Gå til hovedindhold

Fremtiden hedder "IP" til fornavn

IP-telefoni giver fastnettelefonen baghjul. Især for virksomheder er udsigten til at få billigere tale og et fleksibelt omstillingsanlæg i skyen et stærkt incitament.

Læsetid: 2 min.

Flere og flere skrotter telefonstikket i væggen til fordel for IP-baseret telefoni. Tendensen er klar, ikke mindst når man ser på de seneste tal fra Erhvervsstyrelsen. Antallet af klassiske fastnetabonnementer er halveret over de seneste 5 år (fra 2012-2016) og taletrafikken falder også årligt, mens IP-telefonitrafikken stiger med godt 10% årligt.

Skeler man til den verdensomspændende IP-teleleverandør Ciscos tilbundsgående analyser af den globale udvikling inden for IP-trafik, ser udviklingen kun ud til at fortsætte ad samme spor. Ifølge deres senest udgivne rapport fra 2016 er IP-trafikken på verdensplan firedoblet de seneste fem år – og forventes at vokse til det tredobbelte de kommende fem år.

Mere end billig telefoni

Hvad skyldes populariteten? De billige minutpriser, internetbaseret telefoni kan tilbyde, er en åbenlys del af forklaringen. Men især for virksomheder er trækplasteret i højere grad, at IP-telefoni kan fungere sammen med andre værktøjer på internettet og virksomhedens øvrige forretningssystemer. Foruden den økonomiske fleksibilitet, mange har erfaret, at en webbaseret telefoniløsning giver.

Er man for eksempel en stor eller mellemstor virksomhed med behov for omstillingsfunktioner, vil der være stor værdi i at placere sit omstillingsbord i ”skyen” – dvs. vælge en webbaseret løsning. Systemet kan alt det, et moderne omstillingssystem skal kunne så som at viderestille, give velkomsthilsner, håndtere gruppekald og køer m.m., og der vil typisk være langt flere services at vælge imellem med en såkaldt hosted løsning, hvor udbyderen sørger for løbende at udvikle nye funktioner. Samtidig er den webbaserede brugerflade nem at betjene, hvis man for eksempel selv vil oprette nye numre eller lave kaldegrupper.

Undgår at overkøbe kapacitet

Frem for at investere i et dyrt omstillingsanlæg – og måske overkøbe kapacitet for at fremtidssikre sig – kan man med et IP-telefonsystem nøjes med at leje det antal telefonlinjer, virksomheden aktuelt har brug for. Og så op- eller nedjustere med et enkelt klik, hvis behovet ændrer sig.

Klar tale

Endelig er der talekvaliteten. Modsat hvad mange tror, er talekvaliteten med IP i dag fuldt ud på højde med almindelig fastnet og mobiltelefoni. Den er faktisk endnu bedre, hvis man – som hos Stofa Erhverv – får sin IP-tale leveret gennem et dedikeret, lukket net, afskærmet fra det øvrige internet.

Sådan virker IP-telefoni

Til forskel fra den traditionelle PSTN-telefoni, der kører gennem et netværk af kobbertrådsforbindelser, foregår en samtale med IP-telefoni over internettet. Samtalen sendes over nettet i små datapakker, som finder vej til modtageren IP-adresse. For at få en god, ensartet talekvalitet kræves en relativt høj båndbredde. Derfor er en fiberforbindelse meget velegnet til IP-telefoni.

Læs mere om Stofa Erhvervs IP- og omstillingsløsning, Business Connect >>

 

Telefoni
22. marts 2017

Fremtiden hedder "IP" til fornavn

IP-telefoni giver fastnettelefonen baghjul. Især for virksomheder er udsigten til at få billigere tale og et fleksibelt omstillingsanlæg i skyen et stærkt incitament.

Læsetid: 2 min.

Flere og flere skrotter telefonstikket i væggen til fordel for IP-baseret telefoni. Tendensen er klar, ikke mindst når man ser på de seneste tal fra Erhvervsstyrelsen. Antallet af klassiske fastnetabonnementer er halveret over de seneste 5 år (fra 2012-2016) og taletrafikken falder også årligt, mens IP-telefonitrafikken stiger med godt 10% årligt.

Skeler man til den verdensomspændende IP-teleleverandør Ciscos tilbundsgående analyser af den globale udvikling inden for IP-trafik, ser udviklingen kun ud til at fortsætte ad samme spor. Ifølge deres senest udgivne rapport fra 2016 er IP-trafikken på verdensplan firedoblet de seneste fem år – og forventes at vokse til det tredobbelte de kommende fem år.

Mere end billig telefoni

Hvad skyldes populariteten? De billige minutpriser, internetbaseret telefoni kan tilbyde, er en åbenlys del af forklaringen. Men især for virksomheder er trækplasteret i højere grad, at IP-telefoni kan fungere sammen med andre værktøjer på internettet og virksomhedens øvrige forretningssystemer. Foruden den økonomiske fleksibilitet, mange har erfaret, at en webbaseret telefoniløsning giver.

Er man for eksempel en stor eller mellemstor virksomhed med behov for omstillingsfunktioner, vil der være stor værdi i at placere sit omstillingsbord i ”skyen” – dvs. vælge en webbaseret løsning. Systemet kan alt det, et moderne omstillingssystem skal kunne så som at viderestille, give velkomsthilsner, håndtere gruppekald og køer m.m., og der vil typisk være langt flere services at vælge imellem med en såkaldt hosted løsning, hvor udbyderen sørger for løbende at udvikle nye funktioner. Samtidig er den webbaserede brugerflade nem at betjene, hvis man for eksempel selv vil oprette nye numre eller lave kaldegrupper.

Undgår at overkøbe kapacitet

Frem for at investere i et dyrt omstillingsanlæg – og måske overkøbe kapacitet for at fremtidssikre sig – kan man med et IP-telefonsystem nøjes med at leje det antal telefonlinjer, virksomheden aktuelt har brug for. Og så op- eller nedjustere med et enkelt klik, hvis behovet ændrer sig.

Klar tale

Endelig er der talekvaliteten. Modsat hvad mange tror, er talekvaliteten med IP i dag fuldt ud på højde med almindelig fastnet og mobiltelefoni. Den er faktisk endnu bedre, hvis man – som hos Stofa Erhverv – får sin IP-tale leveret gennem et dedikeret, lukket net, afskærmet fra det øvrige internet.

Sådan virker IP-telefoni

Til forskel fra den traditionelle PSTN-telefoni, der kører gennem et netværk af kobbertrådsforbindelser, foregår en samtale med IP-telefoni over internettet. Samtalen sendes over nettet i små datapakker, som finder vej til modtageren IP-adresse. For at få en god, ensartet talekvalitet kræves en relativt høj båndbredde. Derfor er en fiberforbindelse meget velegnet til IP-telefoni.

Læs mere om Stofa Erhvervs IP- og omstillingsløsning, Business Connect >>

 

Relaterede artikler

Få vores bedste
tips, nyheder
og digital viden
i indbakken

Tilmeld dig her

Det kan det også …

  • Videokonferencer
  • Automatisk præsentation
  • Omstilling til mobiltelefoner
  • Omstilling på tværs af lokationer
  • Ingen begrænsning på antallet af telefoner
  • Integration med CRM-systemet, med økonomisystemet, med Outlook osv.