Gå til hovedindhold
Stofa Erhverv - Hurtigt net

Vi har spurgt. Forbrugerne har svaret.
Over 3.000 medlemmer i Stofas Forbrugerpanel har for nyligt deltaget i en undersøgelse om deres brug af internettet i hjemmet. Her bringer vi første del af de friske resultater fra undersøgelsen.

HASTIGHEDEN BETYDER NOGET

I hvor høj grad er internethastigheden vigtig for dig?

Internethastigheden er vigtig. Hele 71,3 % svarer ”i høj grad” eller ”i meget høj grad”.

En respondent, der arbejder hjemmefra, forklarer det kort og godt:
- Jeg har brug for at mit arbejde ikke sænkes af en for lav hastighed på nettet.

En anden bruger fortæller:
- Husstanden har efterhånden mange enheder på forbindelsen: 3-4 computere og 4 mobiltelefoner plus eventuelle besøgende. Jeg henter og sender også tit store filer i arbejdsmæssig sammenhæng.

HVOR HURTIGT GÅR DET SÅ DERUDE?

Hvilken hastighed har din bredbåndsforbindelse?

Flertallet (69,3 %) har en internethastighed mellem 20 og 60 Mbit/sekundet. Kun 15,7 % har en hastighed over 60 Mbit/s.

I regeringens nye vækstplan skal bredbåndspuljen på 300 millioner kroner sikre ordentlige internetforbindelser i hele landet. Men dette beløb får ikke træerne til at vokse ind i bredbåndshimlen, hvis du spørger fagchefen for it og digitalisering i Dansk Erhverv.
 

INTERNET-VEJEN ER FOR SMAL

Vi har tidligere beskrevet den eksplosive dataudvikling.  

Hver 18. måned fordobles datamængden. Og en kendt ekspert forklarer, hvad der kræves af båndbredden når 80 milliarder ting er på nettet.

En anden ekspert advarer om, at vi kommer til at opleve flaskehalse, fordi båndbredden ikke følger med antallet af telefoner.

Stofa Erhverv - Cloud løsninger
Stofa Erhverv - Netværk i skyen

FØLG MED PÅ STOFAS LINKEDIN

Torsdag 3. december afslører vi flere nye svar om danskernes internetforbrug.

Hold øje med Stofas LinkedIn side hvis du vil have sidste del af resultaterne.

Info om undersøgelsen
3.022 medlemmer i Stofas Forbrugerpanel har deltaget i undersøgelsen. 97 % er kunder hos Stofa, som geografisk set bor jævnt fordelt i hele landet. Undersøgelsen er ikke repræsentativ på køn, da hele 83 procent af svarene kommer fra mænd.

Værd at vide om Stofas Forbrugerpanel
Hos Stofa vil vi gerne tættere på din virkelighed og vide mere om, hvad du synes. Med forbrugerpanelet får vi svar på, hvad din og andre forbrugeres holdning og ønsker er til tv, bredbånd og telefoni. Det giver samtidig dig indflydelse på, hvordan fremtidens produkter kommer til at se ud.