Gå til hovedindhold
14/06-2017 Sundhed

Digitalisering vinder indpas på klinikkerne

Rune Christiansen, læge og partner i et lægehus i centrum af Aarhus, nikker kraftigt genkendende til den digitaliseringstendens, der er over ham og de mange kolleger i branchen.

Din kerneydelse består i at behandle patienter. Sådan vil det nok altid være, hvad enten du er praktiserende læge, speciallæge, kiropraktor, tandlæge eller fysioterapeut. Men måske du, lige som praktiserende læge Rune Christiansen har oplevet nogle af de fordele, som øget selvbetjening og e-mail konsultationer bringer med sig?

Receptfornyelser, tidsbestilling og til dels konsultationer har flyttet sig over på online platforme. Den digitale demand trænger sig på overalt, og Rune Christiansen, læge og partner i et lægehus i centrum af Aarhus, nikker kraftigt genkendende til den digitaliseringstendens, der er over ham og de mange kolleger i branchen.

I en tid, hvor sundhedssektorens krav til effektivitet og et højt serviceniveau, ser Rune Christiansen med positive øjne på de mange nye, digitale muligheder for at kommunikere med og om sine patienter – som et supplement til de traditionelle konsultationer, naturligvis.

Når det passer ind i dagens program


I klinikken i hjertet af Aarhus tager han dagligt imod 20-25 patienter, og derudover rådgiver han sine patienter over mailen gennemsnitligt fire gange om dagen.

”Email-konsultationerne giver blandt andet den fordel, at jeg kan svare, når det passer ind i mit program. Og hvis der er hul mellem opringningerne i den halve time om morgen, hvor vi har telefonisk træffetid, kan jeg også svare på henvendelser der,” siger Rune Christiansen. 

Enkle spørgsmål kan med fordel klares online

Siden 2010 – året efter at det blev lovpligtigt at kunne tilbyde e-konsultationer – og frem til 2015 er antallet af de digitale konsultationer steget fra 2.250.000 til godt 5.500.000 på landsplan. Mens antallet af e-konsultationer stiger eksplosivt, øver lægehusene sig i at blive skarpe på, hvilke typer konsultationer, der bør og ikke bør lægges i det virtuelle rum.

For som Rune Christiansen pointerer, at det bestemt ikke er alle spørgsmål, der egner sig til at blive taget over email. Hans erfaring er, at det især er enkle spørgsmål som blodprøvesvar og opfølgende konsultationer, der med fordel kan klares online.

”Eksempelvis kan der gives råd om medicinjusteringer eller om, hvornår den næste prøve skal tages. Det kan spare min patient for et besøg,” siger Rune Christiansen.

Trygge patienter og færre ture til lægen

Skønt han ikke har eksakte tal på det, estimerer Rune Christiansen, at e-konsultationerne i lægehuset har skåret antallet af fysiske konsultationer ned med ca. 500 per læge per år.

”Det er bestemt en udvikling, vi kan se, giver os effektiviseringsfordele i form af fleksibilitet og tidsbesparelser. E-konsultationerne er samtidig en fordel for vores patienter, som kan spare transporttiden herind, når spørgsmål kan afklares over mail,” siger han og giver endnu et eksempel på anvendeligheden:

”Jeg har også patienter, som har skrevet fra en feriedestination, og de er jo rigtig glade for at have muligheden for at få afklaret et spørgsmål hos deres egen, velkendte læge, selvom de er langt væk hjemmefra”.

Udsagnet understøtter en af konklusionerne, som Inspirationsgruppen for it-udvikling af fremtidens lægepraksis, nedsat af MedCom i forbindelse med regeringens satsning på praksisområdet, er kommet frem til i en rapport. Den belyser netop, at den digitale – og konstant mulige – kontakt til egen læge virke tryghedsskabende på patienter.

Effektiv selvbetjening

Rune Christiansen fremhæver, at især tidsbestilling, prøvesvar og receptfornyelse giver særdeles god mening at ordne online – set fra begge sider af lægebordet. Patienten kan klare sit ærinde, når hun alligevel er ved computeren. Og når patienter benytter selvbetjeningsmulighederne online, optager de ikke telefonlinjen for andre, og på den måde effektiviserer klinikkerne deres patienthenvendelsesstrøm.

”Efterhånden foregår mindst halvdelen af vores tidsbestillinger via hjemmesiden. Det sparer en masse sekretærtid, at patienter selv bestiller tid,” siger han og tilføjer:

”En forudsætning er selvfølgelig en stabil internetforbindelse og et velfungerende og sikkert system for patienter og læge”.
 

Gratis e-bog

Hent mere inspiration og indsigt i vores digitale guide til sundhedsbranchen:
"Har din klinik recepten på digital udvikling?"
 

Få den digitale guide om sundhedsbranchen >
 

En stabil internet-forbindelse er nøgleordet i den digitale klinik.

Læs mere >>

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Relaterede artikler

  • Sundhedsapps kræver fibernet Sundhed
    Folkesundhed på app-form
    Mobiltelefonen er altid lige ved hånden, så mød dine patienter dér. Se nogle af de forskellige typer sundhedsmonitorerende apps og deres fordele.
  • Telefonomstilling til lægehus Sundhed
    3 telefonifunktioner klinikken ikke kan undvære
    Er din klinik gearet til spidsbelastede tidspunkter med mange opkald? Få 3 bud på en mere effektiv håndtering af opkald, uden at gå på kompromis!
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op