Gå til hovedindhold

Digitale håndværkere står stærkere – udnytter du mulighederne?

Den voksende digitalisering er blevet ét af de største konkurrenceparametre i bygge- og anlægsbranchen. Det er ikke længere et særsyn at se smartphones og fiberforbindelser på byggepladsen – og de bringer store muligheder med sig.

Oversigt

1. Digitale muligheder og udfordringer i branchen >

2. 4 fordele ved digital teknologi i bygge- og anlægsbranchen >

3. 3 apps til den digitale byggeplads >

4. Juul & Nielsen stiller digitale krav til sine leverandører >

5. 5 råd til implementering af digitale løsninger på din arbejdsplads > 


Bygge- og anlægsbranchen bliver mere digitaliseret

Hvad end du arbejder som entreprenør, tømrer, snedker eller et andet erhverv i bygge- og anlægsbranchen, giver digitaliseringen dig masser af muligheder for at få bedre arbejds- og konkurrencevilkår.

Udnytter du ikke de digitale muligheder i dit arbejde, risikerer du, at kunderne går til konkurrenter, som er mere effektive og systematiske. 

I denne guide bliver du klogere på digitaliseringen, hvordan det ser ud med digitaliseringen i bygge- og anlægsbranchen og de muligheder, den medfører. Du får samtidig hjælpsomme og konkrete løsninger til, hvordan du forbedrer din virksomheds udvikling og konkurrenceevne med digitale initiativer.

Digitale håndværkere

I bygge- og anlæg blev der i 2017 investeret 12.000 kroner per medarbejder per år i ny teknologi, hvor gennemsnittet for alle brancher lå på 64.000 kroner. Digitaliseringen sker altså i væsentligt langsommere tempo end i andre brancher.

Digitalisering er godt på vej, men branchen halter stadig  

Hvert år måler Dansk Byggeri den digitale udvikling blandt deres medlemmer i en it-undersøgelse. Selvom det går i den rigtige retning, er bygge og anlæg stadig den branche, der digitalt sakker længst bagud. Med de rette indsatser i arbejdsgangene kan det ændres. 

– Når man ser isoleret på tallene, udvikler byggeriet sig i den rigtige retning, og det går fremad år for år. Når man til gengæld sammenligner niveauet af investering i ny teknologi med andre brancher, er det dybt bekymrende. Sådan lyder meldingen fra Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri.

I bygge- og anlæg blev der i 2017 investeret 12.000 kroner per medarbejder per år i ny teknologi, hvor gennemsnittet for alle brancher lå på 64.000 kroner. Digitaliseringen sker altså i langsommere tempo end i andre brancher.

Graf 1: Investering i avanceret teknologi per medarbejder per år i byggebranchen

Investering i byggebranchen

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

Årsagen til det, mener Michael H. Nielsen, blandt andet handler om en rådvildhed over, hvilke digitale løsninger man skal vælge at investere i. Gevinsterne er dog tydelige: 

– Med de rette indsatser kan vi udnytte data på tværs af aktører og dermed gavne hele værdikæden. Her handler det om at arbejde med åbne dataformater og bruge it-systemer i de forskellige faser af byggeprocessen, siger han og fortsætter:

Digitale håndværkere           

 

 

 

Michael H. Nielsen,
direktør i Dansk Byggeri

I undersøgelsen blandt Dansk Byggeris medlemsvirksomheder har 29 procent svaret, at de ikke ønsker nye it-systemer. Dog ønsker næsten hver tredje virksomhed sig en it-løsning til at styre produktionen. Lige i halen ligger ønsket om it-løsninger, der kan hjælpe med at styre kvalitetssikring (28 procent).

Graf 2: Hvor kunne I godt tænke jer et nyt it-system?

Hvor kunne I godt tænke jer et nyt it-system?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

I januar 2019 lancerede transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen en ny strategi i samarbejde med byggebranchen, da der netop er store gevinster at hente ved digitalisering. 

De 18 initiativer går blandt andet på at fremme brugen af digitale værktøjer, arbejde med åbne formater og fælles standarder, udnytte data bedre, sikre digitale kompetencer til hele værdikæden samt sikre et mere bæredygtigt byggeri gennem digitalisering. 

Andre initiativer skal medvirke til at skabe udvikling og innovation i branchen ved blandt andet at tiltrække flere digitale talenter og sikre øget forskning i digitalt byggeri.

Initiativerne følger udviklingen – men problemet opstår i udførelsen.

Som grafen viser, er det kun 8 procent af Dansk Byggeris medlemsvirksomheder, som ikke opbevarer deres materiale systematisk. Selvom tallet er nedadgående år for år, arkiverer hele 41 procent stadig deres dokumenter i ringbind. 

Graf 3: Hvordan arkiveres tegninger, byggemødereferater og lignende?

Hvordan arkiveres tegninger, byggemødereferater og lignende?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

Bedre udnyttelse af it giver øget effektivitet 

Ifølge Dansk Byggeri er niveauaet af it- og kommunikationsteknologi for lavt i byggeriet. Det har konsekvenser for produktiviteten og påvirker de udførende virksomheders indtjening og bygge- og anlægsbranchen helt generelt.

Byggebranchen er generelt karakteriseret ved fjernarbejdspladser, hvor for eksempel murere og tømrere konstant flytter sig og arbejder langt væk fra virksomhedens hovedkontor. 

Derfor er mobile og effektive kommunikationsløsninger nødvendige.

Hvordan sørger du for, at digitalisering kan lette branchens arbejdsvilkår?

Digitale håndværkere

Det går fremad, når det gælder virksomheders digitale tidsregistrering af projekter. Hele 52 procent bruger apps på telefonen. Digitaliseringen gør det også muligt at sikre kvaliteten, optimere koordineringen i byggeprojekter samt få overblik over tid og materialeforbrug.  

En god mobilløsning er vejen til bedre konkurrencevilkår  

Mange af vores kunder og andre virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har formået at udnytte de digitale muligheder ved at tage mobilen med ind på byggepladsen. 

Smartphonen er blevet en integreret del af vores hverdag, og vi anbefaler at indtænke den som en del af den professionelle værktøjskasse. Det kan nemlig give en lang række arbejdsfordele, som forbedrer din konkurrenceevne – hurtigt og effektivt. 

Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri, støtter op om vores anbefaling, og han har fire konkrete råd til, hvordan brugen af smartphones kan gavne arbejdet og konkurrencen i bygge- og anlægsbranchen. 

1. Optimér koordineringen i byggeprojekter 
2. Få overblik over tid og materialeforbrug 
3. Brug digital dokumentation til at sikre kvaliteten 
4. Find den rigtige løsning

1. Optimér koordineringen i byggeprojekter 
Mange byggeprojekter kræver rigtig god koordinering, og det kræver nøje planlægning at få alle ender til at mødes. Her er mobilen ifølge Michael H. Nielsen et effektivt værktøj: 

– Hvilken byggeplads skal vi ud på, og hvilke ressourcer skal vi bruge på det konkrete projekt? Et byggeprojekt kræver meget koordinering – både af håndværkere og materialer. I mange tilfælde er der flere forskellige underleverandører, hvis der eksempelvis skal bruges gravemaskiner eller opstilles stillads. Der findes apps, der kan hjælpe med logistikken, så håndværkeren altid har de ressourcer, der skal bruges – på det rigtige tidspunkt og sted.

I 2018 var der stadigvæk 28 procent af Dansk Byggeris medlemsvirksomheder, som planlagde medarbejdernes tid på papir fra sag til sag. Dog begynder flere at udnytte de digitale værktøjer, viser tabellen.

Graf 4: Hvordan planlægges medarbejdernes tid?
 

Hvordan planlægges medarbejdernes tid?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

Det går fremad, når det gælder virksomheders digitale tidsregistrering af projekter. Hele 52 procent bruger apps på telefonen.

"I flere bygge- og anlægsvirksomheder ser vi nu, at medarbejderne finder mobilen frem, når de skal registrere, hvor mange timer de har arbejdet på en opgave og hvilke materialer de har brugt. Det sparer de timer, som både håndværkere og kontormedarbejdere tidligere har brugt på at sidde og bøvle med ugesedler på papir og i ringbind."

Michael H. Nielsen, Direktør i Dansk Byggeri

Graf 5: Hvordan tidsregistrerer virksomheden?

Hvordan tidsregistrerer virksomheden?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

2. Få overblik over tid og materialeforbrug 
Papirfakturaer er outdated – også i bygge- og anlægsbranchen. Branchen er godt med, da fakturaer primært sendes på mail, som pdf’er, EAN og fra regnskabsprogrammer. Apps på smartphone og tablet er igen et stærkt værktøj:

– Det sikrer en præcis indrapportering og dermed en effektiv og fejlfri fakturering. Også for servicevogne, som ofte får uventede serviceopkald. De kan nemlig sende fakturaer direkte fra servicevognen og sparer derfor tid, da de ikke behøver at køre forbi hovedkontoret for at indberette opgaven, siger Michael H. Nielsen.

Graf 6: Hvordan faktureres kunderne?

Hvordan faktureres kunderne?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

3. Brug digital dokumentation til at sikre kvaliteten 
For at kunne dokumentere kvaliteten af det udførte arbejde bliver der ofte taget billeder på håndværkerens mobil. Det er typisk skjulte konstruktioner så som kloakarbejde eller rørarbejde i vægge. Med apps er det muligt at indrapportere billederne direkte ind i de kvalitetsstyringssystemer, der er i virksomhederne. 

– Det er både nemt, men gør også, at mobilen ikke flyder over med billeder af skjulte kloakrør, pointerer direktøren fra Dansk Byggeri.

4. Find den rigtige løsning til din virksomhed
Digitaliseringen har uden tvivl mange fordele. Men for at udnytte dem optimalt er det nødvendigt at finde det produkt, der passer til den enkelte virksomhed – og at investere den nødvendige tid i at sætte sig ind i den digitale løsning:

– Det er dem, der har overskuddet og overblikket over de forskellige løsninger, der opnår den fulde gevinst. Dem, der ikke kan overskue teknologien, vender den måske ryggen og holder fast i de analoge løsninger, der findes. Næsten alle bruger smartphones, mails og tablets i dagligdagen. De mangler bare at tage det næste skridt, understreger Michael H. Nielsen.

Digitale håndværkere

3 apps til den digitale byggeplads  

1. Skab overblik med Trello

trello logo

Drop den fysiske opslagstavle med huskesedler, post-its og kragetæer på blokken. Appen fungerer som et værktøj til at organisere projekter, hvad end man er en stor eller lille virksomhed.

Alle har mulighed for at orientere sig, og Trello kan tilgås via smartphone, tablet eller computer, og der synkroniseres automatisk. Her kan du lave to-do-lister og dele dem med kollegerne og prioritere opgaver efter enten vigtighed eller f.eks. uger. 
 


2. Håndtér dokumenter med Dropbox Business

Dropbox logo
Med denne app kan du nemt samler filer og samarbejde på én platform.

Vidste du, at 58 % af danskerne deler arbejdsdokumenter via mail? Måske i mangel af et godt værktøj til fildeling i cloud’en som du får med Dropbox Business. 

Sikkerheden er også i top. Hvis en medarbejder stopper, kan du som administrator altid udføre fjernsletning eller lukke Dropbox konti centralt. Du kan også flytte alle arbejdsfiler til en anden medarbejder. Dropbox Business giver dig kontrollen og ejerskabet over virksomhedens data tilbage.

Dropbox Business er løsningen, dine medarbejdere kender i forvejen som gratisversion. Men virksomheden får tilført den nødvendige it-sikkerhed og kontrol, samt en række administrative værktøjer, erhvervsservice og ligeså meget lagringsplads som der er behov for. 

Se jeres fordele med Dropbox Business hos Stofa Erhverv >
 


3. Prøv en platform med IssMan for mangelgennemgang

Issman
Hvis du skal prøve kræfter med en simpel digital platform, er IssMan et godt bud – og tilmed gratis. Her kan du tage billeder af fejl, tage noter og gemme det hele i skyen. Og det kan du dele med dine kolleger, så alle har et overblik. Det sker alt sammen fra din smartphone eller tablet.


Juul & Nielsen stiller digitale krav til sine leverandører  

En af de virksomheder i bygge- og anlægsbranchen, som er gået digitaliseringen i møde, er en af Danmarks største entreprenørvirksomheder Juul & Nielsen. De har bragt smartphones og tablets ind som en stigende integreret del af sjakkets værktøjskasse.

Resultatet er effektivisering af indtil flere arbejdsprocesser hos virksomheden.

Telefonen sænker risiko for fejl 
”Med telefonen kan malermesteren i fremtiden danne sig et overblik over, hvor der er brug for ham, allerede inden han møder ind på byggepladsen. Men det handler også om, at det er nemmere at justere byggeriet undervejs, så risikoen for fejl minimeres. Derudover vil vi kunne lagre alle vores projekter digitalt, så vi kan tage det frem igen til et andet byggeri”, siger Tommy Nielsen, der er administrerende direktør i Juul & Nielsen. 

Det digitale initiativ har også et kontinuerligt liv i hverdagen hos Juul & Nielsen, hvor lønsedler og nyhedsbreve sendes digitalt til alle medarbejdere. 

De er samtidig også helt åbne omkring succeser og fiaskoer i tilbudsgivningen, hvilket skal være med til at udbrede den digitale kultur blandt medarbejderne.

Succeshistorier skal hjælpe branchen 
Derudover er det et krav fra Juul & Nielsen, at underleverandører samarbejder på de platforme, som entreprenørvirksomheden bruger. Juul & Nielsens IT-stærke medarbejdere hjælper så til med undervisning og gode råd til håndtering af platformene. 

”Vi prøver at fortælle historien videre, når underleverandører har succes med at bruge vores digitale platforme. Hvis branchen kan se, at andre kan løse opgaverne hurtigere på den måde, er det lettere at få flere med”, siger Tommy Nielsen Juul & Nielsens initiativer på det digitale område gav dem i 2016 titlen som Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed i kategorien Aflevering.
 

Digitale håndværkere

Det er vigtigt at give medarbejderne ejerskab, sørge for efteruddannelse og investere i høj driftsikkerhed, når I vil implementere digitale løsninger på arbejdspladsen (og byggepladsen). 

5 råd til implementering af digitale løsninger på din arbejdsplads  

1. Giv medarbejderne ejerskab 
Forklar dine medarbejdere, hvorfor digitalisering er vigtigt for jer. Forstår dine medarbejdere, hvorfor de bruger tablet eller mobil på arbejdet, tager de også nemmere ejerskab over initiativet. 

2. Kontakt en ekspert 
Få fat i en ekspert, der hjælper medarbejderne med at bruge apps på smartphone og tablet korrekt på arbejdspladsen. 

3. Få løsning tilpasset jeres virksomhed 
Hvis de digitale løsninger er tilpasset jeres virksomhed og arbejdsprocesser, bliver de også nemmere at implementere.

4. Sørg for efteruddannelse 
Dine medarbejdere skal kunne følge med og holdes up to date på nyeste apps og systemer, der kan forbedre jeres arbejdsprocesser. 

5. Investér i høj driftsikkerhed 
Høj driftsikkerhed på mobildækning og internet er vigtigt for at holde dine digitale løsninger kørende. Investér derfor i stabile løsninger, der sikrer en høj driftsikkerhed.

Bygge og anlæg
01. juli 2019

Digitale håndværkere står stærkere – udnytter du mulighederne?

Den voksende digitalisering er blevet ét af de største konkurrenceparametre i bygge- og anlægsbranchen. Det er ikke længere et særsyn at se smartphones og fiberforbindelser på byggepladsen – og de bringer store muligheder med sig.

Oversigt

1. Digitale muligheder og udfordringer i branchen >

2. 4 fordele ved digital teknologi i bygge- og anlægsbranchen >

3. 3 apps til den digitale byggeplads >

4. Juul & Nielsen stiller digitale krav til sine leverandører >

5. 5 råd til implementering af digitale løsninger på din arbejdsplads > 


Bygge- og anlægsbranchen bliver mere digitaliseret

Hvad end du arbejder som entreprenør, tømrer, snedker eller et andet erhverv i bygge- og anlægsbranchen, giver digitaliseringen dig masser af muligheder for at få bedre arbejds- og konkurrencevilkår.

Udnytter du ikke de digitale muligheder i dit arbejde, risikerer du, at kunderne går til konkurrenter, som er mere effektive og systematiske. 

I denne guide bliver du klogere på digitaliseringen, hvordan det ser ud med digitaliseringen i bygge- og anlægsbranchen og de muligheder, den medfører. Du får samtidig hjælpsomme og konkrete løsninger til, hvordan du forbedrer din virksomheds udvikling og konkurrenceevne med digitale initiativer.

Digitale håndværkere

I bygge- og anlæg blev der i 2017 investeret 12.000 kroner per medarbejder per år i ny teknologi, hvor gennemsnittet for alle brancher lå på 64.000 kroner. Digitaliseringen sker altså i væsentligt langsommere tempo end i andre brancher.

Digitalisering er godt på vej, men branchen halter stadig  

Hvert år måler Dansk Byggeri den digitale udvikling blandt deres medlemmer i en it-undersøgelse. Selvom det går i den rigtige retning, er bygge og anlæg stadig den branche, der digitalt sakker længst bagud. Med de rette indsatser i arbejdsgangene kan det ændres. 

– Når man ser isoleret på tallene, udvikler byggeriet sig i den rigtige retning, og det går fremad år for år. Når man til gengæld sammenligner niveauet af investering i ny teknologi med andre brancher, er det dybt bekymrende. Sådan lyder meldingen fra Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri.

I bygge- og anlæg blev der i 2017 investeret 12.000 kroner per medarbejder per år i ny teknologi, hvor gennemsnittet for alle brancher lå på 64.000 kroner. Digitaliseringen sker altså i langsommere tempo end i andre brancher.

Graf 1: Investering i avanceret teknologi per medarbejder per år i byggebranchen

Investering i byggebranchen

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

Årsagen til det, mener Michael H. Nielsen, blandt andet handler om en rådvildhed over, hvilke digitale løsninger man skal vælge at investere i. Gevinsterne er dog tydelige: 

– Med de rette indsatser kan vi udnytte data på tværs af aktører og dermed gavne hele værdikæden. Her handler det om at arbejde med åbne dataformater og bruge it-systemer i de forskellige faser af byggeprocessen, siger han og fortsætter:

Digitale håndværkere           

 

 

 

Michael H. Nielsen,
direktør i Dansk Byggeri

I undersøgelsen blandt Dansk Byggeris medlemsvirksomheder har 29 procent svaret, at de ikke ønsker nye it-systemer. Dog ønsker næsten hver tredje virksomhed sig en it-løsning til at styre produktionen. Lige i halen ligger ønsket om it-løsninger, der kan hjælpe med at styre kvalitetssikring (28 procent).

Graf 2: Hvor kunne I godt tænke jer et nyt it-system?

Hvor kunne I godt tænke jer et nyt it-system?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

I januar 2019 lancerede transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen en ny strategi i samarbejde med byggebranchen, da der netop er store gevinster at hente ved digitalisering. 

De 18 initiativer går blandt andet på at fremme brugen af digitale værktøjer, arbejde med åbne formater og fælles standarder, udnytte data bedre, sikre digitale kompetencer til hele værdikæden samt sikre et mere bæredygtigt byggeri gennem digitalisering. 

Andre initiativer skal medvirke til at skabe udvikling og innovation i branchen ved blandt andet at tiltrække flere digitale talenter og sikre øget forskning i digitalt byggeri.

Initiativerne følger udviklingen – men problemet opstår i udførelsen.

Som grafen viser, er det kun 8 procent af Dansk Byggeris medlemsvirksomheder, som ikke opbevarer deres materiale systematisk. Selvom tallet er nedadgående år for år, arkiverer hele 41 procent stadig deres dokumenter i ringbind. 

Graf 3: Hvordan arkiveres tegninger, byggemødereferater og lignende?

Hvordan arkiveres tegninger, byggemødereferater og lignende?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

Bedre udnyttelse af it giver øget effektivitet 

Ifølge Dansk Byggeri er niveauaet af it- og kommunikationsteknologi for lavt i byggeriet. Det har konsekvenser for produktiviteten og påvirker de udførende virksomheders indtjening og bygge- og anlægsbranchen helt generelt.

Byggebranchen er generelt karakteriseret ved fjernarbejdspladser, hvor for eksempel murere og tømrere konstant flytter sig og arbejder langt væk fra virksomhedens hovedkontor. 

Derfor er mobile og effektive kommunikationsløsninger nødvendige.

Hvordan sørger du for, at digitalisering kan lette branchens arbejdsvilkår?

Digitale håndværkere

Det går fremad, når det gælder virksomheders digitale tidsregistrering af projekter. Hele 52 procent bruger apps på telefonen. Digitaliseringen gør det også muligt at sikre kvaliteten, optimere koordineringen i byggeprojekter samt få overblik over tid og materialeforbrug.  

En god mobilløsning er vejen til bedre konkurrencevilkår  

Mange af vores kunder og andre virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har formået at udnytte de digitale muligheder ved at tage mobilen med ind på byggepladsen. 

Smartphonen er blevet en integreret del af vores hverdag, og vi anbefaler at indtænke den som en del af den professionelle værktøjskasse. Det kan nemlig give en lang række arbejdsfordele, som forbedrer din konkurrenceevne – hurtigt og effektivt. 

Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri, støtter op om vores anbefaling, og han har fire konkrete råd til, hvordan brugen af smartphones kan gavne arbejdet og konkurrencen i bygge- og anlægsbranchen. 

1. Optimér koordineringen i byggeprojekter 
2. Få overblik over tid og materialeforbrug 
3. Brug digital dokumentation til at sikre kvaliteten 
4. Find den rigtige løsning

1. Optimér koordineringen i byggeprojekter 
Mange byggeprojekter kræver rigtig god koordinering, og det kræver nøje planlægning at få alle ender til at mødes. Her er mobilen ifølge Michael H. Nielsen et effektivt værktøj: 

– Hvilken byggeplads skal vi ud på, og hvilke ressourcer skal vi bruge på det konkrete projekt? Et byggeprojekt kræver meget koordinering – både af håndværkere og materialer. I mange tilfælde er der flere forskellige underleverandører, hvis der eksempelvis skal bruges gravemaskiner eller opstilles stillads. Der findes apps, der kan hjælpe med logistikken, så håndværkeren altid har de ressourcer, der skal bruges – på det rigtige tidspunkt og sted.

I 2018 var der stadigvæk 28 procent af Dansk Byggeris medlemsvirksomheder, som planlagde medarbejdernes tid på papir fra sag til sag. Dog begynder flere at udnytte de digitale værktøjer, viser tabellen.

Graf 4: Hvordan planlægges medarbejdernes tid?
 

Hvordan planlægges medarbejdernes tid?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

Det går fremad, når det gælder virksomheders digitale tidsregistrering af projekter. Hele 52 procent bruger apps på telefonen.

"I flere bygge- og anlægsvirksomheder ser vi nu, at medarbejderne finder mobilen frem, når de skal registrere, hvor mange timer de har arbejdet på en opgave og hvilke materialer de har brugt. Det sparer de timer, som både håndværkere og kontormedarbejdere tidligere har brugt på at sidde og bøvle med ugesedler på papir og i ringbind."

Michael H. Nielsen, Direktør i Dansk Byggeri

Graf 5: Hvordan tidsregistrerer virksomheden?

Hvordan tidsregistrerer virksomheden?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

2. Få overblik over tid og materialeforbrug 
Papirfakturaer er outdated – også i bygge- og anlægsbranchen. Branchen er godt med, da fakturaer primært sendes på mail, som pdf’er, EAN og fra regnskabsprogrammer. Apps på smartphone og tablet er igen et stærkt værktøj:

– Det sikrer en præcis indrapportering og dermed en effektiv og fejlfri fakturering. Også for servicevogne, som ofte får uventede serviceopkald. De kan nemlig sende fakturaer direkte fra servicevognen og sparer derfor tid, da de ikke behøver at køre forbi hovedkontoret for at indberette opgaven, siger Michael H. Nielsen.

Graf 6: Hvordan faktureres kunderne?

Hvordan faktureres kunderne?

Kilde: Dansk Byggeri, it-analyse 2018

3. Brug digital dokumentation til at sikre kvaliteten 
For at kunne dokumentere kvaliteten af det udførte arbejde bliver der ofte taget billeder på håndværkerens mobil. Det er typisk skjulte konstruktioner så som kloakarbejde eller rørarbejde i vægge. Med apps er det muligt at indrapportere billederne direkte ind i de kvalitetsstyringssystemer, der er i virksomhederne. 

– Det er både nemt, men gør også, at mobilen ikke flyder over med billeder af skjulte kloakrør, pointerer direktøren fra Dansk Byggeri.

4. Find den rigtige løsning til din virksomhed
Digitaliseringen har uden tvivl mange fordele. Men for at udnytte dem optimalt er det nødvendigt at finde det produkt, der passer til den enkelte virksomhed – og at investere den nødvendige tid i at sætte sig ind i den digitale løsning:

– Det er dem, der har overskuddet og overblikket over de forskellige løsninger, der opnår den fulde gevinst. Dem, der ikke kan overskue teknologien, vender den måske ryggen og holder fast i de analoge løsninger, der findes. Næsten alle bruger smartphones, mails og tablets i dagligdagen. De mangler bare at tage det næste skridt, understreger Michael H. Nielsen.

Digitale håndværkere

3 apps til den digitale byggeplads  

1. Skab overblik med Trello

trello logo

Drop den fysiske opslagstavle med huskesedler, post-its og kragetæer på blokken. Appen fungerer som et værktøj til at organisere projekter, hvad end man er en stor eller lille virksomhed.

Alle har mulighed for at orientere sig, og Trello kan tilgås via smartphone, tablet eller computer, og der synkroniseres automatisk. Her kan du lave to-do-lister og dele dem med kollegerne og prioritere opgaver efter enten vigtighed eller f.eks. uger. 
 


2. Håndtér dokumenter med Dropbox Business

Dropbox logo
Med denne app kan du nemt samler filer og samarbejde på én platform.

Vidste du, at 58 % af danskerne deler arbejdsdokumenter via mail? Måske i mangel af et godt værktøj til fildeling i cloud’en som du får med Dropbox Business. 

Sikkerheden er også i top. Hvis en medarbejder stopper, kan du som administrator altid udføre fjernsletning eller lukke Dropbox konti centralt. Du kan også flytte alle arbejdsfiler til en anden medarbejder. Dropbox Business giver dig kontrollen og ejerskabet over virksomhedens data tilbage.

Dropbox Business er løsningen, dine medarbejdere kender i forvejen som gratisversion. Men virksomheden får tilført den nødvendige it-sikkerhed og kontrol, samt en række administrative værktøjer, erhvervsservice og ligeså meget lagringsplads som der er behov for. 

Se jeres fordele med Dropbox Business hos Stofa Erhverv >
 


3. Prøv en platform med IssMan for mangelgennemgang

Issman
Hvis du skal prøve kræfter med en simpel digital platform, er IssMan et godt bud – og tilmed gratis. Her kan du tage billeder af fejl, tage noter og gemme det hele i skyen. Og det kan du dele med dine kolleger, så alle har et overblik. Det sker alt sammen fra din smartphone eller tablet.


Juul & Nielsen stiller digitale krav til sine leverandører  

En af de virksomheder i bygge- og anlægsbranchen, som er gået digitaliseringen i møde, er en af Danmarks største entreprenørvirksomheder Juul & Nielsen. De har bragt smartphones og tablets ind som en stigende integreret del af sjakkets værktøjskasse.

Resultatet er effektivisering af indtil flere arbejdsprocesser hos virksomheden.

Telefonen sænker risiko for fejl 
”Med telefonen kan malermesteren i fremtiden danne sig et overblik over, hvor der er brug for ham, allerede inden han møder ind på byggepladsen. Men det handler også om, at det er nemmere at justere byggeriet undervejs, så risikoen for fejl minimeres. Derudover vil vi kunne lagre alle vores projekter digitalt, så vi kan tage det frem igen til et andet byggeri”, siger Tommy Nielsen, der er administrerende direktør i Juul & Nielsen. 

Det digitale initiativ har også et kontinuerligt liv i hverdagen hos Juul & Nielsen, hvor lønsedler og nyhedsbreve sendes digitalt til alle medarbejdere. 

De er samtidig også helt åbne omkring succeser og fiaskoer i tilbudsgivningen, hvilket skal være med til at udbrede den digitale kultur blandt medarbejderne.

Succeshistorier skal hjælpe branchen 
Derudover er det et krav fra Juul & Nielsen, at underleverandører samarbejder på de platforme, som entreprenørvirksomheden bruger. Juul & Nielsens IT-stærke medarbejdere hjælper så til med undervisning og gode råd til håndtering af platformene. 

”Vi prøver at fortælle historien videre, når underleverandører har succes med at bruge vores digitale platforme. Hvis branchen kan se, at andre kan løse opgaverne hurtigere på den måde, er det lettere at få flere med”, siger Tommy Nielsen Juul & Nielsens initiativer på det digitale område gav dem i 2016 titlen som Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed i kategorien Aflevering.
 

Digitale håndværkere

Det er vigtigt at give medarbejderne ejerskab, sørge for efteruddannelse og investere i høj driftsikkerhed, når I vil implementere digitale løsninger på arbejdspladsen (og byggepladsen). 

5 råd til implementering af digitale løsninger på din arbejdsplads  

1. Giv medarbejderne ejerskab 
Forklar dine medarbejdere, hvorfor digitalisering er vigtigt for jer. Forstår dine medarbejdere, hvorfor de bruger tablet eller mobil på arbejdet, tager de også nemmere ejerskab over initiativet. 

2. Kontakt en ekspert 
Få fat i en ekspert, der hjælper medarbejderne med at bruge apps på smartphone og tablet korrekt på arbejdspladsen. 

3. Få løsning tilpasset jeres virksomhed 
Hvis de digitale løsninger er tilpasset jeres virksomhed og arbejdsprocesser, bliver de også nemmere at implementere.

4. Sørg for efteruddannelse 
Dine medarbejdere skal kunne følge med og holdes up to date på nyeste apps og systemer, der kan forbedre jeres arbejdsprocesser. 

5. Investér i høj driftsikkerhed 
Høj driftsikkerhed på mobildækning og internet er vigtigt for at holde dine digitale løsninger kørende. Investér derfor i stabile løsninger, der sikrer en høj driftsikkerhed.

Relaterede artikler

Få vores bedste
tips, nyheder
og digital viden
i indbakken

Tilmeld dig her

Vil du se, hvad Stofa Erhverv kan gøre for din virksomhed?

Få mere info om, hvordan digitalisering konkret har styrket konkurrenceevnen blandt flere af vores kunder i byggebranchen.

Se referencer fra din branche her >

Vi får dig helt tæt på dine kunder

Hos Stofa Erhverv får du en samlet erhvervsløsning med driftssikkert internet og professionel telefoni, så du altid er helt tæt på dine kunder. Vi skaber altid enkle og gennemskuelige løsninger, der er baseret på lokalt kendskab, personlig rådgivning og ærlig snak.