Gå til hovedindhold

Cloud-løsning gør det nemmere at håndtere persondata

I EU’s persondataforordning - GDPR - stilles der høje krav til, hvordan virksomheder opbevarer, håndterer og deler persondata. En cloud-løsning, der er ejet af virksomheden, gør det nemmere at leve op til de strenge krav. Find ud af, hvad GDPR betyder, og hvordan du undgår at komme i modvind, når de nye regler træder i kraft 25. maj. 

Den europæiske persondataforordning (GDPR), der træder i kraft 25. maj 2018, beskriver, hvordan virksomheder i Europa skal behandle persondata. 

Blandt andet skal alle virksomheder inden for EU’s grænser kunne dokumentere, hvordan de håndterer de ofte følsomme data om borgerne. Kan en virksomhed ikke dokumentere dette, kan EU udstede en betragtelig bøde. Faktisk varsler unionen bøder på op til 4 % af virksomhedens globale omsætning.

Derfor er der al mulig grund til at have styr på, hvordan data bliver håndteret i virksomheden. En cloud-løsning kan faktisk hjælpe godt på vej. 

Vidste du, at du kan få Dropbox Business hos Stofa Erhverv? Tjek dine fordele her >

Nemmere at leve op til GDPR 

Et vigtigt og nyt element i GDPR er personers ”ret til at blive glemt”. Det betyder, at en EU-borger til enhver tid kan kræve at få indsamlede personoplysninger slettet hos en virksomhed. 

Når en virksomhed samler al persondata ét sted i en cloud-løsning, bliver det lettere at efterkomme GDPR’s krav, fordi oplysninger blot skal slettes ét sted. 

Hvis din virksomhed håndterer data i en cloud-tjeneste som for eksempel Dropbox Business, er det altså nemmere at implementere slettepolitikker. Samtidig sikrer I, at data forbliver i clouden og ikke havner på computere, I ikke har kontrol over og ikke kan slette på", siger Hans Bremholm Jahn fra Stofa Erhvervs juridiske afdeling.

Derfor får virksomheder, der ikke har fuldstændig styr på, om der ligger personfølsomme data rundt om i private Dropbox-konti, Google-drives og mail-indbakker, særdeles svært ved at overholde GDPR, tilføjer han. 

Vidste du, at 58 % af danskerne, der bruger computer i deres daglige arbejde, deler arbejdsdokumenter via mail? (kilde: "Erhverv: Brug af cloud-tjenester", Stofa Erhverv 2018).

Dit ansvar som virksomhed

I en cloud-løsning til erhverv administrerer én medarbejder råderummet over de konti, virksomheden stiller til rådighed for medarbejderne. 

Det har mange fordele. Blandt andet, at nye medarbejdere nemt får adgang til konti med opgaver, de skal overtage, og at medarbejdere, der forlader virksomheden, får slettet deres adgang, så kun relevante personer kan tilgå og behandle data. Det samme gælder for virksomhedens kunder, som man kan tidsstyre adgangen til data for.

Som virksomhed har du rolle af dataansvarlig. Det vil sige, at du er ansvarlig for håndtering af den data, du er blevet betroet af dine kunder og samarbejdspartnere. 

Vidste du, at 25 % af danskerne er bekymrede for, om den cloud-tjeneste de anvender, lever op til lovgivningen – herunder GDPR? (kilde: "Erhverv: Brug af cloud-tjenester", Stofa Erhverv 2018).

Vælger du at dele og opbevare data i en cloud-tjeneste, har du desuden ansvaret for at sikre dig, at leverandøren af tjenesten lever op til GDPR. Leverandøren må dog ikke forventes at kunne klare det hele. 

En cloud-tjeneste kan ikke leve op til alle kravene i GDPR. Du er nødt til at indrette din virksomheds filhåndtering anderledes og udarbejde nye persondatapolitikker, men med en cloud-løsning som Dropbox Business er du nået et godt stykke af vejen, siger Hans Bremholm Jahn. 

 

Få Dropbox Business hos Stofa Erhverv

Som den første internetudbyder i Danmark tilbyder Stofa Erhverv Dropbox Business – en cloud-løsning særligt målrettet erhverv. Med Dropbox Business får du adgang til minimum 2 TB plads i skyen, og med på sidelinjen får du vores kompetente kolleger i kundeservice og support.

Læs mere om Stofa Erhvervs Dropbox Business-løsning her >

Stofa Erhverv tilbyder internet, telefoni, MPLS-netværk og medarbejderbredbånd. Vil du vide mere, så ta’ et kig på stofa.dk/erhverv eller ring til os på telefon 88 30 30 80.  

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Vil du også tackle GDPR med en sikker cloud-løsning?

Vi hjælper dig gerne med at vælge den rette løsning til dit behov. Udfyld formularen, og vi ringer dig op til en uforpligtende snak.

Når du klikker, giver du Stofa Erhverv A/S samtykke til, at vi må kontakte dig én gang med et uforpligtende tilbud. Efter vi har kontaktet dig, bruger vi ikke dine data til at kontakte dig igen. Har du brug for yderligere indblik i vores opbevaring og brug af dine personoplysninger, kan du læse mere i vores persondatapolitik.

Relaterede artikler

  • Dropbox for Business giver bedre drift Dropbox Business
    Erhverv: Dropbox Business giver bedre drift
    Fildeling i skyen og driftssikkerhed er blandt Dropbox Business’ mange fordele for erhverv. Det fortæller FSC Danmark og Publico Kommunikation, som begge har god erfaring med…
  • Sikker fildeling Dropbox Business
    Sådan får du sikker fildeling i din virksomhed
    Sender I personfølsomme oplysninger rundt til hinanden på mail? Eller ligger jeres forretningskritiske data i printeren? Hvis ja, så bør du læse med her. En cloud-løsning kan gøre…
  • Dropbox Business Dropbox Business
    Online fildeling til erhverv – enkelt, smart og sikkert
    Deling og lagring af filer kan være en udfordring på mange arbejdspladser, fordi medarbejderne har forskellige arbejdsrutiner. Eller fordi virksomheden ikke stiller de rette…
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op