Gå til hovedindhold

Du er hovedpersonen i fremtidens tv-oplevelser

Når du i fremtiden blænder op for tv-underholdningen, bliver det i langt højere grad dig, der kommer til at styre handlingen.

Af Elektronista

Interaktive film- og serieformater bliver i fremtiden en større og større del af danskernes tv-underholdning. Men der hvor det interaktive forventes at blive rigtigt stort, er ikke i film og tv, som vi kender det, men meget mere som en videreudvikling af computerspillet. Det siger ekspert i film og tv-serier Henrik Højer fra forskningscentret VIA Film & Transmedia.

Det interaktive format er stadig en niche, men det er noget, vi kommer til at se meget mere i fremtiden. Og særligt der, hvor filmens virkemidler flytter ind i computerspillet, siger han.

I interaktive film og tv-serier er det de valg, du træffer undervejs, som former historien. Det er ikke en ny fortælleform. Både computerspil og bøger har i årtier opereret med interaktive fortællinger, men med nye teknologier og ultrahurtige internetforbindelser som det kommende 5G-netværk, kan vi forvente interaktiv underholdning i en helt i en ny skala.

Interaktive film er fremtiden

Skal han leve eller dø?

Vil du have en forsmag på det interaktive univers, kan du kaste dig over Black Mirror-filmen Bandersnatch på Netflix. Her følger du den unge Stefan Butler, som er ved at udvikle et interaktivt computerspil. I filmen bliver du inviteret helt ind i maskinrummet og får gennem en række valg muligheden for at påvirke handlingen. Skal Stefan spise Guldkorn eller Frosties til morgenmad? Og mere alvorligt – skal han dræbe eller lade være? Du kan bestemme – og dine valg får konsekvenser for Stefans skæbne og filmens fortælling.

I Netflix-produktionen You vs. Wild er du også herre over liv og død. I en af seriens afsnit står du med den populære britiske eventyrer Bear Grylls skæbne i dine hænder og kan med et enkelt klik på fjernbetjeningen eller computeren sende ham i døden - eller lade ham leve.

Læs også: 5 gode undskyldninger for at se serier

 

Når computerspil og film smelter sammen

Ifølge Henrik Højer har det klassiske live action filmformat begrænsede muligheder for interaktivitet. Til gengæld ser han et kæmpe potentiale inden for interaktive film, der blander computerspillets animationer med filmens virkemidler.

Det vi kommer til at se meget mere i fremtiden, er en sammensmeltning af det, vi kender fra de enormt dyre og velfortalte computerspil, og så noget af det, vi kender fra film. Vi ser allerede tendensen i mange computerspil som f.eks. Walking Dead elller Red Dead Redemption. Det er jo nærmest interaktive film, for de låner af filmens virkemidler og filmens måde at fortælle historier på. Men fordi computerspillet er animeret, kan man i høj grad kontrollere handlingen med sin controller.

Interaktive film med computer animationer

Machinima – et ekstra lag af interaktivitet

Et eksempel på den interaktive tendens, er fænomenet machinima. Det er film- og videooptagelser, som er lavet inde i et virtuelt univers som f.eks. World of Warcraft. Her kan en gruppe af brugere gå sammen om at producere en film og bruge det virtuelle univers som kulisse og universet virtuelle karakterer som skuespillere og statister.

Det er et fænomen, hvor virtuelle verdener, computerspil, film og fællesskab smelter sammen. Her kan flere hundreder mennesker gå sammen og producere en film inde i en virtuel verden. Og så får de nogle venner, der også er inde i spillet til at holde vagt, så andre virtuelle karakterer ikke kan komme ind og forstyrre deres optagelse, siger Henrik Højer.

Machinima eksisterer allerede, men bliver i følge Henrik Højer aldrig kæmpestort. Men det viser lidt om, hvor udviklingen er på vej hen.

Det er et ekstremt eksempel på, hvordan fankultur har bevæget sig mod at blive medskabende, siger han.

 

Film kan også stadig bare ses

Selvom den interaktive underholdning i højere og højere grad rykker ind i hjemmene, er der ifølge Henrik Højer intet, der tyder på, at de klassiske film- og serier forsvinder. Der er bare kommet et underholdningsformat mere til, og i fremtiden vil du stadig kunne sætte dig i sofaen med en film, uden at skulle træffe andre valg end, hvad du vil se.

Relaterede artikler

  • Bliv klar til fremtiden med giganet Den digitale fremtid
    Bliv klar til fremtidens digitale krav med giganet
    Prøv at læne dig tilbage og tæl, hvor mange ting i dit hjem, der bruger internet. Mere…
  • Fremtidens familieliv Den digitale fremtid
    Hvordan ser fremtidens familieliv ud?
    Det er ikke kun din smartphone og computer, der er online. Brødristere, biler, køleskabe,…
  • Smarthome Den digitale fremtid
    Kan dit internet klare den digitale fremtid?
    Forestil dig det her: Vækkeuret ringer. Det er tidlig morgen. Inden fødderne rammer…