Gå til hovedindhold
30/05-2017 Transport

Transportbranchen skal op i digitalt gear

Transportbranchen sakker bagud i it-feltet. Læs hvordan DI mener at forretningen skal køre, når kundernes digitale krav sætter kursen.

Transportbranchen sakker bagud i it-feltet. Og det er en uheldig udvikling, da branchen spiller en central rolle i vores samfundsøkonomi. Det mener Rune Noack, chefkonsulent i DI. Derfor er det enormt vigtigt, at branchen udvikler sig digitalt og bliver mere effektiv. Men hvordan skal transportvirksomhederne køre forretningen, når kundernes digitale krav sætter kursen?

For Rune Noack hersker der ingen tvivl om, at digitaliseringen fylder mere og mere, når man som kunde vælger leverandør. 
 - Når vi ser ind i fremtiden og ud i verden, eksisterer der et rigtigt stort fokus på og en øget interesse for nye teknologier og nye måder at levere på, fortæller han.

Det store fokus er skabt af kunderne. De driver en kraftig efterspørgsel efter digitale leverandører frem, og de – både fremtidens og nutidens kunder – forventer, at en transportvirksomhed kan mere end blot at fragte varer fra A til B.
- Kunderne forventer digital service, og du går som transportvirksomhed glip af nye muligheder og indtjening, hvis ikke du følger dine kunders krav – for de kigger jo bare andre steder hen, siger Rune Noack.

Flere og flere virksomheder vil ifølge DI’s chefkonsulent i den nære fremtid mødes af digitale kundeønsker, der gør dem i stand til at følge den bestilte vare på rejsen gennem leveringssystemet samt ønsker om mere præcise leveringstidspunkter. Kundernes ønsker kræver, at branchens virksomheder opprioriterer it og tager sig tid til at lade sig opsluge af den digitaliseringsbølge, der lige nu skyller ind over alle brancher.

Digitaliseringens gevinster  

Transportbranchen er sammensat enormt bredt og spænder over både store, internationale transportvirksomheder og små vognmandsfirmaer med én lastbil. Nogle går forrest i digitaliseringsoptoget, mens andre halter bagefter.

 - Når det gælder digitalisering, handler det om at se på sin egen virksomhed og tage fat, hvor det giver mening. For små vognmandsfirmaer vil næste skridt eksempelvis være at sælge sine varer og services digitalt og at tage imod digitale bestillinger via en hjemmeside, udtaler Rune Noack.

- For større transportvirksomheder handler det nok nærmere om at få bedre styr på sine data om brændstof og køre- og hviletid, om disponering af køretøjer og generelt at se på, hvor man ved hjælp af data kan optimere de forskellige led i forsyningskæden. For alle i branchen gælder det, at digitaliseringen kan høste nye gevinster, der hæver bundlinjen og gør forretningen mere konkurrencedygtig.

En effektiv branche gør os alle rigere  

Transportbranchen udgør en stor del af det danske erhvervsliv, og den bidrager i høj grad til at gøre Danmark rigere. For branchen transporterer os på arbejde, og den flyver og sejler os til vigtige kundemøder ude i verden.

 - Transportbranchen spiller en helt central rolle i vores fælles samfundsøkonomi, og derfor er det så enormt vigtigt, at branchen bliver mere digital og effektiv, siger Rune Noack og fortsætter:

- Branchen understøtter den øvrige del af erhvervslivet, så hvis dén bliver mere effektiv, bliver mange andre brancher også mere konkurrencedygtige. Den øgede digitale udvikling vil altså ikke kun styrke den enkelte transportvirksomhed, men os alle sammen.

 

Gratis e-bog

Hent mere inspiration og indsigt i vores digitale guide til transportbranchen: "Kører digitaliseringen for dig?"

 

Få den digitale guide om transportbranchen >

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Relaterede artikler

  • Digitalisering i transportbranchen Transport
    Digitalt styr på flåden
    Online flådestyring er synonym med overblik og dokumentation. Men kaster det altid knaster af sig, eller gemmer digitaliseringen på andre gevinster, med samme værdi som guld?  
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op