Gå til hovedindhold
Stofa Erhverv - Trådløs internet

Spændet i Unified Communications-løsninger er stort, og det kan være svært at overskue, hvad der giver mest værdi. Her er en guide, du kan bruge til at indkredse hvilken kommunikationsløsning I reelt har behov for i jeres virksomhed.

1. 'Hvor mange medarbejdere er vi?'

Er I fem mand om at drive butikken, er det næppe nødvendigt at investere i et fuldt udstyret videokonferenceanlæg. Her kan online services som Skype og Lync fint være platformen til videomøder. Så kan I komme i gang, når blot I har en stærk internetforbindelse.

Men faktisk er det ikke så afgørende, hvor mange I er, som hvad den enkelte har brug for. For hvor man tidligere investerede i fælles standardværktøjer uden at differentiere på brugertyper, er det meste i dag blevet software- og licensbaseret. Det giver for eksempel mulighed for, at nogle medarbejdere bruger ip-telefoni, mens andre ’kun’ har mobilabonnementer.

2. 'Har vi medarbejdere, der ofte arbejder hjemmefra eller på farten?'

Her er det særlig vigtigt, at jeres kommunikation fungerer godt og sømløst, uanset hvor medarbejderen befinder sig og på hvilken enhed. En stabil internetforbindelse er et must. Benyt jer gerne af cloudbaserede apps og services, der giver en ens brugergrænseflade på mobil, computer og tablet – det gør det nemmere at arbejde effektivt.

En god omstillingsløsning – evt. med pc-integration – gør tilgængeligheden bedre og sikrer, at dine kunder oplever samme gode service, uanset hvor du er.

3. 'Har vi mange møder ud af huset?'

Kan du nikke ja til det, bør du overveje, om nogle af møderne kan afholdes som video- eller webmøder. Det sparer masser af transporttid og kørselspenge, og med de mange muligheder for at tilkoble flere lokationer, dele filer, chatte og vise præsentationer, kan det være en ganske produktiv mødeform.  

Stofa Erhverv - Hurtigt WiFi
Stofa Erhverv - Internet til virksomheder

4. 'Må medarbejderne bruge deres egne mobiler og/eller computere?'

Der er mange fordele ved at lade medarbejderne benytte deres egne enheder til at få adgang til virksomhedens data og applikationer, når og hvor som helst. Dine medarbejdere vælger de produkter, de foretrækker, og de kender deres egne enheder rigtigt godt – det øger medarbejderglæden og produktiviteten. 

’Bring Your Own Device’ er en trend, der er helt i tråd med Unified Communications-tankegangen. Derfor er udbydere efterhånden opmærksomme på at skabe løsninger, der er gode til at understøtte kommunikation og samarbejde på tværs af enheder og ikke mindst kan fungere på forskellige brugerinterfaces. For eksempel er Outlook til iPhone kåret som den bedste e-mail app for sin lighed med desktop-versionen og fordi den kan integrere kalendere og filer fra services som Google Drive, Dropbox og Onedrive.

5. 'Hvad er behovet for sikkerhed?'

Det er værd at have sikkerhedsaspektet med i overvejelserne, når vi bringer virksomhedens data op i skyen og ud på de mobile platforme. Her hjælper teknologien heldigvis til. Mange smartphones har en ’kill switch’ i sig, så du kan låse eller slette data, hvis du får den stjålet. Og klienter i dag, både de mobile og dem der ligger i skyen, understøtter kraftig kryptering.

Overvej dog, hvor meget du i sikkerhedens tjeneste vil gå på kompromis med fordelene ved at kunne arbejde mobilt og fleksibelt. Skal man igennem besværlige krypteringsprocesser for at sende en mail, vil man måske hellere vente, til man kommer tilbage på kontoret, fremfor at klare den fra mobilen. 

Stofa Erhverv - Medarbejderbredbånd