Gå til hovedindhold
Stofa wifi-guide Fuld kraft på dit wifi

Få en bedre wifi forbindelse

Wifi er ikke ligeså stabilt som kablet netværk, og du kan derfor ikke være sikker på, at hastigheden på kablet netværk og wifi er den samme.

Wifi sender ikke ud i en lige radius og forhindringer som vægge og etager svækker netværkets rækkevidde. Vores modem dækker de fleste behov, men hvis dit wifi skal dække flere etager eller større områder, kan du få brug for en ekstern router eller et Access Point.

Du kan købe Access Points hos Stofa. Du skal blot kontakte Teknisk Support på 88 30 30 30 eller besøge en af vores butikker for at høre, om det er en løsning, der passer til dig. Bemærk, der skal en tekniker ud for at sætte Access Point'et op i dit hjem.

Det er bare en af de ting, du selv kan gøre for at få en bedre wifi-forbindelse.

Nedenfor har vi lavet en guide med råd til, hvordan du selv optimerer din wifi-forbindelse.

Ustabilt trådløst netværk

 

Få dit wifi op i gear

Du kender det sikkert.
Dit wifi kører langsomt.
Og nogle gange mister du helt forbindelsen.

Vi har lavet en wifi-guide med (gør-det-selv) tricks til dig, så du kan få dit wifi op i gear. Og du må gerne dele dem med din nabo, for de gælder faktisk for alle, der bruger wifi.

 

 

Typiske wifi-problemer

Jeg har ikke fuld hastighed på mit wifi

Vi kan ikke garantere, at du har fuld hastighed på dit wifi. Det kan nemlig blive påvirket af ting som andre wifi-netværk, bluetooth-udstyr og babyalarmer.

Hvis du oplever nedsat hastighed på dit wifi, anbefaler vi, at du foretager en hastighedstest på din computer med en kablet forbindelse. Så kan du tjekke, om du reelt får den hastighed, du har købt. Tag hastighedstesten her.

Nedenfor har vi samlet nogle typiske årsager til nedsat hastighed på wifi.

Stofa wifi hastighedstest

1. Wifi eller kabel?

Du mister noget af din hastighed, når du vælger wifi fremfor en kablet forbindelse

Løsningsforslag
Brug dit internetkabel til enheder, hvor du skal være sikker på at have en stabil forbindelse. Det kan være til din tv-boks, spilkonsoller eller gaming PC’er.

2. Udstyr af ældre dato

Din hastighed når ikke det maksimale, hvis dit udstyr som computer, telefon og router er af ældre dato og ikke kan trække høje hastigheder.

Løsningsforslag
Sørg for at dit udstyr kan trække de høje hastigheder og anskaf dig eventuelt en nyere router. Du kan tjekke, hvor meget dit netværkskort på computeren kan klare ved at kigge i det materiale, der fulgte med din computer. Hvis ikke du har materialet længere, kan du også tjekke det under ’Kontrolpanel’ og herefter ’Netværk’ på din computer.

3. Mange enheder

Der er for mange enheder, der deles om forbindelsen. Hvis I er flere i husstanden, der for eksempel streamer på én gang, og hastigheden ikke kan klare det, vil I opleve en langsom forbindelse.

Løsningsforslag
Tjek vores bredbåndsguide og se, hvilken hastighed vi anbefaler til dit behov.

Jeg oplever udfald på mit wifi

Hvis du nogle gange oplever, at dit wifi hopper af, kan der være flere årsager til dette.

Først skal du finde ud af, om du oplever udfald på alle dine enheder, eller om det er enkelte enheder, der hopper af forbindelsen. Hvis du oplever udfald på enkelte enheder - for eksempel din smartphone eller tablet - er det ofte et spørgsmål om dækning eller selve enheden.

Her er typiske årsager til, at du oplever udfald på dit wifi

Wifi udfald mellem naboer

1. Placering af modem

Din wifi-forbindelse kan være påvirket af den fysiske placering af modemmet. Er modemmet for eksempel gemt væk i et skab eller installeret i den ene ende af boligen, mens du bruger wifi’et i den anden ende, så kan afstanden give problemer.

Løsningsforslag
Du får den bedste dækning ved at placere dit modem optimalt inden for kablets rækkevidde og eventuelt slukke for 2,4 Ghz-signalet, så du kun bruger 5 Ghz-signalet. Wifi-signalet har en begrænset rækkevidde og går ikke godt i gennem vægge og lignende forhindringer. Hvis du skal have signal på flere etager eller på større område, kan du for eksemplel benytte Access Points, der forlænger dit signal. Har du bredbånd hos Stofa, kan du købe Access Points gennem Teknisk Support på 88 30 30 30 eller vores medlemsbutikker

2. Anden elektronik i hjemmet

Din wifi-forbindelse kan blive forstyrret og påvirket med støj fra større metalgenstande eller anden elektronik i hjemmet. Eksempelvis med elektronisk udstyr som babyalarmer, mikrobølgeovne og bluetooth-udstyr.

Løsningsforslag
Placér store metalgenstande og anden elektronik væk fra din router. Hvis du vil finde ud af, hvad der forstyrrer dit wifi mest, kan du tage en hastighedstest på dit wifi, mens du på skift fjerner eller slukker det andet udstyr.

Jeg kan ikke få forbindelse til mit wifi

Hvis du slet ikke kan få lov til at oprette forbindelse til dit wifi, kan det skyldes flere ting. Her er de typiske årsager til, du ikke kan få forbindelse til dit wifi:

Wifi intet signal

1. Andet netværksnavn

Du har en ekstern router, der har et andet netværksnavn end dit Stofa-netværk.

Løsningsforslag
Hvis du har en ekstern router tilkoblet, er det ikke dit Stofa-netværksnavn du skal kigge efter, men den eksterne routers. Vi kan desværre ikke se navn og kode til din eksterne router, men ofte står det på bagsiden af routeren. Ellers kan du kontakte producenten eller forhandleren.

2. Forkert navn og kode

Du har det forkerte navn og kode til dit wifi.

Løsningsforslag
Hvis du har mistet navn og kode til dit wifi, kan du finde det på Mine Sider:

  • Log ind og tryk på ’Indstillinger’
  • Gå ind under ’Router opsætning’. Her kan du se wifi-navn og -kode

3. Ny kode

Du har ændret koden til dit wifi, og dine enheder har gemt den gamle kode.

Løsningsforslag
Hvis du har ændret koden til dit wifi – måske til en der er nemmere at huske – skal du ”fjerne” netværket fra dine enheder, da den gamle kode automatisk er gemt automatisk. Når du tilføjer wifi'et igen, taster du blot den nye kode.

Alternativt kan du også ændre navnet på dit wifi, så vil alle enheder automatisk spørge efter en ny kode, og du behøver ikke gå ind og ”fjerne” netværket fra alle enheder.

Du ændrer wifi-navn og -kode på Mine Sider:

  • Log ind og tryk på ’Indstillinger’
  • Gå ind under ’Router opsætning’.
  • Tryk på ’Skift indstillinger’. Husk at gemme dine ændringer.

4. Ekstern router

Din eksterne router trænger til at blive genstartet.

Løsningsforslag
Hvis ingen enheder kan få forbindelse til dit wifi, kan det hjælpe at genstarte den eksterne router.

Hvis du stadig ikke får forbindelse, kan du prøve at sætte internetkablet i din computer og se, om du har forbindelse derigennem.

Hvis du har det, men din eksterne router ikke sender signalet ud, kan det være, du skal have ombyttet din eksterne router.

Chat med os

Brug for hjælp?

Vores konsulenter sidder klar til at hjælpe dig.