Gå til hovedindhold

Stofa WifiScanner

Det kan være svært at finde ud af, hvorfor du har problemer med dit wifi. Der er nemlig mange ting, der kan påvirke dit wifi-signal. For eksempel placering af router/modem, dine naboers wifi og andet elektronisk udstyr i dit hjem,

Med Stofa WifiScanneren kan du scanne dit hjem og finde ud af, hvor du har stærkt og svagt wifi-signal. Wifiscanneren analyserer ganske enkelt dit netværk og hjælper dig til en bedre wifi-forbindelse.

Du kan bruge app’en, hvis du har en iPhone eller en Android-telefon. Du søger bare efter ’WifiScanneren’ i App Store eller Google Play. Hent app’en og du er klar til at scanne dit hjem. App'en er gratis og for alle, så du behøver ikke være kunde ved Stofa for at bruge den. 

Stofa WifiScanner
 

Få dit wifi op i gear

Du kender det sikkert.
Dit wifi kører langsomt.
Og nogle gange mister du helt forbindelsen.

Vi har lavet en wifi-guide med (gør-det-selv) tricks til dig, så du kan få dit wifi op i gear. Og du må gerne dele dem med din nabo, for de gælder faktisk for alle, der bruger wifi.

 

 

Wifi-problem nr. 1: Jeg har dårlig wifi-forbindelse

Vi kan ikke garantere, at du har fuld hastighed på dit wifi. Det kan nemlig blive påvirket af ting som andre wifi-netværk, bluetooth-udstyr og babyalarmer. 

Men du skal selvfølgelig ikke leve med en dårlig forbindelse. Derfor har vi samlet nogle råd, der måske kan give dig en bedre forbindelse. Du kan også prøve at genstarte dit udstyr - det er en god idé at gøre det med jævne mellemrum.

Typiske årsager til nedsat hastighed

1. Wifi eller kabel?

Du mister noget af din hastighed, når du vælger wifi fremfor en kablet forbindelse

Løsningsforslag

Brug dit internetkabel til enheder, hvor du skal være sikker på at have en stabil forbindelse. Det kan være til din tv-boks, spilkonsoller eller gaming PC’er.

2. Udstyr af ældre dato

Din hastighed når ikke det maksimale, hvis dit udstyr som computer, telefon og router er af ældre dato og ikke kan trække høje hastigheder.

Løsningsforslag

Sørg for at dit udstyr kan trække de høje hastigheder og anskaf dig eventuelt en nyere router. Du kan tjekke, hvor meget dit netværkskort på computeren kan klare ved at kigge i det materiale, der fulgte med din computer. Hvis ikke du har materialet længere, kan du også tjekke det under ’Kontrolpanel’ og herefter ’Netværk’ på din computer.

3. Mange enheder

Der er for mange enheder, der deles om forbindelsen. Hvis I er flere i husstanden, der for eksempel streamer på én gang, og hastigheden ikke kan klare det, vil I opleve en langsom forbindelse.

Løsningsforslag

Tjek vores bredbåndsguide og se, hvilken hastighed vi anbefaler til dit behov.

Wifi-problem nr. 2: Jeg oplever udfald på mit wifi

Hvis du nogle gange oplever, at dit wifi hopper af, kan der være flere årsager til dette.

Først skal du finde ud af, om du oplever udfald på alle dine enheder, eller om det er enkelte enheder, der hopper af forbindelsen. Hvis du oplever udfald på enkelte enheder - for eksempel din smartphone eller tablet - er det ofte et spørgsmål om dækning eller selve enheden.

Typiske årsager til udfald på dit wifi

1. Placering af modem

Din wifi-forbindelse kan blive påvirket af, hvor dit modem er placeret i dit hjem. Er modemmet for eksempel gemt væk i et teknikrum eller -skab, kan dit signal blive forringet, da vægge og skabslåger bremser signalet. 

Løsningsforslag

Du får den bedste dækning ved at placere dit modem optimalt inden for kablets rækkevidde. Dit modem skal placeres højt (120-140 cm), frit og centralt i hjemmet. Gerne i en reol eller ovenpå et skab. Har du fiberbredbånd, kan du ikke flytte dit modem. I stedet anbefaler vi, at du køber en ekstra router. Hvis du skal have signal på flere etager eller på større område, kan du for eksemplel benytte Access Points, der forlænger dit signal. Har du bredbånd (gennem tv-stikket) hos Stofa, kan du købe Access Points gennem Teknisk Support på 88 30 30 30 eller vores medlemsbutikker

2. Anden elektronik i hjemmet

Din wifi-forbindelse kan blive forstyrret og påvirket med støj fra større metalgenstande eller anden elektronik i hjemmet. Eksempelvis med elektronisk udstyr som babyalarmer, mikrobølgeovne og bluetooth-udstyr.

Løsningsforslag

Placér store metalgenstande og anden elektronik væk fra din router. Hvis du vil vide, hvad der forstyrrer dit wifi mest, kan du lave en wifi-scanning, imens du fjerner eller slukker det udstyr, der forstyrrer dit signal.

3. Juster din opsætning

Et dårligt wifi-signal skyldes tit, at signalet støder ind i noget – fx vægge, møbler eller andre elektroniske signaler. Det er irriterende, vi ved det godt, men heldigvis kan du selv indstille dit modem og optimere signalet.

Løsningsforslag

Det er lidt teknisk, men vi skal nok guide dig sikkert igennem. De fleste modems kan sende wifi på to forskellige frekvenser, og du kan selv vælge den frekvens, der er stærkest i dit hjem:

- 2,4GHz: Giver et signal med længere rækkevidde, men lavere hastighed. Signalet forstyrres let af andre trådløse signaler, som fx naboens wifi og dit eget bluetooth-udstyr, fordi rigtig meget udstyr bruger den frekvens 

- 5GHz: Giver et signal med kortere rækkevidde og højere hastighed. Signalet forstyrres ikke så let af andre trådløse signaler, fordi det ikke bruges særligt meget. Indstillingen kræver, at dit udstyr kan bruge 5GHz. Heldigvis kan alt nyere udstyr bruge det.

Wifi-problem nr. 3: Jeg kan ikke få forbindelse til mit wifi

Hvis du slet ikke kan få lov til at oprette forbindelse til dit wifi, kan det skyldes flere ting.

Typiske årsager til at du ikke kan få forbindelse til dit wifi

1. Andet netværksnavn

Du har en ekstern router, der har et andet netværksnavn end dit Stofa-netværk.

Løsningsforslag

Hvis du har en ekstern router tilkoblet, er det ikke dit Stofa-netværksnavn du skal kigge efter, men den eksterne routers. Vi kan desværre ikke se navn og kode til din eksterne router, men ofte står det på bagsiden af routeren. Ellers kan du kontakte producenten eller forhandleren.

2. Forkert navn og kode

Du har det forkerte navn og kode til dit wifi.

Løsningsforslag

Hvis du har mistet navn og kode til dit wifi, kan du finde det på Mine Sider:

  • Log ind og tryk på ’Indstillinger’
  • Gå ind under ’Router opsætning’. Her kan du se wifi-navn og -kode

3. Ny kode

Du har ændret koden til dit wifi, og dine enheder har gemt den gamle kode.

Løsningsforslag

Hvis du har ændret koden til dit wifi, skal du ”fjerne” netværket fra dine enheder. Når du tilføjer wifi'et igen, taster du den nye kode.

Du kan også ændre navnet på dit wifi, så vil alle enheder automatisk spørge efter en ny kode, og du behøver ikke gå ind og ”fjerne” netværket fra alle enheder.

Du ændrer wifi-navn og -kode på Mine Sider:

  • Log ind og tryk på ’Indstillinger’
  • Gå ind under ’Router opsætning’.
  • Tryk på ’Skift indstillinger’. Husk at gemme dine ændringer.

4. Ekstern router

Din eksterne router trænger til at blive genstartet.

Løsningsforslag

Hvis ingen enheder kan få forbindelse til dit wifi, kan det hjælpe at genstarte den eksterne router. Har du stadig ingen forbindelse, kan du prøve at sætte internetkablet i din computer og se, om du har forbindelse derigennem.

Hvis du har forbindelse, men din eksterne router ikke sender signalet ud, kan det være, du skal have ombyttet din eksterne router.

Har du stadig wifi-udfordringer?

Wifi er ikke ligeså stabilt som kablet netværk, og du kan derfor ikke være sikker på, at hastigheden på kablet netværk og wifi er den samme. Vores modem dækker de fleste behov, men hvis dit wifi skal dække flere etager eller større områder, kan du få brug for en ekstern router eller et Access Point.

Du kan købe Stofa Wifi Kit for at forbedre rækkevidde på dit wifi. Du skal blot kontakte Teknisk Support på 88 30 30 30 eller besøge en af vores butikker for at høre, om det er en løsning, der passer til dig. Bemærk, der skal en tekniker ud for at sætte Stofa Wifi Kit op i dit hjem.

Lige nu kampagnepris 998 kr. for en løsning med to Access Points inklusiv teknikerinstallation (normalpris 1.298 kr.) – få mere info

få en bedre forbindelse