånd fra Stofa, inkluderer vi et modem med en 2 Mbit forbindelse, som skal benyttes til din Stofa-boks. Dette gælder kun, hvis du får tv og bredbånd gennem antennestikket.

Læs mere om bredbånd fra Stofa

Skal jeg have tv fra Stofa for at få SmartTv?

Ja. For at få SmartTv skal du have tv fra Stofa eller en antenneforening, der samarbejder med Stofa.

Hvilke pakker og kanaler kan jeg få med Stofa SmartTv?

Du kan vælge SmartTv sammen med alle vores tv-produkter. Vi har et stort udvalg af tv-kanaler og tv-pakker, så der er noget for alle i familien. SmartTv er dog inkluderet i MitTv.

Læs mere om vores tv-univers

Hvordan optager jeg programmer, når jeg har en Stofa-boks med harddisk?

I programguiden på dit tv, kan du markere de programmer, du ønsker at optage. Boksen husker automatisk at optage de programmer, du har markeret. Du kan også optage det program, du er i gang med at se. Så skal du blot trykke på den røde optageknap på din fjernbetjening. Du kan kun optage én udsendelse af gangen.

Husk, der skal være sat strøm til din boks, når du optager. Den skal som minimum stå på standby.

Læs mere om SmartTv

Kan jeg ombytte min Stofa-boks uden harddisk til en Stofa-boks med harddisk?

Ja. Du skal bare være opmærksom på, at den månedlige leje stiger fra 75 kr./md. til 99 kr./md., hvis du vælger en med harddisk. Hvis du gerne vil ombytte din boks, kan du kontakte kundeservice på chatten.

Hvad er Stofa-kortlæser og Stofa-kort?

Med Stofa-kortlæser og Stofa-kort kan du få adgang til dit krypteret tv-indhold, for eksempel hvis du køber kanaler ovenpå din tv-pakke.

Dine kanaler bliver lagt på Stofa-kortet, som du sætter i kortlæseren og kobler til dit tv. Har du en indbygget kortlæser i dit tv, kan du nøjes med at bestille et Stofa-kort.

Du kan for eksempel tilkøbe VælgSelv Frit-kanaler til din tv-pakke og få adgang til kanalerne via kort og eventuel kortlæser, hvis ikke du har en Stofa-boks. Er du SmartTv-kunde, kan du benytte kortlæser og kort til de ekstra tv, du har i hjemmet, og se dit indhold uden du behøver en Stofa-boks til alle tv. Er du fiber-kunde kan det kræve en Stofa-boks til hvert tv afhængig af, hvilken kabling du har i hjemmet.

Du betaler et engangsbeløb på 299 kr. for kortlæseren og kortet følger med uden beregning. Der er altså ikke noget månedligt abonnement.

Hvad kan en Stofa-boks med harddisk?

Med en Stofa-boks med harddisk kan du optage tv-programmer. Du kan optage fra alle de digitale tv-kanaler du har adgang til. Der er plads til mere end 60 timers optagelse i standard opløsning.

HD-programmer kræver mere plads og derfor kan du optage færre HD-udsendelser. Herudover har boksen de samme funktioner, som en standard boks, det vil sige, at man kan leje film, se arkiv, spole, pause og starte programmer forfra.

Virker Stofa-boksen med en router?

Til dig med kabel-tv:
Arris-boksen kan virke trådløst og behøver ikke kabling til modem fra Stofa, hvilket dog anbefales for optimal stabilitet. Resterende tv i husstanden kan nøjes med en Stofa-kortlæser og Stofa-kort.

Tv uden Stofa-boks eller kortlæser og kort vil ikke kunne modtage tv-signal. 

Til dig med fiber:
Du skal have en Stofa-boks til hvert tv i husstanden. Boksene skal kables direkte til Fiberboksen (CPE) med et internetkabel.

Tv uden en Stofa-boks vil ikke kunne modtage tv-signal, da det normale tv-signal afbrydes.

Kan jeg få SmartTv uden at have en tv-pakke?

Ja, med Stofa MitTv har du også Stofa SmartTv. Stofa MitTv kræver en Stofa SmartTv-boks, og med den har du samtidig adgang til SmartTv-funktionerne.

MitTv

Kan jeg se Stofa MitTv uden en Stofa-boks?

Nej. Stofa MitTv forudsætter Stofa SmartTv og minimum én Stofa-boks, som du lejer hos Stofa.

Kan jeg se en kanal, før jeg vælger den?

Ja, du kan se tre minutters smagsprøve pr. udsendelse på de fleste kanaler. Så kan du se, om den er noget for dig, før du køber kanalen.

Kan jeg se MitTv-kanalerne på alle mine tv?

 

Med Stofa MitTv kan du ikke se tv via kabel-tv eller antennestik. Du skal i stedet have en Stofa-boks eller Stofa-kortlæser samt Stofa-kort på samtlige tv i husstanden.

Til dig med tv via antennestik i væggen:
Du skal minimum have en SmartTv-boks, der understøtter Stofa MitTv. Denne boks skal kables til et modem fra Stofa samt antennestik.

Arris-boksen kan med en trådløs USB dongle (som du bestiller sammen med boksen) virke trådløst og  behøver ikke kabling til modem fra Stofa, hvilket dog anbefales for optimal stabilitet.

Resterende tv i husstanden kan nøjes med en Stofa-kortlæser og Stofa-kort.

Tv uden Stofa-boks eller kortlæser og kort vil ikke kunne modtage tv-signal.

Til dig med tv via en fiberboks:
Du skal have en Stofa-boks til hvert tv i husstanden, der understøtter Stofa MitTv. Boksene skal kables direkte til Fiberboksen (CPE) med et internetkabel.

Tv uden en Stofa-boks vil ikke kunne modtage tv-signal, da det normale tv-signal afbrydes.

Kan man vælge lige præcis de kanaler, man ønsker?

Ja, du bestemmer helt selv, hvilke kanaler du køber. Du kan vælge imellem mere end 100 tv-kanaler – de fleste i skarp HD-kvalitet. 

Hvor lang opsigelse er der på kanalerne?

 

Du køber kanaler for minimum en måned ad gangen, og de enkelte kanaler fortsætter, indtil du siger dem op. Du kan opsige en kanal helt frem til dagen inden, den egentlig ville blive fornyet.

Eksempel 1: Køb af en kanal eller pakke i en måned:
Kanalen købes den 3. april og opsiges straks eller senest den 2. maj klokken 23.59. Kanalen udløber den 3. maj – en måned efter købet

Eksempel 2: Køb af kanal eller pakke, der skal fortsætte:
Kanalen købes den 15. april 2016 og fornyes automatisk hver gang den 15. i måneden passeres. Hvis du opsiger kanalen den 10. oktober 2017, så udløber den 15. oktober 2017.

Hvornår bliver pengene trukket på mit betalingskort?

Pengene trækkes med det samme, når du accepterer køb af en kanal.

Hvornår får jeg adgang til at se en kanal, jeg har købt?

Du får adgang til at se en kanal umiddelbart efter, at din betaling er gennemført. Se her, hvordan du tilmelder et betalingskort. Der kan ikke benyttes Mastercard.

Hvordan ved jeg, om det bedst kan betale sig for mig at købe mine favoritkanaler enkeltvis som MitTv eller at købe dem i en tv-pakke?

Det afhænger af, hvor mange og hvilke kanaler, du ønsker. Når du vælger dine kanaler ud, kan du se, hvilken tv-pakke, der opfylder dine valg, og hvad kanalerne samlet vil koste, hvis du køber dem enkeltvis i MitTv. Hvis du for eksempel vil have samtlige kanaler i Mellem tv-pakke, koster det omkring 709 kr./md. for tv-kanalerne. Til sammenligning koster Mellem tv-pakke 389 kr./md.

Kan kundeservice hjælpe mig med at til- og fravælge kanaler?

Nej, det kan de ikke. Men de kan hjælpe dig med at finde den rette tv-løsning for dig. MitTv er et 100 procent selvbetjent produkt, hvor du har kontrollen over, hvilke kanaler du ønsker at se. Dermed er det kun dig, der kan styre det.

Hvad er minimumsprisen for at komme i gang med Stofa MitTv?
  • Stofa MitTv forudsætter Stofa-boks, som du lejer hos Stofa
  • MitTv-abonnement og leje af boks: 99 kr./md.  

  • Forsendelsesgebyr på 99 kr.

  • + køb af de kanaler, du ønsker.

Minimumsprisen for første måned er 198 kroner (99+99 kr).

Hvordan kommer jeg i gang med at se Stofa MitTv?
  • For at kunne få Stofa MitTv skal du bo inden for Stofas forsyningsområde og din forening skal have en aftale med Stofa. Tjek din adresse og se, om du kan få MitTv.
  • For at se Stofa MitTv skal du have Stofa SmartTv med minimum én Stofa-boks. Du lejer boksen hos Stofa.

  • Du skal oprette et MitLogin med din mailadresse, da alt kommunikation vedrørende MitTv sker via e-mail.

  • Du skal tilknytte et betalingskort til Stofa MitTv før du kan købe kanaler. Når du køber en kanal, trækkes beløbet nemlig direkte fra dit kort. Der kan ikke benyttes Mastercard. Se her, hvordan du tilmelder et betalingskort: stofa.dk/tilmeldkort
Er der abonnement på MitTv?

Ja, MitTv-abonnementet koster 99 kr./md. inkl. leje af boks.

Hvilke kanaler kan jeg få med Stofa MitTv?

Med Stofa MitTv vælger du lige præcis de kanaler, du ønsker. Du kan vælge imellem mere end 100 kanaler

Kan jeg undgå at betale for kanaler, jeg ikke ser?

Ja, med Stofa MitTv betaler du kun for de kanaler, du ser.

Stofa MitTv er det helt frie valg: Med priser fra kr. 10/md. køber du adgang til hver enkelt kanal og binder dig for minimum en måned. Vælg mellem mere end 100 kanaler. DR - og nabolandskanaler kan vælges uden merpris.

Skal man stadig have en tv-pakke, når man har Stofa MitTv?

Nej, Stofa MitTv er tv uden grundpakker/tv-pakker. Det er dog muligt at købe en hel tv-pakke via MitTv, hvis du ønsker det.

Tv-pakker

Hvilke kanaler er med i min pakke?

Enkelte adresser hører til en antenneforening og her besluttes det, hvilke kanaler der er i din pakke.

Hvis du selv vil sammensætte dine kanaler, kan du med MitTv sammensætte din egen pakke. Du vælger blot kanaler enkeltvis og betaler kun for dem, du vælger.  

Læs mere om og bestil MitTv

Hvor lang tid går der, fra jeg ændrer min tv-pakke, til ændringen træder i kraft?

Når du ændrer din tv-pakke, er varslet løbende måned + en måned. Hvis du skifter til en større tv-pakke, får du allerede adgang til den inden for 10 dage. Men vi opkræver selvfølgelig først for den nye pakke efter gældende varsel, altså løbende måned + en måned.

Hvornår kan jeg skifte min kabel-tv-pakke?

Du kan ændre din kabel-tv-pakke med løbende måned + en måneds varsel.

Hvordan skifter jeg tv-pakke?

Du skifter din tv-pakke ved at kontakte kundeservice. Hvis du skifter til en mindre pakke, koster det et engangsbeløb på 299 kroner. Hvis du skifter til en større pakke, skal du ikke betale noget gebyr.

Har jeg indflydelse på indholdet af min kabel-tv-pakke?

Enkelte adresser hører til en antenneforening og her afgøres indholdet af din tv-pakke. Du kan læse om dine muligheder for at få indflydelse på indholdet i tv-pakkerne på din antenneforenings hjemmeside.

VælgSelv

Hvordan skifter jeg mine VælgSelv-kanaler?

Du skifter ud i dine kanaler på Mine Sider. Du kan skifte dine kanaler ud én gang om måneden, og du vælger selv, om du vil skifte én eller flere kanaler ud. Du skal foretage dine ændringer senest den sidste dag i måneden inden kl. 23.59 - så træder det i kraft fra den 1. i måneden efter. Hvis du ikke foretager nogle ændringer, vil din VælgSelv-pakke indeholde de samme kanaler som måneden før.

Gå til Mine Sider

Hvad er VælgSelv?

VælgSelv giver dig mulighed for at bygge ekstra kanaler ovenpå din Lille tv-pakke til en fast pris. Du kan vælge at tilføje 8, 16 eller 32 kanaler. Så kan du for eksempel lave din egen sportspakke eller børnepakke. Du kan frit vælge mellem mere end 80 kanaler. For at få VælgSelv skal du have en Stofa-boks inkl. kort eller en Stofa-kortlæser inkl. kort.

Læs mere om og bestil VælgSelv

Kan jeg se min VælgSelv-pakke på Stofa WebTv?

Ja. VælgSelv-pakken kan selvfølgelig streames på både WebTv og Stofa-app’en, hvor du også kan bruge de interaktive tjenester som at starte programmer forfra og spole.

Hvordan vælger jeg mine VælgSelv-kanaler?

Du bestiller VælgSelv ved at kontakte kundeservice. Herefter sammensætter du selv din VælgSelv-pakke på Mine Sider.

Skal jeg have en SmartTv-boks for at få VælgSelv?

Nej, du kan godt nøjes med Stofa-kortlæser og Stofa-kort, men du kan selvfølgelig også vælge SmartTv, hvis du vil have tv-kanaler, filmleje, arkiver med mere samlet ét sted.

Hvordan skifter jeg mine VælgSelv Frit-kanaler?

Har du VælgSelv Frit, kan du ændre dine kanaler på Mine Sider. Når du vælger nye kanaler til, kan du se dem med det samme. Hvis du skifter nogle kanaler ud, træder din ændring i kraft fra den 1. i næste måned.

Hvad er VælgSelv Frit?

VælgSelv Frit giver dig mulighed for at købe kanaler enkeltvis oven på din Lille-, Mellem- eller Store tv-pakke. Du kan vælge mellem mere end 80 kanaler. For at få VælgSelv Frit skal du have en Stofa-boks inkl. kort eller en Stofa-kortlæser inkl. kort.

WebTv

Hvorfor får jeg at vide, mit grafikkort ikke er understøttet, når jeg vil se WebTv?

Nogle enheder med OS X med visse grafikkort kan ikke bruge WebTv i Chrome. I stedet kan du bruge Safari til afspilning.

Disse grafikkort er ikke kompatible:

  • ATI Radeon X1900
  • Intel Mobile 945 Express
  • Nvidia GeForce 7300 GT
  • Alle Intel GPU'er undtagen 6. og 7. generation
  • Alle Nvidia GPU'er undtagen 6xx- og 7xx-serierne
  • Alle AMD GPU'er undtagen R200-, R300- og D-serierne

Disse grafikkort kan virke ustabilt:

  • Intel HD 3000p
  • Generelt via Virtualbox
  • Generelt via VMWare
  • Macs med Nvidia på High Sierra
Hvorfor bliver jeg bedt om at installere Stofa WebTv, når jeg lige har installeret det?

I visse tilfælde er det nødvendigt, at du afinstallerer den gamle version helt, inden du installerer den nyeste.

Hvis du bruger Google Chrome, kan det være fordi, Stofa WebTv udvidelsen ikke automatisk er blevet aktiveret. Dette gør du via 'Indstillinger' (ikon oppe i højre hjørne med tre prikker ovenpå hinanden), herefter 'Flere Værktøjer' og 'Udvidelser'. Herunder skal du finde Stofa WebTV udvidelsen på listen og aktivere den.

Hvad er minimumskravene for WebTv?

Operativsystemer (krav):

Windows 7: Internet Explorer 11 - minimum Google Chrome 64 bit

Mac: Minimum OSX 10.8  - minimum Safari 5 - minimum Google Chrome 64 bit

iPhone, iPad: iOS8 - iOS9 - iOS10

Android: 4.4.2 - 5.0 - 5.1 - 6.0 - 7.0

Af rettighedsmæssige grunde bruger vi specialiseret player til afvikling af WebTv på din computer. Hvis du ikke har playeren installeret, kan du besøge webtv.stofa.dk hvor du kan hente den, og hvor du også kan se en guide til installation. Playeren fås til Windows og Mac OS X.

Hvordan får jeg WebTv?

WebTv følger altid med, når du har tv fra Stofa.

Hvorfor har jeg ikke adgang til WebTv, selvom jeg har tv fra Stofa?

Det kan være fordi, din antenneforening ikke samarbejder med Stofa om at tilbyde WebTv. Du kan kontakte din antenneforening for mere information.

Hvorfor kan jeg kun se Lille tv-pakke via WebTv, når jeg har Stor tv-pakke?

Det kan være på grund af en særlig aftale med din antenneforening. Du kan kontakte din antenneforening for mere information.

Kan jeg leje film, starte forfra eller tilgå arkivet med WebTv?

Ja, du kan leje film via WebTv. Du skal blot leje den på WebTv på computeren, og så kan du se den på alle enheder bagefter. Du kan starte forfra mv. på WebTv, hvis du har SmartTv, MitTv, VælgSelv (8, 16, 32) eller Mellem eller Stor tv-pakke.

Kan jeg se WebTv i udlandet?

Nej, WebTv virker kun i Danmark.

Kan jeg se WebTv på min smartphone eller tablet?

Ja. Har du en iPhone, iPod touch, iPad eller en Android-baseret telefon eller tablet, kan du se WebTv direkte på telefonen eller din tablet ved at hente Stofa-app’en.

Hent app til iPhone/iPod touch/iPad her

Hent app til Android her

Hvordan kan jeg se WebTv på min tv-skærm?

Du kan spejle dit indhold fra WebTv op på din tv-skærm på flere forskellige måder.

Hvad koster WebTv?

WebTv følger med alle tv-produkter fra Stofa. WebTv koster ikke ekstra i abonnement, men vær opmærksom på, at det kan koste ekstra i dataforbrug afhængigt af aftalen med din udbyder. Vi anbefaler derfor, at du så vidt muligt er tilkoblet wifi, når du bruger WebTv både i og udenfor hjemmet.

Ultra HD

Kan man se ultra HD-kanaler via Stofa-boksen?

Nej, hos Stofa sendes ultra HD på nuværende tidspunkt ud via kabel-tv og man skal derfor skifte til almindelig tv-visning.

Kan alle se ultra HD-kanaler?

Nej, det kræver et ultra HD-tv. Derudover vises ultra HD-kanaler på nuværende tidspunkt kun via kabel-tv.  

Hvad sker der, hvis ikke man har et ultra HD-tv?

Så vil der være sort skærm på ultra HD-kanaler.

Hvordan ser jeg den nye Viasat Ultra HD-kanal hos Stofa?

Du kan se kanalen, hvis du har Stor tv-pakke. For at se Viasat Ultra HD, skal du have et UHD-tv og kabel-tv fra Stofa. Derfor har Stofa MitTv-kunder ikke mulighed for at se Viasat Ultra HD. Hvis ikke du har et UHD-tv, kan du se kanalen med Stofa WebTv, hvor indholdet bliver komprimeret til HD-kvalitet.

Regning (tv)

Er det sikkert at lade Stofa opbevare mine Dankort-oplysninger?

Dine Dankortoplysninger opbevares ikke hos Stofa, men hos en Bankcertificeret ekstern leverandør (e-Pay,) der er godkendt til at opbevare betalingsoplysninger for e-handelsbutikker.

Hvad dækker programafgift på min regning?

Programafgiften betales til de programleverandører, som leverer tv-kanaler til din antenneforening eller Stofa. Programafgiften dækker ikke de lovpligtige Koda- og Copydan afgifter.

Hvorfor skal jeg betale Copydan- og Kodaafgift?

Copydan er en lovpligtig afgift, som opkræves jævnfør oprethavsloven for komponister, kunstnere og forfattere. Kodaafgift er også en lovpligtigt afgift, som skal betales jævnfør ophavsretsloven for musikere og lydproducenter.

Flytning og opsigelse (tv)

Opsiges mit kabel-tv automatisk ved fraflytning?

Nej, Stofa får i de fleste tilfælde ikke besked om flytninger fra eksempelvis kommuner, udlejere, boligforeninger mv. Du har derfor selv ansvar for at melde din flytning til os, og det kan du gøre ved at skrive til os.