Gå til hovedindhold
16/05-2017 Telefoni

Brug for en PA? Hun bor i din mobil

Kapløbet om udviklingen af personlige, digitale assistenter er i fuld gang, og op til flere spillere har de seneste år været ude efter den teknologiske førstepræmie.

… Det buldrer af sted. Tankerne drøner, og bekymringerne farer derudaf. Men de må stille sig rastløst i kø, ligesom bilen han sidder i. Han har travlt. Mens der hersker uorden i sindet, udgør hans bil en perfekt del af en snorlige, uafbrudt kæde, der bevæger sig i et helt andet tempo end tankerne i hans hoved. Manden i bilen når ikke det vigtige møde, hvis han bliver siddende i den her nærmest stillestående kø. Med hænderne låst fast på rattet og øjnene fikseret på vejen, kan ikke engang mobilen komme ham til hjælp. Eller kan den?

Vi bruger stort set mobilen til alt.
Den er vores kontakt til omverdenen. Vores opslagsværk. Vores højre og hjælpende hånd. Og nu – og i endnu højere grad i den nærmeste fremtid – kan den også blive vores helt egen personlige assistent.

Når vi som manden i bilen har hænderne fulde, er det langt nemmere at fortælle mobiltelefonen, hvad vi skal have hjælp til frem for selv at google sig til svaret.

… ”Vis mig den hurtigste vej til mit møde kl. 16, så jeg slipper for trafik”.
Manden i bilen taler ud i luften. Ikke til personen på passagersædet, for det er tomt. Han taler til sin mobiltelefon. En alternativ rute dukker op på mobilens skærm. Han drejer fra og lader samtidig nogle af bekymringerne blive i den bilkø, han forlader.

"Send Morten en SMS og fortæl, at jeg er der om 10 minutter”. Hans personlige mobilassistent kender ham efterhånden ret godt. Den ved, hvilket møde han taler om, og hvem af de tre Morten’er i telefonbogen han mener. Derfor behøver han kun én assistent.


Når teknologi bliver personlig

Siri er navnet på den første digitale mobilassistent. Fra 2010 opfattede, genkendte og responderede Siri på simple sætninger og forespørgsler. Flere store spillere som SoundHound, Google Now og Microsoft har senere forsøgt at udvikle mere intelligente assistenter.

i 2016 præsenterede én af Siri-grundlæggerne Dag Kittlaus for første gang deres nye assistent Viv, som de sandsynligvis lancerer i en offentlig brugbar version senere på året. Hensigten er, at kommunikationen med Viv skal fungere præcis, som skulle man tale til et andet menneske. 

SoundHound kender vi oprindeligt som en musiktjeneste, der kan genkende, hvad du lytter til. Deres assistent-app Hound fungerer som Siri og Microsoft’s Cortana, hvor et spørgsmål giver svar.

Google Now som er en del af Google’s søgefunktion, opdaterer dig derimod før du spørger. Den giver dig eksempelvis sportsresultater og trafikmeldinger, og den lister de bedste retter på menukortet, når du sidder på en restaurant.

Siri’s efterfølger Viv, som betyder Life eller Liv, er hverken en app eller en søgefunktion, men et system, der skal fungere på tværs af platforme og være en naturlig del af vores liv, som udviklerne beskriver det.

Dag, Adam og Viv ligger i front

På få parametre adskiller producenternes forskellige assistenter sig fra hinanden. Overordnet er de alle designet til at gøre vores hverdag nemmere ved at kunne få professionel og personlig assistance af et stykke intelligent teknologi. Viv’s udviklere, Dag Kittlaus og Adam Cheyer er de to herrer, der foreløbig har smidt det nyeste og største lod i bowlen, og som lige nu formentlig står stærkest i kapløbet om at udvikle den bedste og mest intelligente assistent. 
 
Se, hvordan Dag Kittlaus for første gang live viser Viv frem, og se SoundHound’s demonstrationsvideo af app’en Hound.

 

Skal din virksomhed have en telefoniløsning fuld af funktioner, der gør hverdagen nemmere?

 

Se fordelene med Business Connect her >>

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Relaterede artikler

  • Mobilopladning i fremtiden fra Stofa Erhverv Telefoni
    4 måder at oplade mobilen i nær fremtid
    Med hastige skridt udvikler vi hele tiden mobiltelefonens utallige muligheder. I et helt andet tempo foregår dog udviklingen af mobiltelefonens batterilevetid. Se 4 smarte…
  • Statistikmodul er god kundeservice Telefoni
    Statistikmodul: Se hvor mange opkald I mister og hvornår det sker
    Statistikmodul - et værdifuldt redskab. Her er 5 gode fif til dem, der ønsker en effektiv forretning og en top-tunet kundeservice.
  • Optag samtale på mobil Telefoni
    Optag samtaler: Forstå juraen og se fordelene
    Kan du huske alle detaljerne, du snakkede med kunden om? En automatisk optagerfunktion til telefonen kan give dig en hjælpende hånd.
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op