Gå til hovedindhold
Stofa Erhverv - Stabilt internet

Work smarter not harder: Der er meget at vinde ved at tænke i løsninger, der binder kommunikation og samarbejde sammen. I gør sikkert en del allerede, der også er kendt som 'Unified Communications’.

Der ligger et tykt lag sne udenfor, din bil er på værksted – det bliver op ad bakke at komme ind på arbejde. 

Heldigvis bliver det ikke noget problem at få en effektiv arbejdsdag. Du sætter dig til rette med laptoppen og får færdiggjort dokumentet fra i går. Uploader det til Dropbox og starter en chat-tråd op med to kolleger i Slack. I fællesskab får I oplægget i vinkel. 

Lige over middag ringer en vigtig kunde dig op på kontoret, men han bliver blot stillet om til din mobil, og du får lukket en aftale, alt imens du luner fødderne foran kaminen. En kollega er udenlands, men vil gerne vende et par ting, så I tager den over Skype

Lyder det som en del af din virkelighed, eller mere som et drømmescenarie? Måske et sted midt imellem. 

De fleste virksomheder har næppe brug for at benytte alle de muligheder, der er for at integrere og samle kommunikation på tværs af kanaler. Men mange har opdaget, hvordan en samling af kommunikationsteknologierne kan være en genvej til at arbejde smartere, hurtigere og mere fleksibelt.

Det handler både om kommunikation og samarbejde

En samlet betegnelse for denne type løsninger og teknologier hedder Unified Communications. Det er et af tidens it-buzzwords på linje med Internet of Things og Big Data. Men skåret ind til benet handler det ’bare’ om at sikre, at de kommunikationsformer, vi benytter, giver værdi til arbejdet, og at integrationen mellem dem udnyttes optimalt. 

– Noget af det første vi så, var et ønske om at knytte kommunikation og it stærkere sammen. Her fik vi softphonen, hvor telefonen så at sige er puttet ind i computeren. Der er sidenhen kommet fokus på, hvordan man kan samarbejde bedre og mere effektivt. Internt såvel som eksternt. Gennem internet- eller cloudbaserede løsninger er en simpel ting som fildeling en nøgle til effektivisering, fortæller Jason Andersson, som er analytiker hos IDC og en af Europas førende specialister i Unified Communications.  

- Og vi kan i dag relativt let holde videomøder, hvor man undervejs kan skrive på en tavle, så alle kan følge med, arbejde real time på de samme dokumenter og den slags. Ud over at spare rejseomkostninger giver det jo møder af høj kvalitet på linje med fysiske møder.  

"Gennem internet- eller cloudbaserede løsninger er en simpel ting som fildeling en nøgle til effektivisering”

Jason Andersson

Stofa Erhverv - Firma internet
Stofa Erhverv - Firma telefoni

Overblik og bedre kundeservice

Et andet eksempel er de moderne omstillingsløsninger og deres ’presence’-funktioner. Uanset om medarbejderne er på kontoret, hjemme eller på farten, kan de med et hurtigt tjek på en smartphone, tablet eller computer se, om en hvilken som helst anden kollega er til at få fat på lige nu. Eller om vedkommende er i møde – og hvor længe. Med den information ved hånden kan man undgå ubesvarede opkald, spildtid og samtaler, der ender i en voicemail.

SMV’er har brug for at være mobile

Er der så forskel på, hvad mindre virksomheder har brug for af samarbejdsløsninger i forhold til de større?

– I store virksomheder kan du have kolleger, der sidder på forskellige etager eller bygninger. For mindre virksomheder er det mere et spørgsmål om ’på kontoret eller uden for kontoret’. Her er mobiliteten afgørende. Det vil sige, at kommunikationen skal fungere uhindret, uanset fra hvilken enhed du arbejder på, siger Jason Andersson.

Ikke nødvendigt at investere i dyrt udstyr

Jason Andersson påpeger, at SMV’er ikke behøver holde sig tilbage af frygt for at skulle investere store summer i en kommunikationsløsning.

– Tidligere var det en tung investering. Men med mulighederne for at vælge licensbaserede cloud-services er vejen kortere – hvilket også har betydet, at virksomhederne er langt hurtigere til at tage det til sig, forklarer han. Og tilføjer:

– Hvis jeg var ejer af en virksomhed med under ti medarbejdere ville jeg slet ikke overveje at købe en storskala-samarbejdsløsning, men i stedet se på, hvad jeg kunne få af tillægsservices fra min nuværende serviceudbyder af telefoni og internet.
 
88 30 30 80 
Ring til os og hør om fordelene med en samlet løsning fra Stofa Erhverv.  

Stofa Erhverv - Effektivt internet