Gå til hovedindhold

5 tips til at få dine gæster til at komme igen – og anbefale dit sted til andre

Opbyg loyalitet og yd den bedste kundeservice med digital tilstedeværelse og smarte funktioner til bla. dataopsamling og ringegrupper.

#1: Tjek ind på de sociale medier

Børnefamilien, der skal vælge sommerferie. Kæresteparret, der vil på weekendophold. Eller den oplevelseshungrende unge på jagt efter en kulturevent – de rådfører sig alle på nettet eller i netværket, før de trykker ’køb’.

Sociale medier som fx Facebook og YouTube er effektive platforme til at give et indtryk af, hvem I er, og ikke mindst til at opbygge loyalitet hos tidligere gæster. Og det er jo dem, I gerne vil have til at komme igen og til at anbefale jer videre. Sørg for at levere en professionel kommunikation på jeres kanaler. Inspirerende billeder, hurtig tilbagemelding på spørgsmål og fortælling frem for salgsgas giver pote.

#2: Brug data om gæsterne til at skabe en bedre oplevelse

Du kan med små greb skabe en personaliseret oplevelse for din gæst. Gør som den balinesiske restaurant, der fik point på Tripadvisor af Ulla, fordi bordet, hun havde reserveret, var pyntet med et blad med påskriften ’Welcome Ulla’. Fortvivl ikke, hvis du ikke har kunstnerisk håndelag. Den mere digitale variant – en velkomsthilsen på skærmen i hotellet reception eller tv’et på værelset – vil have en lige så fin effekt.

Mindst lige så stor glæde kan du vække ved systematisk at registrere særlige ønsker og preferencer hos dine gæster. Så kan du være parat med et drys ekstra god service næste gang. Bestilte Hr. Frandsen to ekstra hovedpuder ved forrige overnatning? Hav puderne klar – evt. vedlagt en lille ’sov godt’-hilsen på puden.

#3: Sørg for, at gæster kan komme i kontakt med jer

Som restaurant er det rigtig ærgerligt at miste en bordbestilling, blot fordi I ikke lige havde nogen ledige hænder til at tage telefonen. På samme måde er det kedeligt for et ellers populært feriecenter at opleve (potentielle) kunder blive irriterede over lange ventetider i telefonen.

Løsningen er et telefoni-setup, tilpasset med netop de funktioner, som I har behov for. Det kan fx være RINGEGRUPPER, hvor alle telefoner i en afdeling ringer samtidig, og den først ledige medarbejder besvarer opkaldet. RING TILBAGE, hvor kundens telefonnummer bliver sendt på e-mail med besked om at ringe op. Eller – hvis I har mange gæster fra udlandet – LANDEKODESTYRING, hvor telefonanlægget identificerer, hvilket land opkaldet kommer fra. Her er det nemt at lave velkomsthilsen og tastemenu på flere sprog. Eller lade systemet dirigere opkald fra fx Norge til en norsktalende person. Drittkult.

Se flere smarte funktioner her >>

#4: Hav nok båndbredde til alle behov

Selv den mindste campingplads forventes i dag at kunne tilbyde gæsterne Wi-Fi. Som vel at mærke ikke crasher, selvom teenageren i nabo-vognen streamer film i HD. Store arealer og mange brugere kræver godt Wi-Fi. Sørg derfor for at have en stabil og stærk internetforbindelse, så der kan leveres signal fra receptionen og helt ned til sidste teltrække.

Er du ejer af et hotel, et kursuscenter eller et andet sted, som lægger lokaler til konferencer, er udfordringen den samme. Vil du gerne kunne byde virksomhederne velkommen igen og igen, er det alfa og omega, at netforbindelsen fungerer upåklageligt, så fx videoer og præsentationer kan køre uden problemer. Foruden at der skal være kage nok, bevares.

Læs her, hvordan Hotel Britannia sørger for hurtigt og stabilt Wi-Fi til alle gæster >>

#5: Medarbejdertrivsel smitter

Det sidste tip er måske det mest grundlæggende: plant arbejdsglæde i medarbejderne. For hvis personalet er glad, tilfreds og smilende, ja så påvirker det helhedsoplevelsen hos gæsterne. De ’bløde’ parametre så som et godt fællesskab og stolthed om arbejdet betyder ifølge hotellet Gl. Brydegaard en del, når vi taler medarbejdermotivation.

Serviceniveauet skal være i top, og det kan føles som om, der ikke altid er hænder nok. God planlægning af personaleressourcer og effektiv kommunikation i en travl hverdag er derfor en anden lavpraktisk, men afgørende faktor. Tjek eventuelt nogle af de online værktøjer ud, der findes på markedet til formålet – fx Planday eller Group Planner.

Gratis e-bog

Hent mere inspiration og indsigt i vores digitale guide til oplevelsesbranchen: "Tænk digitalt – det gør dine gæster"

Få den digitale guide om oplevelsesbranchen >
 

Sørg for stabilt Wi-Fi til både medarbejdere og gæster - det styrker den online tilstedeværelse.

Læs mere her >>

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Relaterede artikler

  • Digitalisering på Hotel Vejlefjord Kultur og Turisme
    Spahotellet ved, at online tilstedeværelse er afgørende
    Hotel Vejlefjord er gået fra krise til plus på bundlinjen. Fremgangen tilskrives blandt andet en målrettet indsats på sociale medier. Her får du indsigt i spahotellets digitale…
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op