Gå til hovedindhold
Læsetid: 4 min.

Er din butik gearet til den digitale forbruger?

Forbrugerne bliver mere og mere digitale. Men følger din forretning den tendens? I denne guide bliver du klogere på, hvordan du vender den hurtigt voksende digitalisering og nettets indkøbskurve til din fordel. 

Oversigt

1. Digitale muligheder og udfordringer i branchen >

2. Mobiltelefonens rolle i kunderejsen >

3. 3 ideer til, hvordan man som butiksejer kan sikre sin butik øgede konkurrencefordele >

4. Inspiration: Sådan gør de bedste i din branche >

5. Kunderne shopper fra sofaen – men vil gerne hente selv > 

6. Digitale råd fra brancheeksperter > 


Forbrugerne vil købe online – eller have en god grund til at gå i din butik

Forbrugernes købsvaner og de uendelige muligheder for shopping online på alle døgnets timer lokker kunderne ud af de fysiske butikker og ind på webshops.

Forbrugerne bliver mere og mere digitale. Men følger din forretning den tendens? Fanger du forbrugerne, når de bestiller varer online? Er du synlig, når de sammenligner priser og kvalitet på tværs af alverdens platforme? Og kan de betale hos dig, når og hvordan de vil?

Digitaliseringen behøver ikke være en faretruende konkurrent til din fysiske forretning, men kan i stedet være din udviklende medspiller. I denne guide bliver du klogere på, hvordan du vender den hurtigt voksende digitalisering og nettets indkøbskurve til din fordel.

Nethandlen vokser

50 pct. af alle e-handlende danskere har brugt mobiltelefonen til at søge efter en fysisk butik. Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2017 og 2018 

E-handel udgør det største vækstområde i detailhandlen 


Shopping foregår efterhånden helt og holdent på forbrugernes præmisser. I takt med, at forbrugernes krav til detailhandlens måde at drive forretning på vokser eksplosivt, bliver branchens vigtigste kilde til overlevelse digital udvikling. Udvikling, der uundgåeligt skal have det lange ben foran.

Nethandlen vokser
Danskerne e-handlede i 2018 for 144 milliarder kroner og dermed fortsætter den tocifrede vækstrate år for år. Handlen på nettet forventes at nå helt op på skyhøje 200 milliarder kroner i 2022. 

Graf 1: Vækst af e-handel i Danmark, milliarder kroner

E-HANDEL I dk

Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2017 og 2018 

Fordi så mange af os handler på nettet, udgør e-handel det største vækstområde i dansk detailhandel. Faktisk er danskerne i top tre over de mest nethandlende forbrugere i EU i 2017.

Hele 80 procent af den danske befolkning nethandler, mens gennemsnittet for resten af EU ligger på 57 procent.
 
To forbrugertendenser, der integrerer online- og offline-køb 

Showrooming: 15 procent af danskerne undersøger først varen i fysiske butikker og køber den derefter på nettet.

Webrooming: Mere end hver fjerde dansker undersøger en vare på nettet, før de køber den i en fysisk butik.

Graf 2: To forbrugertendenser, der integrerer online- og offline-køb 

WEBROOMER VS SHOWROOMER

Netbutikken og den fysiske butik understøtter hinanden

Tendenserne illustrerer, at forbrugerne anvender forskellige salgskanaler – og at de veksler mellem dem. 

Men typisk starter kunderejsen online

Derfor er online synlighed vigtigt for de fysiske butikker.

Hvordan imødekommer du og din forretning forbrugernes købsvaner?

den digitale forbruger

Vidste du, at 54 pct. af danskerne køber tøj online? Kilde: DIBS Dansk E-handelsrapport 2018

Mobiltelefonens rolle i kunderejsen vokser 

Gennem de senere år har mobiltelefonen ændret på forbrugernes shoppemønstre. For nu bruges mobilen både som inspirationskilde, opslagsværk og betalingsmiddel.

Graf 3: Forbrugernes shoppemønstre via mobiltelefonen

Shoppemønstre via mobiltelefonen
Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2018 

Dansk Erhvervs E-analyse fra 2018 viser, at mobiltelefonen spiller en stor og stigende rolle i købsrejsen.

Halvdelen af de e-handlende danskere har brugt mobiltelefonen inden for de seneste tre måneder til at finde en nærliggende fysisk butik. I 2016 var det 35 procent. 

Og ca. hver tredje har undersøgt, om en bestemt vare var på lager, inden de gik ned i en butik – det er en fordobling siden 2016. Omtrent samme antal har sammenlignet varer, mens de har stået nede i butikken – hvilket er en stigning fra 23 procent i 2016.

Derfor er det altafgørende at din butik også er til stede online – med en mobiloptimeret hjemmeside – for ikke at misse potentielle kunder.

den digitale forbruger

30 pct. af danskerne har tjekket, om en vare var på lager, inden de gik ned i en fysisk butik. Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2017 og 2018 

3 ideer til, hvordan man som butiksejer kan sikre sin butik øgede konkurrencefordele 

#1 Integrér butik og net
Dansk Erhvervs nyeste E-analyse viser, at der ikke hersker nogen tvivl om, hvorvidt handlen i den fysiske verden og e-handlen skal smelte bedre sammen – nu og i fremtiden. Det skal den.

Der er mange potentielle kunder at hente ved en online tilstedeværelse, der spiller sammen med din fysiske butik, og som på relevant og målrettet vis informerer forbrugerne om dine varer. 

De butikker, der formår at høste guldet og kombinere fordelene fra begge verdener, har et enormt konkurrenceforspring. Det har de, fordi de to verdener komplementerer hinanden rigtig godt.

#2. Målrettethed og relevans er det nye paradigme
Med viden om nuværende og potentielle kunder kan din butik målrette og gøre dine tilbud og services langt mere relevante, personlige og vedkommende. Og der er mange fordelagtige muligheder i at bruge digitale værktøjer i din markedsføring. Det kan for eksempel være systematisk brug af kundedata for at få bedre indsigt i, hvem dine kunder er, og hvad de interesserer sig for hvornår.

Derfor skal digitale værktøjer og den fysiske butik i fremtiden samarbejde fremfor at konkurrere om kunderne. Din fysiske butik skal kanalisere salg over i din webshop på nettet, og netbutikken skal fungere som udstillingsvindue for din fysiske butik.

#3. Kundeserviceoplevelser er mere afgørende end nogensinde før
Nu hvor e-handlen bruser frem, er det vigtigt, at du som ejer af en fysisk butik også tænker i, hvad du kan tilbyde kunderne, som en online-shop aldrig vil kunne – eksempelvis at lave events, der gør det sjovt at handle i butikken og at give ekstraordinær kundeservice.

Den digitale forbruger           

 

 

 

Matthew Brown,
detailekspert og -konsulent hos Echochamber
Kilde: Berlingske 2016

Digital transformation er ikke en mulighed
”Når virksomheder spørger mig, om de skal investere i at gå digitalt, har jeg et svar: At gå digitalt er ikke en mulighed. Alle forretninger er digitale om 8 år. Hvis du ikke er – og hvis du ikke kan understøtte den digitale forbrugers kunderejse, så findes du ikke længere."
 

”Kunderne forventninger til detailhandlen vokser konstant, og det, der er smart i dag, er standarden i morgen.”

Hannu Vangsgaard,
Digital transformation & E-commerce consultant,
tidligere digital chef i Salling Group

Forstå den nye konkurrence
Du har ikke længere bare tre konkurrenter på strøget. I stedet er du i konkurrence med måske 500 andre – grundet de mange digitale af slagsen. Og det gør naturligvis konkurrencen om kunderne hårdere. For antallet af kunder er jo det samme. Hvis kunderne skal handle i netop din butik, må du fokusere mere på din positionering og dit koncept. Og du skal give kunderne en særlig oplevelse.

Flere supermarkeder, for eksempel Future Food District, inddrager digitale virkemidler til at optimere sin instore-kundeoplevelse.

Fladskærme, displays og interaktive tabeller uddyber varedeklarationer, giver ideer til nye brugsmuligheder og fortæller historien bag supermarkedets produkter. De digitale installationer viser for eksempel, hvad en kiwi koster, hvor den kommer fra i verden, og hvor meget CO2 frugten har udledt på sin rejse til supermarkedshylden.

den digitale forbruger

31 pct. af danskerne har undersøgt en vare online via mobiltelefonen, mens de stod i en fysisk butik. Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2017 og 2018 

Inspiration: Sådan gør de bedste i din branche 


Detailbranchen er unægteligt udfordret af den digitalisering, der er over os. Find inspiration i de virksomheder med mest digital fut under fødderne.  

Amazon hæver baren for digitalisering 
I USA har Amazon introduceret supermarkedet ’Amazon Go’, der er et fuldt automatiseret supermarked. Det ligner et helt normalt supermarked – bort set fra, at der ikke er nogen lange køer, og der er heller ikke noget kassebånd. I stedet bliver indkøb automatisk registreret og beløbet bliver trukket gennem Amazons app.

Den nye teknologi betyder, at der er skrællet et menneskeligt lag af – ingen kassemedarbejdere. 

Se hvordan konceptet fungerer - det er altså ret smart:

Amazons hemmelige våben 
En af de helt store tendenser i øjeblikket inden for detail er abonnementsløsninger, medlemskaber og kontinuerlige betalinger. 

Og her er Amazon selvfølgelig også forrest i feltet med det, der ofte bliver beskrevet som deres hemmelige våben: Amazon Prime. Et medlemskab af Amazon Prime giver dig en række fordele: Du får hurtigere – og gratis – levering af de varer, som du køber gennem Amazon. Du får en række rabatter, og så får du også adgang til deres streamingtjeneste Amazon Prime Video. Og udrulningen af Amazon Prime er en helt afgørende del af strategien for at opnå konkurrencemæssige fordele i e-handlen. 

amazon
 
Amazon er allerede blandt danskernes foretrukne netbutikker 
Selvom Amazon endnu ikke har gjort sit indtog i Danmark, står Amazon allerede for en betragtelig andel af danskernes nethandel. Og ifølge Dansk Erhvervs E-analyse er Amazon den syvende mest populære e-handelsside i Danmark – på trods af at Amazon ikke en gang er etableret i Danmark eller har lanceret en dansksproget hjemmeside.

Kunderne shopper fra sofaen – men vil gerne hente selv 


Et koncept, der rammer lige ind i tanken om at smelte online og offline sammen, er click & collect. Ideen er, at kunden bestiller de ønskede varer i ro og mag hjemmefra, hvorefter han kan hente poserne færdigpakkede i den lokale butik eller et andet udleveringssted.

Fidusen for kunden er, at han slipper for at bruge tid i butikken på at fylde mælk, tandpasta og rullepølse i kurven og kan hente sine varer, når det passer ind i en ellers travl hverdag.

For butikken er click & collect lig med lave eller ingen leveringsomkostninger, og de kommer på den måde uden om kundens forventning om gratis fragt, der i stigende grad truer e-handlens rentabilitet.

Viden om detailhandel

Kilde: DIBS Dansk E-handelsrapport 2018

Fremtidens click & collect
Forestil dig, at din pakke bliver leveret 13 minutter efter, du har bestilt den. Virker det helt utopisk? Væn dig til tanken, for dronelevering er på vej. 

Og kommer det bag på dig, at Amazon står bag? I øjeblikket udvikler de på Amazon Prime Air – et dronebaseret leveringssystem, der allerede er blevet testet i USA. 

den digitale forbruger

Danskerne e-handlede i 2018 for 144 milliarder kroner - et tal der forventes at nå helt op på skyhøje 200 milliarder kroner i 2022. 

Digitale råd fra brancheeksperter 


Hannu Vangsgaard, Digital Transformation & E-commerce Consultant, tidligere digital chef i Salling Group:

Råd #1 – Hastighed er afgørende
Det vigtigste er at komme i gang, for den digitale udvikling er eksponentiel. Det vil sige, at det, der før tog 10 år, tager nu 1-2 år. 

Kom i gang ved for eksempel at oprette en Instagram-profil eller starte en Shopify-webshop. Bare kom i gang. Det er min erfaring, at selv det at oprette en Instagram-profil er en mikro-modenhedsrejse at få taget hul på.

Og når du først kommer i gang, skaber det en nysgerrighed, og det kan være en måde at tilegne sig viden. Så få reduceret kompleksiteten, indtil du er i kontrol – og giv den så gas.

Råd #2 – Chefen skal eje digitaliseringen 
Det allervigtigste i en digitalisering handler om, at indehaveren/direktøren er nødt til at have en grundlæggende personlig forståelse for digitaliseringen – og vil den.

For digitalisering er megakomplekst. Det er ikke bare et spørgsmål om at købe en webshop. Digital transformation forudsætter nye processer, nye kompetencer og en ny kultur. Det er næsten umuligt at lave om, hvis ikke chefen går forrest.

Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i bilbranchen under Dansk Industri:

Råd #1 – Forhandl med kunderne på deres præmisser
Det er afgørende, at du dukker op tidligt i kundens købsrejse. Når kunden første gang sætter sine fødder hos forhandleren, ved han ofte næsten lige så meget om bilen som sælgeren og har ofte truffet sin beslutning. De trin, der ligger før besøget hos bilforhandleren, er i dag derfor de vigtigste.

Vær derfor til stede, uanset hvor kunden søger oplysninger og sørg for, at alle dine salgskanaler spiller sammen og har samme udtryk. Fang og servicér kunden online og lad ham beslutte sig, inden han træder ind i din fysiske butik – på baggrund af viden, du har leveret.

Råd #2 – Giv digital autoservice
Kunderne forventer som aldrig før at kunne være i digital kontakt med sit værksted. Før, under og efter, at ydelsen leveres. Vi skal lade os inspirere af udlandet. I mange lande er det for eksempel blevet normalt, at kunder booker tid til service online.

Et andet digitalt serviceeksempel består i, at mekanikeren gennemgår kundernes bil med et webkamera, mens han fortæller, hvilket arbejde der skal udføres. Filmen sendes til kunden, der beslutter, om alt på bilen skal ordnes nu – eller om noget af arbejdet skal vente.

Detail
01. juli 2019
Læsetid: 4 min.

Er din butik gearet til den digitale forbruger?

Forbrugerne bliver mere og mere digitale. Men følger din forretning den tendens? I denne guide bliver du klogere på, hvordan du vender den hurtigt voksende digitalisering og nettets indkøbskurve til din fordel. 

Oversigt

1. Digitale muligheder og udfordringer i branchen >

2. Mobiltelefonens rolle i kunderejsen >

3. 3 ideer til, hvordan man som butiksejer kan sikre sin butik øgede konkurrencefordele >

4. Inspiration: Sådan gør de bedste i din branche >

5. Kunderne shopper fra sofaen – men vil gerne hente selv > 

6. Digitale råd fra brancheeksperter > 


Forbrugerne vil købe online – eller have en god grund til at gå i din butik

Forbrugernes købsvaner og de uendelige muligheder for shopping online på alle døgnets timer lokker kunderne ud af de fysiske butikker og ind på webshops.

Forbrugerne bliver mere og mere digitale. Men følger din forretning den tendens? Fanger du forbrugerne, når de bestiller varer online? Er du synlig, når de sammenligner priser og kvalitet på tværs af alverdens platforme? Og kan de betale hos dig, når og hvordan de vil?

Digitaliseringen behøver ikke være en faretruende konkurrent til din fysiske forretning, men kan i stedet være din udviklende medspiller. I denne guide bliver du klogere på, hvordan du vender den hurtigt voksende digitalisering og nettets indkøbskurve til din fordel.

Nethandlen vokser

50 pct. af alle e-handlende danskere har brugt mobiltelefonen til at søge efter en fysisk butik. Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2017 og 2018 

E-handel udgør det største vækstområde i detailhandlen 


Shopping foregår efterhånden helt og holdent på forbrugernes præmisser. I takt med, at forbrugernes krav til detailhandlens måde at drive forretning på vokser eksplosivt, bliver branchens vigtigste kilde til overlevelse digital udvikling. Udvikling, der uundgåeligt skal have det lange ben foran.

Nethandlen vokser
Danskerne e-handlede i 2018 for 144 milliarder kroner og dermed fortsætter den tocifrede vækstrate år for år. Handlen på nettet forventes at nå helt op på skyhøje 200 milliarder kroner i 2022. 

Graf 1: Vækst af e-handel i Danmark, milliarder kroner

E-HANDEL I dk

Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2017 og 2018 

Fordi så mange af os handler på nettet, udgør e-handel det største vækstområde i dansk detailhandel. Faktisk er danskerne i top tre over de mest nethandlende forbrugere i EU i 2017.

Hele 80 procent af den danske befolkning nethandler, mens gennemsnittet for resten af EU ligger på 57 procent.
 
To forbrugertendenser, der integrerer online- og offline-køb 

Showrooming: 15 procent af danskerne undersøger først varen i fysiske butikker og køber den derefter på nettet.

Webrooming: Mere end hver fjerde dansker undersøger en vare på nettet, før de køber den i en fysisk butik.

Graf 2: To forbrugertendenser, der integrerer online- og offline-køb 

WEBROOMER VS SHOWROOMER

Netbutikken og den fysiske butik understøtter hinanden

Tendenserne illustrerer, at forbrugerne anvender forskellige salgskanaler – og at de veksler mellem dem. 

Men typisk starter kunderejsen online

Derfor er online synlighed vigtigt for de fysiske butikker.

Hvordan imødekommer du og din forretning forbrugernes købsvaner?

den digitale forbruger

Vidste du, at 54 pct. af danskerne køber tøj online? Kilde: DIBS Dansk E-handelsrapport 2018

Mobiltelefonens rolle i kunderejsen vokser 

Gennem de senere år har mobiltelefonen ændret på forbrugernes shoppemønstre. For nu bruges mobilen både som inspirationskilde, opslagsværk og betalingsmiddel.

Graf 3: Forbrugernes shoppemønstre via mobiltelefonen

Shoppemønstre via mobiltelefonen
Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2018 

Dansk Erhvervs E-analyse fra 2018 viser, at mobiltelefonen spiller en stor og stigende rolle i købsrejsen.

Halvdelen af de e-handlende danskere har brugt mobiltelefonen inden for de seneste tre måneder til at finde en nærliggende fysisk butik. I 2016 var det 35 procent. 

Og ca. hver tredje har undersøgt, om en bestemt vare var på lager, inden de gik ned i en butik – det er en fordobling siden 2016. Omtrent samme antal har sammenlignet varer, mens de har stået nede i butikken – hvilket er en stigning fra 23 procent i 2016.

Derfor er det altafgørende at din butik også er til stede online – med en mobiloptimeret hjemmeside – for ikke at misse potentielle kunder.

den digitale forbruger

30 pct. af danskerne har tjekket, om en vare var på lager, inden de gik ned i en fysisk butik. Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2017 og 2018 

3 ideer til, hvordan man som butiksejer kan sikre sin butik øgede konkurrencefordele 

#1 Integrér butik og net
Dansk Erhvervs nyeste E-analyse viser, at der ikke hersker nogen tvivl om, hvorvidt handlen i den fysiske verden og e-handlen skal smelte bedre sammen – nu og i fremtiden. Det skal den.

Der er mange potentielle kunder at hente ved en online tilstedeværelse, der spiller sammen med din fysiske butik, og som på relevant og målrettet vis informerer forbrugerne om dine varer. 

De butikker, der formår at høste guldet og kombinere fordelene fra begge verdener, har et enormt konkurrenceforspring. Det har de, fordi de to verdener komplementerer hinanden rigtig godt.

#2. Målrettethed og relevans er det nye paradigme
Med viden om nuværende og potentielle kunder kan din butik målrette og gøre dine tilbud og services langt mere relevante, personlige og vedkommende. Og der er mange fordelagtige muligheder i at bruge digitale værktøjer i din markedsføring. Det kan for eksempel være systematisk brug af kundedata for at få bedre indsigt i, hvem dine kunder er, og hvad de interesserer sig for hvornår.

Derfor skal digitale værktøjer og den fysiske butik i fremtiden samarbejde fremfor at konkurrere om kunderne. Din fysiske butik skal kanalisere salg over i din webshop på nettet, og netbutikken skal fungere som udstillingsvindue for din fysiske butik.

#3. Kundeserviceoplevelser er mere afgørende end nogensinde før
Nu hvor e-handlen bruser frem, er det vigtigt, at du som ejer af en fysisk butik også tænker i, hvad du kan tilbyde kunderne, som en online-shop aldrig vil kunne – eksempelvis at lave events, der gør det sjovt at handle i butikken og at give ekstraordinær kundeservice.

Den digitale forbruger           

 

 

 

Matthew Brown,
detailekspert og -konsulent hos Echochamber
Kilde: Berlingske 2016

Digital transformation er ikke en mulighed
”Når virksomheder spørger mig, om de skal investere i at gå digitalt, har jeg et svar: At gå digitalt er ikke en mulighed. Alle forretninger er digitale om 8 år. Hvis du ikke er – og hvis du ikke kan understøtte den digitale forbrugers kunderejse, så findes du ikke længere."
 

”Kunderne forventninger til detailhandlen vokser konstant, og det, der er smart i dag, er standarden i morgen.”

Hannu Vangsgaard,
Digital transformation & E-commerce consultant,
tidligere digital chef i Salling Group

Forstå den nye konkurrence
Du har ikke længere bare tre konkurrenter på strøget. I stedet er du i konkurrence med måske 500 andre – grundet de mange digitale af slagsen. Og det gør naturligvis konkurrencen om kunderne hårdere. For antallet af kunder er jo det samme. Hvis kunderne skal handle i netop din butik, må du fokusere mere på din positionering og dit koncept. Og du skal give kunderne en særlig oplevelse.

Flere supermarkeder, for eksempel Future Food District, inddrager digitale virkemidler til at optimere sin instore-kundeoplevelse.

Fladskærme, displays og interaktive tabeller uddyber varedeklarationer, giver ideer til nye brugsmuligheder og fortæller historien bag supermarkedets produkter. De digitale installationer viser for eksempel, hvad en kiwi koster, hvor den kommer fra i verden, og hvor meget CO2 frugten har udledt på sin rejse til supermarkedshylden.

den digitale forbruger

31 pct. af danskerne har undersøgt en vare online via mobiltelefonen, mens de stod i en fysisk butik. Kilde: Dansk Erhvervs E-analyse 2017 og 2018 

Inspiration: Sådan gør de bedste i din branche 


Detailbranchen er unægteligt udfordret af den digitalisering, der er over os. Find inspiration i de virksomheder med mest digital fut under fødderne.  

Amazon hæver baren for digitalisering 
I USA har Amazon introduceret supermarkedet ’Amazon Go’, der er et fuldt automatiseret supermarked. Det ligner et helt normalt supermarked – bort set fra, at der ikke er nogen lange køer, og der er heller ikke noget kassebånd. I stedet bliver indkøb automatisk registreret og beløbet bliver trukket gennem Amazons app.

Den nye teknologi betyder, at der er skrællet et menneskeligt lag af – ingen kassemedarbejdere. 

Se hvordan konceptet fungerer - det er altså ret smart:

Amazons hemmelige våben 
En af de helt store tendenser i øjeblikket inden for detail er abonnementsløsninger, medlemskaber og kontinuerlige betalinger. 

Og her er Amazon selvfølgelig også forrest i feltet med det, der ofte bliver beskrevet som deres hemmelige våben: Amazon Prime. Et medlemskab af Amazon Prime giver dig en række fordele: Du får hurtigere – og gratis – levering af de varer, som du køber gennem Amazon. Du får en række rabatter, og så får du også adgang til deres streamingtjeneste Amazon Prime Video. Og udrulningen af Amazon Prime er en helt afgørende del af strategien for at opnå konkurrencemæssige fordele i e-handlen. 

amazon
 
Amazon er allerede blandt danskernes foretrukne netbutikker 
Selvom Amazon endnu ikke har gjort sit indtog i Danmark, står Amazon allerede for en betragtelig andel af danskernes nethandel. Og ifølge Dansk Erhvervs E-analyse er Amazon den syvende mest populære e-handelsside i Danmark – på trods af at Amazon ikke en gang er etableret i Danmark eller har lanceret en dansksproget hjemmeside.

Kunderne shopper fra sofaen – men vil gerne hente selv 


Et koncept, der rammer lige ind i tanken om at smelte online og offline sammen, er click & collect. Ideen er, at kunden bestiller de ønskede varer i ro og mag hjemmefra, hvorefter han kan hente poserne færdigpakkede i den lokale butik eller et andet udleveringssted.

Fidusen for kunden er, at han slipper for at bruge tid i butikken på at fylde mælk, tandpasta og rullepølse i kurven og kan hente sine varer, når det passer ind i en ellers travl hverdag.

For butikken er click & collect lig med lave eller ingen leveringsomkostninger, og de kommer på den måde uden om kundens forventning om gratis fragt, der i stigende grad truer e-handlens rentabilitet.

Viden om detailhandel

Kilde: DIBS Dansk E-handelsrapport 2018

Fremtidens click & collect
Forestil dig, at din pakke bliver leveret 13 minutter efter, du har bestilt den. Virker det helt utopisk? Væn dig til tanken, for dronelevering er på vej. 

Og kommer det bag på dig, at Amazon står bag? I øjeblikket udvikler de på Amazon Prime Air – et dronebaseret leveringssystem, der allerede er blevet testet i USA. 

den digitale forbruger

Danskerne e-handlede i 2018 for 144 milliarder kroner - et tal der forventes at nå helt op på skyhøje 200 milliarder kroner i 2022. 

Digitale råd fra brancheeksperter 


Hannu Vangsgaard, Digital Transformation & E-commerce Consultant, tidligere digital chef i Salling Group:

Råd #1 – Hastighed er afgørende
Det vigtigste er at komme i gang, for den digitale udvikling er eksponentiel. Det vil sige, at det, der før tog 10 år, tager nu 1-2 år. 

Kom i gang ved for eksempel at oprette en Instagram-profil eller starte en Shopify-webshop. Bare kom i gang. Det er min erfaring, at selv det at oprette en Instagram-profil er en mikro-modenhedsrejse at få taget hul på.

Og når du først kommer i gang, skaber det en nysgerrighed, og det kan være en måde at tilegne sig viden. Så få reduceret kompleksiteten, indtil du er i kontrol – og giv den så gas.

Råd #2 – Chefen skal eje digitaliseringen 
Det allervigtigste i en digitalisering handler om, at indehaveren/direktøren er nødt til at have en grundlæggende personlig forståelse for digitaliseringen – og vil den.

For digitalisering er megakomplekst. Det er ikke bare et spørgsmål om at købe en webshop. Digital transformation forudsætter nye processer, nye kompetencer og en ny kultur. Det er næsten umuligt at lave om, hvis ikke chefen går forrest.

Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i bilbranchen under Dansk Industri:

Råd #1 – Forhandl med kunderne på deres præmisser
Det er afgørende, at du dukker op tidligt i kundens købsrejse. Når kunden første gang sætter sine fødder hos forhandleren, ved han ofte næsten lige så meget om bilen som sælgeren og har ofte truffet sin beslutning. De trin, der ligger før besøget hos bilforhandleren, er i dag derfor de vigtigste.

Vær derfor til stede, uanset hvor kunden søger oplysninger og sørg for, at alle dine salgskanaler spiller sammen og har samme udtryk. Fang og servicér kunden online og lad ham beslutte sig, inden han træder ind i din fysiske butik – på baggrund af viden, du har leveret.

Råd #2 – Giv digital autoservice
Kunderne forventer som aldrig før at kunne være i digital kontakt med sit værksted. Før, under og efter, at ydelsen leveres. Vi skal lade os inspirere af udlandet. I mange lande er det for eksempel blevet normalt, at kunder booker tid til service online.

Et andet digitalt serviceeksempel består i, at mekanikeren gennemgår kundernes bil med et webkamera, mens han fortæller, hvilket arbejde der skal udføres. Filmen sendes til kunden, der beslutter, om alt på bilen skal ordnes nu – eller om noget af arbejdet skal vente.

Relaterede artikler

Få vores bedste
tips, nyheder
og digital viden
i indbakken

Tilmeld dig her

Vil du se, hvad Stofa Erhverv kan gøre for din virksomhed?

Få mere info om, hvordan digitalisering konkret har styrket konkurrenceevnen blandt flere af vores kunder i detailbranchen.

Se referencer fra din branche her >

Vi får dig helt tæt på dine kunder

Hos Stofa Erhverv får du en samlet erhvervsløsning med driftssikkert internet og professionel telefoni, så du altid er helt tæt på dine kunder. Vi skaber altid enkle og gennemskuelige løsninger, der er baseret på lokalt kendskab, personlig rådgivning og ærlig snak.