Gå til hovedindhold

3 tips til håndværkeren på farten

Med de rigtige redskaber kan en håndværker klare det meste – selvom værktøjet er vigtigt, findes der andre redskaber til at optimere arbejdsdagen.

1. Husk boremaskine, hammer … og mobil datapakke

En smartphone eller tablet er formentlig ikke det foretrukne værktøj hos håndværkeren, når der skal bankes søm i. Men det er til gengæld et værktøj, der kan optimere arbejdsdagen i bygge- og anlægsbranchen.

For der findes mobile online planlægningsværktøjer, der blandt andet gør det muligt for håndværkerne at indberette tids- og materialeforbrug ude på byggepladsen. Fakturaer kan dermed ekspederes og opgaver afsluttes, inden håndværkeren forlader kunden. 

Et af de smarte planlægningsværktøjer er sagsstyringssystemet E-Komplet, der giver virksomheder, små som store, mulighed for at digitalisere alt data. Det minimerer faktureringsfejl og giver samtidig et bredere smil hos bogføreren, der ikke længere har time- og bestillingssedler til op over ørerne.

Læs også: Brug for en PA? Hun bor i din telefon


Tjek også GenieBelt, en cloudbaseret kommunikations- og samarbejdsplatform specielt udviklet til byggebranchen. Som bruger bliver du koblet på et projekt. Her bliver alle delopgaver af byggeriet oprettet, og herefter bliver de involverede håndværkere koblet på opgaverne. Programmet er så skruet sådan sammen, at man fx kan angive, at el-arbejdet ikke kan starte, før mureren er færdig, og at maleren ikke kommer, før elektrikeren er færdig. En snild måde at undgå forsinkede og uhensigtsmæssige arbejdsprocesser.

2. Hæv effektiviteten. Investér i en god omstillingsløsning. 

Håndværkere bruger meget af dagen på farten, og det kan give udfordringer, hvis kunder ringer til hovedkontoret med spørgsmål, som kun folk på byggepladsen kan svare på. 

Med en god omstillingsløsning kan man altid få fat i den relevante håndværker eller projektleder. Hos VJ Huse, der bygger villaer og sommerhuse i Esbjerg, har de fået en totalløsning med et smart omstillingsanlæg og en hurtig internetforbindelse, der optimerer arbejdsgangene. 

– Vi har fået en fibernetopkobling, telefoni til både fastnet og mobil og et velfungerende omstillingsanlæg, så vi kan stille udefra kommende opkald videre direkte til mobilerne. Det gør, at kontakten mellem kontoret og byggepladserne fungerer upåklageligt, siger Anni Jørgensen, der arbejder i administrationen hos VJ Huse.

Læs mere om løsningen hos VJ Huse, eller tjek casen om BR-EL, der via en totalløsning har fastholdt en lokalt forankret kundeservice.

3. Slip for at betale for medarbejdere, der ikke længere er hos jer 

Når ordrebøgerne bugner og kaffemaskinen ikke kan nå at brygge nok morgenkaffe til de tørstige håndværkere, ved man, at det går godt. En situation, der typisk resulterer i ansættelse af flere medarbejdere.

Men i en branche med svingende medarbejderantal er der mange penge at spare med en god telefoniløsning, hvor I omkostningsfrit kan justere op og ned på antallet af mobilabonnementer fra måned til måned. Har I en telefoni-løsning med abonnementer, der nemt kan aktiveres og deaktiveres, så I undgår at betale for noget, I ikke bruger? 

 

Gratis e-bog

Hent mere inspiration og indsigt i vores digitale guide til bygge & anlægsbranchen: "Er du rustet til at blive en digital håndværker? "

 

Skal din virksomhed have en telefoniløsning fuld af funktioner, der gør hverdagen nemmere?

Se fordelene med Business Connect her >>

Mere viden? Gør som over 8.500 andre

Del denne side

Relaterede artikler

  • Wi-Fi på byggeplads Bygge og anlæg
    Den digitale håndværker udnytter mobilen
    Digitalisering er blevet et konkurrenceparameter i en byggebranche præget af hård konkurrence. Dem, der formår at anvende de digitale løsninger, bliver fremtidens frontløbere!
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op