Gå til hovedindhold
31/05-2017 Detail

Styrk salget med digitale platforme til handel og detail

Ifølge Dansk Erhverv vinder de fysiske butikker, der bruger teknologien til at udvikle sig, i kampen mod online-shopping.

Tendens: Forbrugernes købsvaner og de uendelige shopping-muligheder online lokker kunderne ud af de fysiske butikker og ind på nettets webshops. Men i stedet for at se de digitale indkøbskurve som faretruende konkurrenter til butikkerne i gadebilledet, skal vi i højere grad se teknologien - og herunder internettet - som en medspiller, der kan udvikle vores forretning. Det mener Martin Barfoed fra Dansk Erhverv.

De bestiller varer, når det passer dem. De sammenligner priser og kvalitet på tværs af alverdens udbydere – samtidig. De betaler, når og hvordan de vil, og de får varerne leveret til hoveddøren. 
Det er forbrugerne, vi taler om. Shopping er efterhånden helt og holdent på deres præmisser, og det afspejler sig i de nyeste tal fra Dansk Erhverv. I 2016 rundede e-handlen 110 mia. kr., og e-handel udgør det største vækstområde i detailhandlen.

Mød forbrugerne professionelt – online og offline

Kernen i det ubarmhjertige udskilningsløb bliver i høj grad et spørgsmål om, hvilke butikker der imødekommer forbrugernes ændrede shopping-vaner bedst og hurtigst. Sådan lyder forudsigelsen i både Copenhagen Business School’s rapport Effekt og effektivitet (pdf) og fra Dansk Erhverv på baggrund af deres nyeste E-analyse foretaget blandt 3.000 danskere.

Læs e-analyse fra Dansk Erhverv 2016 (pdf) her >>

– Danskernes e-handel udgør 10 % af deres privatforbrug. De 10 % kommer jo et sted fra, så der er ingen tvivl om, at handlen i den fysiske verden og e-handlen skal smelte mere sammen i fremtiden. Dem, der formår at udnytte og kombinerer fordelene fra begge verdener, har virkelig et konkurrenceforspring, siger Martin Barfoed, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Et paradigmeskifte inden for handel 

En vigtig pointe i Dansk Erhvervs E-analyse er, at målrettethed og relevans er det nye paradigme. I gamle dage kendte byens købmand sine kunder og havde helt styr på, hvem de var. I en moderne kontekst skal butikken også kende sine kunder, men i dag bliver kendskabet opbygget gennem digitale kundedata og automatiserede systemer. 

– E-handlens udvikling er jo positiv og fører en masse gode ting med sig. Og derfor er der som fysisk butik en række fordelagtige muligheder i at bruge digitale værktøjer. Det kan være systematisk brug af kundedata for at få bedre indsigt i, hvem ens kunder er, og hvad de interesserer sig for hvornår. Med den viden kan butikkerne målrette og gøre sine tilbud og services langt mere relevante, personlige og vedkommende for sine kunder, siger Martin Barfoed.

Helstøb din kundeoplevelse 

4 ud af 5 danskere e-handler. Faktisk var danskere de næstmest nethandlende forbrugere i Europa i 2015. Der er altså masser af potentielle kunder at hente i den digitale verden, fordi nettet i dag er en helt afgørende platform i forbrugernes købsrejse – også selvom de ender med at købe varen i en fysisk butik. 

– Nettet og den fysiske butik skal i fremtiden understøtte hinanden fremfor at konkurrere om kunderne. Man skal som butik sørge for at give forbrugeren en helstøbt shopping-oplevelse, hvorfor Omnichannel Marketing er vigtig – altså at udtryk, regler og muligheder er de samme i både ens fysiske og digitale verden. De fysiske butikker kanaliserer ofte salg over i webshops på nettet, men netbutikkerne er også et udstillingsvindue for de fysiske butikker. Dét stiller krav til butikkerne om at integrere de forskellige salgskanaler og skabe en helhedsoplevelse, fortæller Martin Barfoed fra Dansk Erhverv. 

Digitale platforme øger dit salg 

24 % af danskerne undersøger en vare, inden de køber den i en fysisk butik. Det viser Dansk Erhverv E-analyse fra 2016. 
Analysen viser også, at de forbrugere, der søger information om en vare ét sted – enten i en fysisk butik eller på nettet – i gennemsnit køber for 16 % mere, end dem, der ikke undersøger varen inden køb. Og dén procentsats fordobles, hvis forbrugeren søger information to steder, inden de er købeklare. 

– Gode, brugbare online-platforme er vigtige for at blive set og for at trække forbrugerne ned i sin fysiske butik. Som butik kan man også tænke i, hvad man kan tilbyde kunderne, som en online-shop aldrig ville kunne – eksempelvis at arrangere events, der gør det sjovt at handle i butikken og at give ekstraordinære kundeserviceoplevelser, der mere end nogensinde før er afgørende, nu hvor e-handlen bruser frem, slutter Martin Barfoed. 

Gratis e-bog

Hent mere inspiration og indsigt i vores digitale guide til detailbranchen: "Er din butik gearet til den digitale forbruger?"

Få den digitale guide om detailbranchen >

 

Kan din internetforbindelse følge med den moderne forbruger?

Vil du høre mere om din virksomheds muligheder for at få en samlet pakke med internet og telefoni, der ruster dig til at modtage kunderne i både butik og på din hjemmeside? Ring til os på 88 30 30 80, eller lad os ringe til dig

Vis mig fordelene med stabilt internet hos Stofa Erhverv >>

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Relaterede artikler

  • Fibernet til bilbranchen Detail
    3 digitale råd fra bilbranchens direktør
    Kunderne er digitale og mobile: Få tre gode råd, der vender den digitale udfordring til bilforhandlernes fordel.
  • Fibernet til detailhandlen Detail
    Her er internettet brugt smart i butikkerne
    Har du en fysisk butik du ikke vil udvide med en webshop? Gør den digitale kundeoplevelse i din butik så fed, at forbrugeren fortrækker offline- frem for online-shopping.
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op