Gå til hovedindhold
31/05-2017 Detail

Her er internettet brugt smart i butikkerne

Har du en fysisk butik du ikke vil udvide med en webshop? Gør den digitale kundeoplevelse i din butik så fed, at forbrugeren fortrækker offline- frem for online-shopping.

Her kan du blive klogere på, hvordan internettet i detailhandlen bliver brugt for at lokke forbrugerne indenfor, inden de går hjem på sofaen og shopper.

Før du kan give forbrugerne den ultimative kundeoplevelse, skal du fange deres opmærksomhed og lokke dem indenfor. Her er Beacons muligvis svaret. Beacons er egentlig bare en lille elektronisk enhed, men har lige nu et revolutionerende stort potentiale som teknologisk lokkedue. De fleste smartphones kan nemlig opfange signaler fra Beacons, og har forbrugeren installeret den rette app, vil mobilen automatisk åbne app’en, når kunden nærmer sig signalerne. Én af de få danske virksomheder, som har kastet sig over Beacons, er københavnske Social Food

Teknologien gør det muligt at lokke forbrugeren fra gaden og ind i din butik ved at sende dem personlige tilbud på mobilen, når de nærmer sig butikken. Med Beacons kan du også indhente information fra forbrugerens mobiltelefon, så snart vedkommende træder ind i din butik, og du kan se, hvad kunden tidligere har købt hos dig.

Smart brug af digitale værktøjer som fx Beacons kan give kunderne relevante informationer og personlige tilbud på det helt rigtige sted og tidspunkt.

På baggrund af dén information kan du give kunden besked om nye produkter og kommende events, og du kan skræddersy konkrete, målrettede tilbud til dine forskellige kunder. Teknologien er især oplagt for butikker med en kundeklub, hvor forbrugerne allerede har installeret en loyalitets-app. Heri kan du nemlig implementere Beacon-systemet og sende push-meddelelser til dine kunders mobil.

Når mannequinerne yder kundeservice

I modebranchen findes også eksempler på brugen af Beacon-teknologi. I London tester detailhandlere for eksempel installerede Beacons i butikkernes mannequin-dukker. 

Kunderne kan kigge på en tilhørende app på mobilen og se, hvad mannequinerne har på, købe det komplette outfit med det samme på butikkens webshop, gemme mannequinens look eller blive guidet til, hvor i butikken tøjet på mannequinen kan findes. Ved hjælp af Beacons øger butikkerne altså serviceniveauet – og muligvis også salget.

Et interaktivt supermarked

Forbrugere køber ikke længere kun luksusvarer på nettet. De handler også mælk, frugt og friske krydderurter. Mulighederne for at købe dagligvarer på elektronisk vis popper op alle vegne fra, så hvis kunderne skal bevæge sig ned i din butik, skal den kunne give en særlig oplevelse.
Amazon, som vi normalt forbinder med online-shopping, gør lige nu klar til at lancere et supermarked i den fysiske verden – men uden kasser og lange betalingskøer.

Fremtidens supermarked, Future Food District, bruger også Beacon-teknologien til at optimere sin instore-kundeoplevelse og til at oplyse og give sine kunder mulighed for at tage mere nuanceret stilling til sit forbrug. Fladskærme, displays og interaktive tabeller fortæller forbrugerne historien bag supermarkedets produkter og tilbyder uddybende varedeklarationer og nye brugsideer. 

Brug interaktive skærme til at fortælle den gode historie om, hvordan vinbonden producerer sin vin, eller hvor meget næringsværdi der er i kiwifrugten.

Når en kunde i det interaktive supermarked eksempelvis holder hånden hen til en kiwi, viser et display frugtens data og historie – hvad den koster, hvor den kommer fra i verden, og hvor meget CO2 kiwifrugten har udledt på sin rejse til supermarkedshylden.

 

Gratis e-bog

Hent mere inspiration og indsigt i vores digitale guide til detailbranchen: "Er din butik gearet til den digitale forbruger?"

Få den digitale guide om detailbranchen >

 

Hvordan kan du udnytte digitaliseringen bedre?

Vil du høre mere om din virksomheds muligheder for at få en samlet pakke med internet og telefoni, der ruster dig til at modtage kunderne i både butik og på din hjemmeside? Ring til os på 88 30 30 80, eller lad os ringe til dig

Lad mig se mere om driftssikkert internet fra Stofa Erhverv >>

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Relaterede artikler

  • Fibernet til bilbranchen Detail
    3 digitale råd fra bilbranchens direktør
    Kunderne er digitale og mobile: Få tre gode råd, der vender den digitale udfordring til bilforhandlernes fordel.
  • Internet og telefoni til butik fra Stofa Erhverv Detail
    Styrk salget med digitale platforme til handel og detail
    Ifølge Dansk Erhverv vinder de fysiske butikker, der bruger teknologien til at udvikle sig, i kampen mod online-shopping.
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op