Gå til hovedindhold
31/05-2017 Detail

3 digitale råd fra bilbranchens direktør

Kunderne er digitale og mobile: Få tre gode råd, der vender den digitale udfordring til bilforhandlernes fordel.

Bilbranchen er unægteligt udfordret af den digitalisering, der er over os. Kunderne er digitale og mobile, og dét forventer de også at kunne være, når det handler om bilkøb.
Bilbranchens direktør Thomas Møller Sørensen erkender bilforhandlernes digitale udfordring, men ser mindst lige så mange – hvis ikke flere – muligheder opstå sammen med udfordringen. Han giver her tre gode råd, der vender udfordringen til bilforhandlernes fordel.

At bilforhandlerne speeder op og begynder at forfølge digitaliseringen i et højere gear er absolut til deres fordel. Thomas Møller Sørensens tre råd sætter nemlig bilforhandlerne i stand til at komme i kontakt med betragtelig flere potentielle bilkøbere, at målrette markedsføring skarpere til et langt lavere budget og at differentiere sig fra andre forhandlere og vinde den altafgørende relation til kunden.

Råd #1 – Kundeindsigt er guld

Hvis du arbejder rigtigt med kundedata, kan du i langt højere grad holde på dine nuværende kunder og få adgang til langt flere potentielle købere end tidligere. Det er altafgørende at vide, hvem dine kunder er.

Arbejd derfor systematisk med intelligente markedsanalyser, så du rammer dine nuværende og potentielle kunder langt mere præcist for langt færre kroner. Kortlæg eksempelvis, hvordan kunder i en radius af 30 km fra dig ser ud – Hvor mange har tænkt sig at købe bil inden for de næste to år? Eller vil de hellere lease? Hvilke bilmærker foretrækker de? Og vil de have service på et mærkeværksted eller på et frit ét af slagsen?
Den viden skal du bruge til at markedsføre og differentiere dig.

Råd #2 – Forhandl med kunderne på deres præmisser

Det er afgørende, at du dukker op tidligt i kundernes købsrejse. Vær dér, hvor kunderne er. For 10 år siden fungerede et bilkøb sådan, at forhandleren annoncerede i avisen, en kunde kom fire-fem gange ind i butikken, hvor forhandler og kunder talte om bilen, og kunden købte så til sidst en bil. Sådan fungerer det ikke længere!

I dag kommer køberen i gennemsnit ind til bilforhandleren 1,5 gang pr. bilkøb, og når kunden første gang sætter sine fødder hos forhandleren, ved han ofte næsten lige så meget om bilen som sælgeren og har truffet sin beslutning. De trin, der ligger før besøget hos bilforhandleren, er i dag derfor de vigtigste. Så vær til stede uanset, hvor kunden søger oplysninger, og sørg for, at alle dine salgskanaler spiller sammen og har samme udtryk.
Fang og servicér kunden online og lad ham beslutte sig, inden han træder ind i din fysiske butik.

Råd #3 – Giv digital autoservice

Kunderne forventer som aldrig før at kunne være i digital kontakt med sit værksted. 
I mange lande – for eksempel USA – er det blevet normalt, at kunder booker en tid til service online. Og baseret på oplysninger om kundens bil, bestiller et system automatisk reservedele hjem. 

Et andet digitalt serviceeksempel fra udlandet består i, at mekanikeren gennemgår kundernes bil med et webkamera, mens han fortæller, hvilket arbejde der skal udføres. Filmen sendes til kunden, der beslutter, om alt på bilen skal ordnes nu, eller om noget af arbejdet skal vente.

Gratis e-bog

Hent mere inspiration og indsigt i vores digitale guide til detailbranchen: "Er din butik gearet til den digitale forbruger?"

Få den digitale guide om detailbranchen >

 

Har din internetforbindelse hestekræfter nok?

Det kræver et stærkt netværk, hvis der skal fuld fart på firmaet.

Kontakt din konsulent og få et tjek af din virksomheds internet- og telefoniløsning?   

Relaterede artikler

  • Internet og telefoni til butik fra Stofa Erhverv Detail
    Styrk salget med digitale platforme til handel og detail
    Ifølge Dansk Erhverv vinder de fysiske butikker, der bruger teknologien til at udvikle sig, i kampen mod online-shopping.
  • Fibernet til detailhandlen Detail
    Her er internettet brugt smart i butikkerne
    Har du en fysisk butik du ikke vil udvide med en webshop? Gør den digitale kundeoplevelse i din butik så fed, at forbrugeren fortrækker offline- frem for online-shopping.
Brug for hjælp?

Ja tak - jeg vil gerne ringes op