Ofte stillede spørgsmål om internet
Bestilling
Når du bestiller internet med gør-det-selv-installation, sender vi dit modem til dig inden for fem hverdage. Skal du have besøg af en tekniker, eller skal du have internet via fiber, kan ventetiden variere.
Ved enkelte abonnementstyper, kan der være to ugers leveringstid ved gør-det-selv-installation.
Når du bestiller på stofa.dk får du 0 kr. i oprettelse og forsendelse. Se vores internet-pakker på stofa.dk.
Bestil internet
Ja, det kan du. Hvis der ikke er trukket kabel og monteret en datadåse på din adresse, sender vi en tekniker ud til dig uden beregning. Hvis det hele er klar, og du blot skal have sat dit modem op, kan du bestille en tekniker gennem kundeservice. Du skal være opmærksom på, at teknikerbesøget i dette tilfælde er egenbetalt.
Stofa leverer internet via fibernettet og kabel-tv-stikket (coax).
Hvilken type og hastighed du kan få afhænger af teknologi og forholdene på din adresse.
Du kan altid tjekke din adresse på stofa.dk for at se, hvilke produkter vi kan levere hjemme hos dig.
Abonnement
Du kan altid ændre din hastighed eller internetpakke på Mine Sider.
Ændrer du dit abonnement til en anden hastighed end din nuværende, træder ændringen i kraft samme dag (der kan gå op til 48 timer, hvis du har internet via fiber). Hvis du skal have tilsendt udstyr, træder ændringen i kraft, når udstyr bliver afsendt.
Hvis du bestiller 1000 Mbit på kabel-tv nettet (coax), kan det være, vi skal skifte et stik i dit hjem. Derfor træder det først i kraft, når du har haft besøg af en af vores teknikere, der skifter stikket for dig.
Du kan ændre din hastighed på Mine Sider, hvis du har internet via kabel-tv-nettet.
Ja. Via webmail kan du læse dine mails uanset, hvor i verden du befinder dig.
Du kan oprette op til fem mailadresser, når du har internet fra Stofa. Ønsker du ekstra mailplads, kan du bestille det på Mine Sider for 10 kr./md. Ekstra mailplads kan være en god idé for dig, der modtager store filer og billeder eller gemmer filer, du gerne vil have adgang til fra flere computere.
Tilkøb
Ja. Du kan købe vores SafeSurf-pakke, der indeholder antivirus, spamfilter, spyware, familiebeskyttelse, privatlivs-VPN og ID-overvågning . Du kan også vælge at skifte til vores internetpakker, som inkuderer SafeSurf.
Du kan bestille en fast IP-adresse på Mine Sider (hvis du har fiberbredbånd skal du bestille via kundeservice). Når du bestiller, skal du angive MAC-adressen for den enhed, der skal have fast IP-adresse. Så sørger systemet for resten. IP-adressen tildeles nemlig dynamisk, så du behøver hverken indstille den manuelt på din computer eller i din routers opsætning.
SuperWifi
Nej, du skal aktivt bestille SuperWifi. Det er jo ikke sikkert, at du har behov for dem. Du kan enten bestille sammen med bestilling af din internetpakke, eller når du finder ud af, at du har behovet. Du kan nemt bestille via Mine Sider.
Du finder en guide på stofa.dk/wifiguide, som kommer med en anbefaling til dig.
Nej, det er ret nemt. Der følger en lille vejledning med, når du modtager SuperWifi, hvor du kan se, at du skal installere ved hjælp af en app. Du kan også finde en video her på stofa.dk, hvor du kan se, hvordan du skal installere.
Ja, det er muligt. Se priser på stofa.dk/gebyr.
WifiGaranti
Med WifiGaranti garanterer Stofa dig, at du har godt og stabilt wifi i hele din bolig. Vi tilbyder dig, at en tekniker sætter SuperWifi op i din bolig på den mest optimale måde, og vi lover dig, at vi følger op med et Tilfredstjek pr. telefon inden for de første 14 dage.
Du må gerne bestille WifiGaranti – vi kan dog ikke garantere, at dit wifi vil virke optimalt i hele din bolig.
Nej, WifiGaranti er ikke en hastighedsgaranti. Hastighedsgarantien gælder fortsat kun, hvis du er på internettet med kabel.
Du kan godt købe løsningen med Giga, SafeSurf og SuperWifi – der vil blot ikke være WifiGaranti.
For at give dig pengene tilbage vil vi gerne have vores tekniker til at undersøge løsningen, så vi er sikker på, at wifi er sat helt korrekt op.
Nej. Det er en forudsætning, at der udelukkende er Stofa-udstyr i løsningen, så vi kan ikke garantere, at alt vil virke, hvis det ikke kun er vores udstyr.
For at give dig pengene tilbage vil vi gerne have vores tekniker til at undersøge løsningen, så vi er sikker på, at wifi er sat helt korrekt op.
Ja, - eneste krav er blot, at dine forskellige enheder skal kunne bruge WiFi5.
WiFi5 er en standard – også kaldet 802.11.ac – som benytter 5 GHz-båndet.
Det er fx iPhone SE (1. generation) eller nyere, Playstation 4 Pro eller nyere, Samsung Galaxy S4 eller nyere, iPad 5-generation eller nyere.
Hvis du søger på Google efter specifikationer på din enhed, så vil du kunne se om den kan WiFi5.
SafeSurf
Det kan ikke lade sig gøre at give dig SafeSurf, hvis vi ikke har en e-mailadresse, som vi kan sende velkomstmail med aktivering i.
Når du har købt SafeSurf, får du en velkomstmail fra "Stofa safeavenue@f-secure.com” med link til at installere den første enhed. Skal du have flere enheder på, skal du gå ind på ”Mit SafeSurf”. Du finder link, brugernavn og kodeord i velkomstmailen. Se vejledning her.
Du får automatisk tildelt 15 licenser.
Du kan sørge for, at dine børn ikke får adgang til upassende indhold, og så kan du sætte begrænsninger på, hvor lang tid børnene er online på deres forskellige enheder.
Ja, som noget nyt kan du også få sikkerhed på dine iOS enheder. Online-trafikken kører via en VPN-forbindelse, så du er ikke bare beskyttet, når du er online fra hjemmet, også når du en online på fx andre wifi-netværk.
Opsætning og installation
Har du internet via kabel-tv-net, bestiller du fast IP-adresse på Mine Sider, hvor du også skal angive MAC-adressen på den enhed (typisk router), der skal modtage den faste IP-adresse. Adressen bliver dynamisk tildelt af vores system, så du behøver ikke at bestille den manuelt.
Bemærk: Har du fiber, kan du få en fast IP-adresse ved bestilling hos Kundeservice. I dette tilfælde skal du ikke oplyse MAC-adresse. Dette gælder, hvis du modtager denne Stofa regning.
Når du skal oprette forbindelse til din trådløse router i modemmet, fungerer det ofte ved, at du vælger navnet på dit trådløse netværk (wifi) og indtaster adgangskoden.
På de fleste af Stofas modem er der en WPS funktion. Med WPS funktionen kan du slippe for at indtaste adgangskoden til wifi-netværk. For at oprette forbindelse til dit Wifi skal du aktivere WPS på dit modem og WPS i den enhed, du ønsker at forbinde til wifi-netværket.
Få dit wifi op i gear
Du kender det sikkert.
Dit wifi kører langsomt.
Og nogle gange mister du helt forbindelsen.
Vi har lavet en wifi-guide med (gør-det-selv) tricks til dig, så du kan få dit wifi op i gear. Og du må gerne dele dem med din nabo, for de gælder faktisk for alle, der bruger wifi.