Gå til hovedindhold
16/05-2017 Work smarter

Flyt måsen fra kontorstolen og bliv ekstra effektiv

40 % af os sidder stille og koncentreret på kontorstolen i en tredjedel af døgnets timer. Få 4 tips til bevægende påmindelser, der passer perfekt ind i den digitale tidsalder.

Stillesiddende arbejde rimer ikke på sundhed. Faktisk klinger kontorstolens fastlåsende stilling heller ikke med ønsket om en effektiv medarbejderstab. Men på det moderne kontor er det ikke svært at få hjælp til de små, aktive afbrydelser, der letter bagdelen, booster arbejdsglæden og giver pote i effektivitetsregnskabet.

#1. AppMotion

Vi har dem alle sammen. I læssevis endda. Og vi udskifter dem løbende, som vi interesserer os for nye fænomener. Det er apps, vi taler om, og her er én, du bør beholde, så længe din plads på arbejdsmarkedet er foran et skrivebord. Dansk Firmaidrætsforbund står bag app'en ”AppMotion”, der hver formiddag minder det stillesiddende arbejdsfolk om en aktiv pause på et par minutter – med en video af en motionsøvelse.

”Hvis man sidder stille for længe, så bliver man træt og sløv i hele kroppen. Man skal op og stå og have nogle aktive pauser for at få blod til hjernen og til kroppen,” siger Trine Kyed fra forbundet bag app'en.

#2. Apple Watch

Uret fra Apple kan ikke blot vise dig klokken og se smart ud på håndleddet. Apple Watch  måler også på tre parametre, der kommer kontorfolket til gode i en hverdag, hvor enden størstedelen af arbejdsdagen er trykket flad mod kontorstolen.

Apple Watch kan måle på, hvor meget du står op i løbet af en dag, hvor meget motion du dyrker og hvor mange kalorier, du forbrænder. Det første step til forandring er ofte bevidstheden om, hvordan det står til med sundheden. Og netop fordi Apple Watch hele tiden måler din aktivitet og løbende minder dig om, at du ikke er aktiv nok, viser en undersøgelse foretaget af Wristly, at Apple Watch-ejere bevæger sig mere, oplever vægttab og tænker mere over en sund livsstil, efter de har anskaffet sig uret.

Læs om undersøgelsen her >

#3. Pomodoro

På italiensk betyder Pomodoro tomat. Men middelhavsordet lægger også navn til en intervalteknik, der gør dit arbejde foran skrivebordet langt mere effektivt. Fordi teknikken grundlæggende handler om korte arbejdsintervaller med pauser imellem, så får Pomodoro-teknikken dig til at ’work smarter, not harder’.

Et blandt mange formål med Pomodoro er at gennemsigtiggøre over for dig selv, hvor meget tid forskellige typer opgaver kræver at løse. Med dén viden kan du bedre udnytte og effektivisere den arbejdstid, du har til rådighed.

Ved at sætte et ur til 25 minutter og samtidig eliminere al udefrakommende støj som klingende facebook-beskeder, pludselige indskydelser og overspringshandlinger, kan du arbejde fokuseret på din opgave. Når uret ringer, holder du en kort pause, strækker ben og henter et glas vand. Gentag øvelsen fire gange i træk og beløn dig selv med en længere pause til slut.

Find en online-timer her >

#4. Gå-møder

I en artikel skriver Helse: ”Kontorstolen kan slå dig ihjel.” Måske kontorstolen ikke bliver vores endeligt, men eksperter er enige om, at aktive pauser i løbet af dagen skal afbryde vores usunde, stillesiddende arbejde.

Normalvis siger man, at man sidder i møde. Men man kan vel lige så godt ? En medarbejder, der bevæger sig i løbet af arbejdsdagen, får mere energi, højere arbejdsglæde og færre fysiske gener. Aktive pauser er altså både godt for medarbejderen og for arbejdspladsen. Det mener Mads Andreasen, der er cand.scient. i Idræt og Sundhed og sundhedsfaglig direktør i virksomheden SUND.dk.

Nogle møder egner sig naturligvis bedre til gå-møder end andre, men i mange tilfælde kan møder struktureres som aktive gå-møder, hvor du har noter og papirer med på mobilen eller en tablet undervejs. Gå-møder kan spare virksomheden for lange, ineffektive møder, tid og penge, og de aktive møder giver dig samtidig en pause fra det stillesiddende papirnusseri.

… Så gå kollegerne i møde. Rejs dig. Stræk benene og tag en aktiv pause.

 

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Relaterede artikler

  • Teknik der virker Work smarter
    7 simple tips til at stresse mindre (over teknologi)
    Internettet er et fantastisk redskab på jobbet. Men det kan også være en stressfaktor. Her er 7 tips du kan bruge til at sænke stress-niveauet.
  • Fibernet til teknologi Work smarter
    5 ting du ikke længere skal bruge tid på
    Der er garanteret ting i løbet din arbejdsdag, som tager unødvendigt lang tid. Her er 5 ting, du kan lade teknologien gøre for dig.
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op